ابراهیم حقیقی از پروژه عکاسی خود که ۶ سال طول کشیده است و اینکه حدود یک هزار قطعه عکس در این مدت گرفته است گفت و بیان کرد که تصاویر غریب و تازه‌ای از کثرت و تکرار آیینه‌ها به‌دست آورده است.

ابراهیم حقیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نمایشگاه عکس خود با عنوان «ایران در آیینه» که قرار است ۲۱ فروردین در گالری شیرین به نمایش گذاشته شود، گفت: این پروژه از ۶ سال پیش و با عکاسی از کلوت کرمان شروع شد، البته من پیش از آن هم از کلوت عکاسی کرده بودم اما این بار خواستم رفتار متفاوتی را در عکاسی خود داشته باشم.

وی ادامه داد: من برای عکاسی همراه خود آیینه بردم و آیینه‌ها را در اشکال حجمی مکعب، مربع، مستطیل و... درآوردم. بعد از آن فکر دیگری در ذهنم شکل گرفت و آن این بود که آیینه‌ها را به شکلی مجزا در برابر دوربین قرار دهم.

بازتاب سوژه عکاسی در آیینه

این گرافیست و طراح ایرانی درباره کار با آیینه در عکاسی بیان کرد: ما همیشه به شکلی مستقیم از سوژه خود عکاسی می‌کنیم و این بار قرار است سوژه را از داخل آیینه ببینیم و این بازتاب سوژه از آیینه ترکیب و رویت تازه‌ای در عکاسی است. حقیقی که حدود ۶ سال است مشغول عکاسی با استفاده از آیینه‌هاست، یادآور شد: در ادامه این عکاسی‌ها بعد از چندی رفتار دیگری را به شیوه خود اضافه کردم که در آن دوستان همسفری را با خود همراه کردم و آیینه‌ها را به دست آنها دادم و بعد بازتاب آیینه‌ها در آیینه‌ها را در مکان‌های مختلف عکاسی کردم که باعث به‌وجود آمدن تکرارهایی در تصاویر عکاسی شد. عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک بیان کرد: در سال چهارم تعدد آیینه‌ها را در کارم وارد کردم که در آن اتفاقات تازه‌تری رخ داد. همچنین در سال پنجم نیز در کنار آیینه‌ها ورقه‌های رفلکس رنگی را قرار دادم و این رنگ‌ها را بنا به ترکیب‌بندی موقعیت و مکانی که عکس‌ها را گرفته‌ام به‌کار می‌بردم. به‌طور مثال هنگام عکاسی از کاشی کاری‌های مسجد شیخ لطف الله از رنگ‌های زرد و فیروزه‌ای استفاده کردم.

شاید در حدود یک هزار قطعه عکس گرفته باشم

این عضو انجمن تصویرگران کتاب کودک درباره ویژگی‌های عکس‌های خود تصریح کرد: وقتی دو آیینه را روبه‌روی یکدیگر می‌گذاریم این دو آیینه یکدیگر را بی‌نهایت تکثیر می‌کنند که این تکثیر هم از معانی فلسفی در فرهنگ ما بوده است. حقیقی در ادامه درباره تعداد عکس‌هایی که در این ۶ سال گرفته است و منتخب آنها که قرار است در گالری شیرین به نمایش گذاشته شود، بیان کرد: من واقعا نمی‌دانم که در این مدت چه تعداد عکس گرفته‌ام شاید در حدود یک هزار قطعه عکس باشد با این حال از میان آنها ۲۴ عکس در ابعاد بزرگ در حال آماده شدن است که به نمایش گذاشته می‌شود.