شمایل جشنواره‌های سینمایی دنیا

گروه فرهنگ و هنر: پس از ۳۳ سال برای اولین بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر هویتی مستقل پیدا کرد و در زمانی غیر از زمان معمول جشنواره در حد فاصل ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر سال برگزار خواهد شد. از شنبه آینده به مدت یک هفته بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت در شکل و شمایل جشنواره‌های سینمایی دنیا برگزار خواهد شد. این جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی می‌تواند نوید آغاز دورانی امیدبخش را برای هویت مستقل سینمای ایران بدهد. علیرضا رضاداد، دبیر دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر در نشست مطبوعاتی بخش بین‌الملل این دوره صبح دیروز در موزه سینما به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و به این دوره رسمیت بخشید. نکته قابل توجه این نشست حضور خبرنگاران خارجی از جمله خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز بود که تصویر بین‌المللی این دوره را جدی‌تر کرد.

ریسک شجاعانه آقای رییس

دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای این نشست تفکیک بخش بین‌الملل از بخش ملی این جشنواره را ریسکی شجاعانه دانست و بر ضرورت تولید فیلم‌های مشترک تاکید کرد. رضاداد توضیح داد که این ریسک مدیون اعتماد حجت‌الله ایوبی به ساختار سازمان جشنواره و حمایت او از جدا کردن بخش بین‌الملل از بخش ملی است.

دلیل انتخاب زمان

رضاداد در ادامه درباره زمان برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: براساس کار کارشناسی‌ای که انجام دادیم به نظر ما اردیبهشت‌ماه بهترین زمان برای برگزاری جشنواره بود، چون فاصله خوبی با جشنواره کن و همین‌طور نمایشگاه کتاب خودمان دارد.

ضمن اینکه با بخش ملی هم فاصله کوتاهی دارد. البته پیشنهاد دیگر دی‌ماه بود اما از آنجا که بسیاری از فیلم‌های ما در آن تاریخ آماده نشده‌اند، بهتر دیدیم بخش بین‌الملل زمانی برگزار شود که فیلم‌های داخلی آماده شده باشند و میهمانان خارجی بتوانند آنها را ببینند.

پاسخ به خبرنگار لس‌آنجلس تایمز

علیرضا رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگار

لس آنجلس تایمز درباره اینکه چه زمانی قرار است بخش خصوصی در یک رقابت آزاد فیلم خارجی متناسب با فرهنگ ایران را در سینماها به نمایش در آورد، اظهار کرد: در حال حاضر برای حمایت از سینمای ملی، نمی‌توانیم درها را برای نمایش بی‌حد و مرز فیلم‌های خارجی باز کنیم. چرا که به شرایط سینما در دهه ۵۰ می‌رسیم، اما راهکار بهتر این است که به تدریج از تصدی‌گری دولت کاسته شود و بخش خصوصی حضور جدی‌تری پیدا کند.

فیلم‌های ایرانی بخش بین‌الملل

در این نشست همچنین فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به بخش‌های رقابتی بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شد. وی ادامه داد: فیلم‌های «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «۳۶۰ درجه» سام قریبیان و «بدون مرز» امیرحسین عسگری از دو کارگردان فیلم‌اولی در بخش «سینمای سعادت» حضور دارند. فیلم‌های «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان، «قندون جهیزیه» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و «مزار شریف» ساخته حسن برزیده در بخش «جلوه گاه شرق» به نمایش در می‌آید. به گفته رضاداد، همچنین فیلم‌های «من دیه گو مارادونا هستم» بهرام توکلی و «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی نیز از جمله فیلم‌های ایرانی هستند که در بخش «هنر و تجربه» روی پرده خواهند رفت. دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به بخش‌های مختلف بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره در ۷ روز برگزار می‌شود و ۱۱ فیلم خارجی و سه فیلم ایرانی در دو بخش رقابتی جشنواره به نام‌های سینمای سعادت و جلوه گاه شرق حضور دارند.

داوران بخش بین‌الملل

علیرضا رضاداد، آن هیو از هنگ‌کنگ، پیر هنری دلینیو از فرانسه، رولف دو هیر از استرالیا، سمیح کاپلان‌اوگلو از ترکیه، ایگور گوسکو از روسیه، رضا میرکریمی و نیکی کریمی از ایران را به‌عنوان اعضای هیات داوران بخش سینمای سعادت (سینمای جهان) سی‌ و‌ سومین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.او همچنین مکسین ویلیامسون، گارین نوگراهو، دولتنظر خدانظروف، جورج اواشویلی، فابیو تسی، نگار جواهریان و منوچهر محمدی را از ایران هم به‌عنوان اعضای هیات داوران بخش جلوه گاه شرق سی‌ و‌ سومین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.