مرزبندی‌ها در موسیقی ایران

گروه فرهنگ و هنر: جشنواره موسیقی فجر پس از ۱۰ روز برگزاری کنسرت‌های مختلف در تهران و برخی شهرستان‌های کشور سرانجام در ساعات پایانی روز جمعه به‌کار خود پایان داد. نکته قابل توجه در برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، این بود که استقبال مخاطبان و موسیقی‌دوستان ایرانی از اجراهای این جشنواره در قیاس با جشنواره سال‌های گذشته بسیار چشمگیرتر و گسترده‌تر بود. حضور گروه‌ها و چهره‌های محبوب موسیقی همزمان با اجراهای شاد و رنگارنگ ترانه‌ها و تصنیف‌های محلی اقوام ایرانی فضای متفاوت و پرشورتری از گذشته را در این جشنواره رقم زده و موجب شده بود تا سالن‌های اجرا از برج میلاد تا تالار وحدت و سالن‌های مختلف اجرا در شهرها و استان‌های مختلف کشور مملو از دوستداران موسیقی شود. گرچه در این دوره از جشنواره موسیقی پاپ در بخش رقابتی قرار نداشت اما شاید پراستقبال‌ترین اجراها مربوط به کنسرت‌هایی بود که گروه‌های محبوب پاپ برای مخاطبانشان برگزار کردند. در واقع بلیت‌های کنسرت‌های گروه چارتار، احسان خواجه‌امیری، گروه رستاک، گروه موسیقی بانوان دادمهر و... چند روز پیش از آغاز جشنواره به پایان رسید و در ادامه بلیت‌های اجراهای رضا یزدانی، بنیامین بهادری، حسن شکوهی و... نایاب شد. به هر روی این جشنواره بعد از برگزاری یک دوره ۱۰ روزه برگزاری کنسرت‌های موسیقی، جمعه شب به‌کار خود پایان داد و برگزیده‌هایش را معرفی کرد. در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مصطفی کمال‌پورتراب، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسن ریاحی دبیر جشنواره از فخرالدین فخرالدینی، محمدعلی بهمنی، مرجان قنبری‌مهر و اردشیر کامکار تجلیل شد.

واکنش وزیر ارشاد به حاشیه‌سازی‌ها

مهم‌ترین اتفاق اختتامیه جشنواره موسیقی فجر اما به حرف‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت. علی جنتی بعد از مدت‌ها به حاشیه‌سازی‌ها در این عرصه واکنش نشان داد و مواضعش را به‌طور روشن مطرح کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما به رعایت موازین و قانون در حوزه موسیقی موظف هستیم، ولی تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شویم، زیرا اکثر این افراد، عناصر نورسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آنها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسیقی، بیشتر است. به گزارش «ایسنا»، علی جنتی تصریح کرد: متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی که با دولت «تدبیر و امید» مشکل دارند تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسائل تحریف‌شده، دروغی و جعلی، احساسات مردم متدین را تحریک کنند. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ادیبان و هنرمندان در این زمینه تلاش کرده است قانون، شرع و موازین دینی را کاملا رعایت کند و همه آنچه به‌عنوان موسیقی امروزه به آن مجوز داده می‌شود، ابتدا در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد، اشعارش بررسی می‌شود تا از نظر محتوا، مضمون و قافیه، فاخر باشد. سپس آهنگ و اجرای آن بررسی و بعد مجوز داده می‌شود.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده درباره‌ تک‌خوانی زنان گفت: برخی گروه‌ها به دروغ، مردم متدین را بی‌جهت علیه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریک می‌کنند. او همچنین در این‌باره تاکید کرد: اگر ما به تک‌خوانی زنان مجوزی هم بدهیم، صراحتا آن را اعلام می‌کنیم و پای آن می‌ایستیم؛ چرا دروغ بگوییم؟! جنتی ادامه داد: برخی مراجع عظام درباره‌ موسیقی اظهار نظر کرده‌اند و ما نیز برای نظرات ایشان، احترام قائل هستیم و دغدغه‌ها و نگرانی‌های دینی آنها را نیز درک می‌کنیم و می‌دانیم نظرات‌شان براساس احساسات دینی و وظیفه شرعی است. بنابراین تمام تلاش خود را برای رعایت موازین و قوانین در این حوزه به‌کار می‌گیریم. جنتی همچنین با اشاره به قول سال گذشته‌ رئیس‌جمهور مبنی بر احیای ارکسترهای سمفونیک و ملی، توضیح داد: در این یکسال، تمام تلاش‌مان را برای احیای این

دو ارکستر کردیم.

بخش عمده‌ای از مشکلات، به مسائل مالی و اعتباری مربوط بود که برای حل آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه، اعتباراتی در اختیار ما قرار می‌گرفت که تا کنون ۴۰ درصد آن اعتبار را در اختیارمان گذاشته‌اند. بخش دیگر مشکلات نیز به مسائل فنی مربوط بود؛ ولی قول می‌دهم تا پایان امسال، ارکستر سمفونیک اجرا شود و ارکستر ملی نیز در دو - سه ماه ابتدایی سال آینده به اجرای برنامه‌هایش بپردازد. وی در ادامه گفت: یکی از موارد غنی موسیقیدانان ما، اشعار بلند شاعران نامداری مانند مولانا، سعدی، حافظ و همین‌طور شاعران معاصر است که ترانه‌های پرباری می‌سرایند که مورد استفاده هنرمندان نیز قرار می‌گیرند.