چالش بر سر گروه «هنر و تجربه» در تلویزیون

برنامه تلویزیونی هفت، جمعه شب شاهد چالش مدیر گروه اکران «هنر و تجربه» با یکی از منتقدان سینما درباره فلسفه وجودی این گروه بود. به گزارش روابط عمومی این برنامه، پرده آخر هفت به میزگردی درخصوص جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران اختصاص داشت که با حضور امیر قادری و امیرحسین علم‌الهدی به این موضوع پرداخته شد. امیر قادری در این گفت‌وگو پیرامون بحث مطرح شده بیان کرد: گاه با سیستمی مخالف هستیم اما گاه نیز سیستمی وجود دارد که به سبب بدعتی که ایجاد می‌کند خطرناک است و باید با آن مخالفت کرد. من نیز نگران بازگشت بدعت هستم و در چند بعد حضور چنین تشکیلاتی را برای هنرمند و کشور خود خطرناک می‌دانم. در این حوزه، دولت با تکیه بر پول مردم در حال تصمیم‌گیری برای مردم است. پیش از این نیز در دوران مدیریت آقای شمقدری گروه آسمان باز با چنین محوریتی وجود داشت. نگرانی من برای هنر و تجربه نیست چرا که این نیز دو سال دیگر تمام خواهد شد و دوست دیگری جای آقای علم‌الهدی خواهد آمد.

امیرحسین علم‌الهدی نیز درباره صحبت‌های قادری توضیح داد: در چهار ماه گذشته نه دولت و نه هیچ شخصی مردم را اجبار نکرده است که به سینما بروند و در این مدت ۲۰۰ هزار نفر فیلم‌ها را دیده‌اند که از حدود ۱۴۰ هزار صندلی که وجود دارد تنها ۷۵۰ صندلی به گروه هنر و تجربه اختصاص داشته است که ۶۰ درصد این میزان صندلی نیز پر شده است بنابراین مردم از این نوع سینما استقبال کرده‌اند.

علم‌الهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به سینمای فرانسه که این نوع سینما در واقع از فرانسه وام گرفته شده است، توضیح داد: این قیاسی که شد و حمایت از استعدادها هیچ ربطی به بازار آزاد ندارد. بعد از چندین سال رئیس سازمان سینمایی با نیتی خیر و بااختصاص تنها ۵/۱ میلیارد تومان به تعدادی جوان برای اینکه سرخورده نشوند این چنین گروهی را حمایت کرد که با آن در بحث حوزه سینما جلوی مهاجرت ایستاده‌ایم اما در صورتی که شاکله فعالیت‌های جامعه ما به سمت بازار آزاد نیز سوق پیدا کند قطعا سینمای ایران نیز از آن جمله خواهد بود اما این نیز ربطی به سینمای هنر و تجربه ندارد. سینمای هنر و تجربه سینمای ایده‌ها و نوآوری است و دولت‌ها می‌آیند و حمایت می‌کنند تا آب راکدی که سینما به آن دچار شده است تکانی بخورد.