گروه فرهنگ و هنر: نماینده سینمای ایران در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان، توانست جایزه بخش نوعی نگاه این جشنواره را به دست بیاورد. فستیوال کن که از هفته گذشته آغاز شده است، روز گذشته با اعلام نام فیلم سینمایی ناهید، از ایران به کارگردانی آیدا پناهنده و فیلم هندی«Masaan» ساخته نیراج گایوان به عنوان دو فیلم برگزیده بخش نگاه خاص شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن از سازندگان آنها تقدیر کرد. این جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم اول موسوم به استعداد آینده Prix de l'Avenir است. اولین فیلم یک سینماگر جوان
ناهید «یکی از ۱۹ فیلم بخش نوعی نگاه بود که به استعدادهای نو اختصاص دارد. ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده در این فیلم بازی می‌کنند که اولین فیلم بلند سینمایی پناهنده و از جدید‌ترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. «ناهید» داستان زنی به همین نام است که در شمال ایران زندگی می‌کند. او با داشتن یک پسر از همسرش جدا شده و سعی می‌کند ضمن حفظ حضانت فرزندش با شرایط جدید زندگی خود کنار بیاید. پس از پایان نخستین نمایش فیلم «ناهید» در سالن «آندره بازن» شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، آیدا پناهنده کارگردان روی صحنه رفت و در ابتدای صحبت‌هایش این اثر سینمایی را به مادر خود تقدیم و پس از آن از تک تک عوامل فیلم برای همکاری در ساخت فیلم تشکر کرد. او با استناد به صحبت‌های کوروساوا فیلمساز ژاپنی گفت که زندگی بدون سینما برای من هیچ است. پناهنده در بخش‌هایی از صحبت‌های خود از بازی تاثیرگذار بازیگران، فیلمبرداری و قاب بندی مرتضی قیدی و همچنین از حمایت ویژه بیژن امکانیان یاد کرد و الکساندر ملگی رئیس کمپانی «ممنتو فیلمز» را از دوستان جدید فیلم سینمایی «ناهید» معرفی کرد.

استقبال از فیلم در کن
پناهنده پس از نمایش فیلمش در جشنواره کن طی پیامی کوتاه اعلام کرد: «همه چیز عالی بود؛ تماشاگران چند دقیقه سرپا تشویق کردند، واکنش تماشاگران بیش از انتظارمان بود و پس از پایان نمایش، بسیاری از آنها تبریک گفتند…» کتایون شهابی پخش‌کننده بین‌المللی فیلم «ناهید» نیز ضمن ابراز رضایت از واکنش مثبت تماشاگران جشنواره کن نسبت به این فیلم، اعلام کرد که خریداران خارجی هم استقبال خوبی از این فیلم به‌عمل آوردند. «بیژن امکانیان» تهیه‌کننده، «آیدا پناهنده» کارگردان، «ساره بیات»، «پژمان بازغی» و «نوید محمدزاده» (بازیگران)، «ارسلان امیری» نویسنده و تدوینگر، «مرتضی قیدی» فیلمبردار فیلم سینمایی «ناهید» در این رویداد بزرگ سینمای جهان حضور داشتند. سایت رسمی جشنواره کن هم گفت‌وگوی مفصلی با «آیدا پناهنده» انجام داده و این کارگردان جوان درباره داستان فیلم، چگونگی ساخته شدن آن، بازیگران فیلم و… صحبت کرده است و به صنعت سینمای فرهنگی ایران هم اشاره کرده که نقش بزرگی در پهناور کردن مرزهای فرهنگی ایران داشته است. ضمن اینکه نقدهایی هم از فیلم «ناهید» در اسکرین دیلی و هالیوود ریپورتر به چاپ رسیده است.

روایت ورایتی از فیلم ناهید
جلوه‌های تصویری نقاشانه فیلم، تاثیر پذیرفته از نوری بیلگه جیلان استاد سینمای ترک است. در این شهر، ناهید زندگی سختی را به عنوان یک تایپیست می‌گذراند و همیشه از دوستانش پول قرض می‌کند و اجاره خانه‌اش عقب می‌افتد و سعی می‌کند از خود و پسر بداخلاقش امیررضا (با بازی میلاد حسن‌پور) حمایت کند. به عنوان بخشی از شرایط طلاق او از شوهر سابقش احمد (با بازی نوید محمدزاده) اجازه دارد تا پسرش را خودش نگه دارد، اما به شرط اینکه هرگز دوباره ازدواج نکند - شرطی که مشکل‌آفرین می‌شود چون ناهید می‌خواهد با مسعود با بازی پژمان بازغی که همسرش فوت شده و صاحب یک هتل است، ازدواج کند. ناهید می‌داند که اگر این خبر درز پیدا کند، باید آماده یک نبرد قضایی با احمد شود، یک قمارباز منحط که هنوز هم ادعا می‌کند او را دوست دارد و می‌خواهد با او باشد.
فیلم پناهنده حس و حالی شبیه به فیلم‌های زن‌محور هالیوود در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در مورد زنی طرد شده از اجتماع با حقوق و حق انتخاب محدود دارد. این مشکلات را می‌توان روی چهره بیات دید، بازیگری با استعداد که ناهید را تبدیل به شخصیتی دلسوز که به هیچ‌وجه یک قدیس نیست می‌کند، کسی که بعضی مواقع تبدیل به بدترین دشمن خود می‌شود مانند وقتی که پولی را که ندارد، خرج خرید یک کاناپه قرمز می‌کند که در نهایت تبدیل به سمبلی پر زرق و برق از اشتیاق او برای یک زندگی بهتر می‌شود. او زنده‌ترین شخصیت در فیلمی است که هر دو بازیگر اصلی مرد آن کمی قابل پیش‌بینی‌تر نوشته شده‌اند، یکی از آنها (مسعود) صبور و با فضیلت است و دیگری (احمد) یک معتاد خودویرانگر که بیشتر و بیشتر وارد منجلاب می‌شود. جذبه احمد قبلا برای ناهید هرچه بوده، حالا دیگر نشانی از آن دیده نمی‌شود.

مقدمات اکران جهانی ناهید
ارسلان امیری، نویسنده و تدوینگر این فیلم که در فرانسه حضور دارد، درباره اکران اروپایی فیلم ناهید گفت: پس از نمایش فیلم دو پخش‌کننده یونانی و برزیلی خواستار پخش فیلم شدند و نویسندگان سایت هنری هالیوود ریپرتر و اسکرین دیلی عنوان کردند سبک کارگردانی پناهنده یادآور نوع فیلمسازی یاسوجیرو اوزو بوده و فضای فیلم احساس برانگیز بوده است. وی ادامه داد: همه تلاش خود را به‌کار بردیم تا نماینده خوبی از سینمای ایران در جشنواره فیلم کن باشیم و شأن سینمای شریف ایران را در این جشنواره حفظ کنیم.
فیلم حاضر در بخش نوعی نگاه جشنواره کن، برای نمایش در اروپا و آمریکای لاتین انتخاب شده است.
همچنین شرکت نوری پیکچرز، حق پخش فیلم «ناهید» را به شرکت‌هایی در فرانسه (ممنتو فیلم)، یونان (استرادا فیلم)، اسپانیا (کارامل فیلم)، سوئیس(سینه‌ورکس)، برزیل(توکومان فیلم)، کلمبیا(سینه‌پلکس) فروخته است. این شرکت برای واگذاری حق پخش فیلم در ایتالیا، بلژیک، هلند، آرژانتین، ترکیه، شیلی و اورگوئه در حال مذاکره است.