دی ۱۳۹۳، ماه سرنوشت‌سازی برای اهالی رادیو بود و از ششم دی ماه تاکنون تغییر و تحولات مهمی در این رسانه رخ داده است؛ دگرگونی‌هایی که از جابه‌جایی مدیران و بازنشستگی‌شان در آن وجود دارد تا حذف شبکه‌ها و ادغام آنها با یکدیگر. از طرفی این تغییرات نیروی انسانی شاغل در رادیو را نیز تحت تاثیر قرار داده و احتمالا شاهد ریزش هزار نفری نیروهای معاونت صدا خواهیم بود. ورود اولین معاون زن

نخستین تغییر در رادیو با تغییر معاون صدا روز شنبه ۶ دی کلید خورد؛ زمانی که محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما طی حکمی نسرین آبروانی را به سمت معاون صدای رسانه ملی منصوب کرد چندی بعد تکلیف معاون صدای سابق نیز مشخص شد و رئیس رسانه ملی طی حکمی محمدحسین صوفی را به‌عنوان مشاور رئیس سازمان منصوب کرد. نخستین اتفاقی که پس از حضور آبروانی در رادیو رخ داد، تعطیلی رادیو کتاب بود؛ شبکه‌ای که از ۲۷ آبان ۹۱ همزمان با هفته کتاب، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود. سه‌شنبه ۱۶ دی ماه بود که معاون جدید نخستین تغییر و تحولات بین مدیران خود را رسانه‌ای و مدیران شبکه‌های رادیویی ایران، جوان، پیام و آوا و اقتصاد را معرفی کرد.

مدیران جدید برای شبکه‌های نمایش و تهران

اما این پایان تحولات عرصه صدا نبود و شنبه ۲۷ دی معاون صدا سه حکم انتصاب جدید را صادر کرد. آبروانی با این حکم محمدرضا قربانی را جایگزین مهدی دهقان نیری کرد و قربانی که سابقه برنامه‌سازی و مدیریت در رادیو صدای آشنا را در کارنامه دارد، به‌عنوان رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو معرفی شد. همچنین سعید معدن‌کن که پیش از این قائم‌مقام رادیو فرهنگ و مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان بود، جای شهریار ضیاءآذری را گرفت و مدیر شبکه رادیویی تهران شد.

رادیو گفت‌وگو؛ زیر مجموعه رادیو اقتصاد

آخرین انتصابی که تا این لحظه در معاونت صدا رسانه‌ای شده نیز به چهارشنبه اول بهمن برمی‌گردد که از جانب اکبر رضایی مدیر رادیو اقتصاد رضا کوچک‌زاده به‌عنوان مدیر رادیو گفت‌وگو معرفی شد، چرا که در ساختار جدید، رادیو گفت‌وگو زیر مجموعه رادیو اقتصاد قرار گرفته است.

حذف سه شبکه ۲۴ ساعته صدای آشنا

در این عرصه با یک حذف بزرگ نیز روبه‌رو بودیم و شبکه‌های جهانی صدای آشنا که سه کانال آسیا، اروپا و آمریکا داشتند و به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کردند، به کلی حذف شدند. این گمانه‌زنی که ممکن است ۳ کانال صدای آشنا زیر مجموعه معاونت برون‌مرزی قرار بگیرند نیز به دلیل غیرفارسی زبان بودن شبکه‌های برون‌مرزی منتفی است. کارمندان این سه شبکه اکنون زیر نظر واحد اداری مشغول به فعالیت هستند تا محل جدید کار آنها بعد از منحل شدن شبکه‌هایشان مشخص شود. کامران کاظم زاده مدیر این شبکه نیز به زودی بازنشسته می‌شود.

بیکار شدن هزار نفر از نیروها

با این وجود همانطور که معاونت سیما با ریزش نیرو از حذف و بازنشستگی مدیران تا تعدیل نیروها و قطع همکاری با نیروهای غیررسمی و غیرپیمانی روبه‌رو بوده است، معاونت صدا نیز سه هزار نیرو دارد که هزار نفر از آنها رسمی یا پیمانی نیستند.