گروه فرهنگ و هنر: مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور امسال در حالی برگزار می‌شود که سینمای ایران در ماه‌های اخیر حال و هوای متفاوتی را پشت سر گذاشته است. سیاست‌های مدیران سینمایی کشور و بازگشت امید به جامعه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری از خانواده‌ها سینما را به سبد مصرفی خود اضافه کرده‌اند و سالن‌های پایتخت و بسیاری از شهرهای کشور از روزهای سوت و کور سال اخیر فاصله چشمگیری گرفته است. رونق چرخه اکران و تعریف بخش جدیدی در عرصه نمایش با عنوان گروه «هنر و تجربه» که فیلم‌های خاص را به نمایش می‌گذارد امکان رقابت برای فیلمسازان بیشتری را به وجود آورده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مهم‌ترین رویداد سال سینمایی کشور روزگار متفاوتی را در پیش داشته باشد. اگرچه چند چهره سرشناس کارگردانی و بازیگری در این دوره غایب هستند اما آثاری به دوره نهایی رسیده‌اند که می‌توانند فضای رقابت را گرمتر کنند. براساس گمانه‌زنی‌ها اینکه فیلم برخی چهره‌های سرشناس در بخش رقابتی پذیرفته نشد به‌دلیل باز شدن فضا برای جوان‌ترها بوده است. روز گذشته بهنام بهزادی عضو هیات انتخاب آثار این دوره جشنواره فیلم فجر، آثار فیلمسازان جوان در این دوره از جشنواره را بسیار خوشحال‌کننده دانست و اظهار امیدواری کرد‌ با حضور فیلمسازان جوان، هوای تازه‌ای به کالبد سینمای ایران دمیده شود. این فیلم‌ساز در ارزیابی آثار متقاضی شرکت در سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت که از دیدن این آثار بسیار لذت برده و خوشحال شده و تازه نفس‌ها توانسته‌اند سینمای ایران را با حال و هوای متفاوتی روبه‌رو کنند. عضو هیات انتخاب آثار کارگردان‌های جوان گفت که فیلم‌ها از نظر تنوع مضامین تا ساختار و فرم، از نوآوری‌های خوبی برخوردار بود که رفته رفته نگاه تازه‌ای را وارد سینمای ایران می‌کند. گفته‌های بهزادی، نوید روزهای خوبی را در جشنواره امسال می‌دهد.

از سویی دیگر امسال قرار است قبل از آغاز سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر؛ فیلم‌های حاضر در بخش‌های مسابقه در قالب طرحی به نام یک فیلم یک سلام معرفی و رونمایی شوند.

مازیار فکری ارشاد مدیر این طرح در گفت‌و‌گو با «ایلنا»؛ با اشاره به جزئیات این طرح گفت: کمیته‌ای از هفته‌ها قبل در ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر تشکیل شده و با یک برنامه‌ریزی مناسب قصد دارد فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را از تاریخ ۲۳ دی‌ماه الی ۳۰ دی‌ماه در برنامه‌های جداگانه معرفی کند.

وی ادامه داد: در این طرح هر روز ۵ الی ۶ فیلم در دو نوبت صبح و عصر با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و دو نفر از بازیگران آن برای اصحاب رسانه معرفی می‌شوند. همچنین پوستر، تیزر، ‌موسیقی، ‌عکس، جمله تبلیغاتی فیلم و سایر اقلام تبلیغاتی فیلم‌ها نیز رونمایی می‌شود.

مدیر طرح یک فیلم یک سلام افزود: هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ و عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۸ فیلم‌ها با حضور اصحاب رسانه معرفی می‌شوند و برای هر فیلم مدت ۴۵ دقیقه زمان برای معرفی و رونمایی در نظر گرفته شده است.

فکری ارشاد با اشاره به اینکه این طرح قبل از آغاز بلیت‌فروشی اجرا خواهد شد، گفت: هدف ما از اجرای این طرح ایجاد یک فرصت برابر و عادلانه برای تبلیغ و معرفی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر است. مخاطبان جشنواره فیلم فجر نیز می‌توانند با اطلاعاتی که از این برنامه کسب می‌کنند؛ بهتر از گذشته نسبت به خرید بلیت و تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود در سینما اقدام کنند.

اگرچه چهره‌هایی در این دوره غایب هستند که بی‌تردید حضورشان می‌توانست مخاطبان بیشتری را ترغیب به حضور در جشنواره کند.

نفس‌های تازه درسینما

نفس‌های تازه درسینما

نفس‌های تازه درسینما