شتاب چرخه فروش در سینما

گروه فرهنگ و هنر: سینمای صنعتی تعریف مشخصی دارد اما شاید ساده‌ترین تعریف برای این سینما در این نکته خلاصه می‌شود که فیلمی بتواند دخل و خرج خودش را در بیاورد و به جیب تماشاگرانش متکی باشد. در چنین شرایطی حضور برخی چهره‌ها می‌تواند بسیاری از معادلات فروش را به هم بریزد. گاهی حتی تمامی اهداف براساس حضور یک ستاره برنامه‌ریزی می‌شود. در سال‌های اخیر رضا عطاران به چنین موقعیتی در سینمای ایران رسیده است. حتی می‌توان گفت در مواقع متعددی سینما به حضور عطاران متکی بوده است. بازیگری که می‌شود او را در تحلیل روند تاریخ سینمای ایران یک بازیگر مولف نامید که حضورش به‌عنوان بازیگر، فروش یک اثر را تضمین می‌کند. او در آخرین ماه بهار امسال حضور قابل توجهی در سینما داشته است و این روزها با فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما کشانده و به همین دلیل این فیلم یکه‌تاز چرخه اکران در روزهای گذشته بوده است.

از چند روز دیگر هم قرار است فیلم «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده و بازی رضا عطاران به پرده بیاید و بازهم حال و هوای متفاوتی را در سینمای ایران شکل بدهد. با این حال با گذشت تنها دو هفته فیلم سامان مقدم مرز یک میلیارد تومان را رد کرده است و پیش‌بینی می‌شود که رکورد قابل‌توجهی را برجای بگذارد. این اتفاق در حالی افتاده است که در بهار امسال سینمای ایران در جذب مخاطب آنقدرها موفق نبوده است. به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به اکران و فروش چند فیلم.

نهنگ عنبر

سامان مقدم و طرفداران فیلم‌هایش به روند پر پیچ و خمی که ساخته‌های او طی می‌کنند تا به اکران برسند عادت کرده‌اند؛ این وضعیت از «پارتی» وجود داشته، در «مکس» ادامه داشته و در «صد سال به این سال‌ها» که همچنان اجازه نمایش عمومی ندارد به اوج رسید. «نهنگ عنبر» هم در آستانه توقیف بود که بالاخره از این تنگنا عبور کرد و به نمایش عمومی درآمد، البته با اعمال تغییراتی که حساسیت‌ها را نسبت به این کار کاهش داد. فیلم جدید مقدم روایتی از زندگی مرد و زنی است که از سال‌های دور با هم آشنا بودند، علاقه‌ای میان آنان وجود داشته، گاه دست زندگی آنان را کنار هم قرار داده و زمانی جدایی افتاده است. مقدم این قصه را با لحنی طنز و با بازی رضا عطاران و مهناز افشار در نقش‌های اصلی داستان روایت کرده است.

این فیلم که تبلیغات تلویزیونی نسبتا قابل توجهی دارد، در مدت ۱۵ روز نمایش عمومی به فروش یک میلیارد تومانی رسیده است.

قصه‌ها

بعد از سال ۱۳۸۵ زمانی که «خون بازی» به نمایش عمومی درآمد، دوستداران رخشان بنی‌اعتماد در انتظار اکران فیلمی سینمایی به کارگردانی او بودند؛ فیلمسازی که ترجیح داده بود در شرایطی که امکان بیان نظراتش را ندارد به گونه‌ای گام بردارد که از مسیر اهداف خود دور نشود، پس در دوره‌ای که شرایط دشواری داشت، بیشتر روی مستندسازی متمرکز شد. دغدغه‌های فیلمساز، اما دوباره پای او را به سینمای داستانی کشاند، جایی که قصد کرد تا سرنوشت شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌اش را برای تماشاگران به تصویر بکشد، از عباس و معصوم «زیر پوست شهر» تا نوبر «روسری آبی» و نرگس «نرگس». «قصه‌ها» تا آستانه اکران پیش رفته بود، اما گمان می‌رفت نگاه‌های محافظه‌کارانه راه را بر اکران آن سد کند که البته چنین نشد، فیلم در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده رفت؛ فیلمی با بازی چهره‌های شناخته شده‌ای چون گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، ریما رامین‌فر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی و مهدی هاشمی. این فیلم که با نگاهی نقادانه معضلات اجتماعی را مرور می‌کند، در مدت ۲۳ روز نمایش ۶۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش داشته است.

در دنیای تو ساعت چند است

صفی یزدانیان کارگردان «در دنیای تو ساعت چند است» منتقد مطرح سینمایی است؛ منتقدی که حتی در نگارش نقد برای فیلم‌های سینمایی نیز با وسواس و دقت عمل می‌کند. او بعد از سال‌ها تحلیل آثار سینماگران خارجی و ایرانی پشت دوربین قرار گرفت و داستان عاشقانه‌ای روایت کرد که به گفته خود او از مد‌ت‌ها ذهنش را به خود مشغول کرده بود. «در دنیای تو ساعت چند است» ماجرای بازگشت است؛ بازگشت از فرنگ به شهر رشت؛ شهری که تاریخ و حسش، بناهایش و هوایش همگی در فیلم یزدانیان به‌کار گرفته شده‌اند و شخصیت یافته‌اند. این فیلم با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا و زهرا حاتمی در ۲۲ سالن سینما روی پرده نمایش است و فروش آن به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است.

من دیه‌گو مارادونا هستم

بهرام توکلی با ساخت «من دیه‌گو مارادونا هستم» قدمی متفاوت در کارنامه کاری خود برداشت، او بعد از ساخت فیلم‌هایی چون «پا برهنه در بهشت»، «پرسه در مه»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «اینجا بدون من» و «بیگانه» که فضای آرام و خلوت، گاه عاشقانه و گاه غم‌زده مولفه‌های اصلی کارها بودند، «من دیه‌گو مارادونا هستم» را در فضای بزن و بکوب و پر سروصدا ساخت، فیلم که لحنی کمدی دارد و البته در اکران عمومی با مشکلاتی مواجه شد که اجازه نداد چنان‌که توقع می‌رفت به فروش بالایی دست پیدا کند. سعید آقاخانی، گلاب آدینه، هومن سیدی، ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، جمشید هاشم پور، صابر ابر، مهسا علافر، سارا بهرامی، پانته آ پناهی‌ها، سهی بانو ذوالقدر، علی استادی، میثاق زارع و سجاد تابش بازیگران این فیلم هستند.

فیلم توکلی در مدت ۳۰ روز نمایش ۴۰۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.

آتیش‌بازی

بهمن گودرزی «آتیش بازی» را بعد از «شیش و بش» ساخت. فیلم قبلی او در جریان اکران عمومی نسبتا موفق عمل کرده بود. امین حیایی، الناز شاکردوست، سحر قریشی، شقایق دهقان، میرطاهر مظلومی و عزت‌الله مهرآوران بازیگران «آتیش‌بازی» هستند. آنچه به‌عنوان خلاصه داستان این فیلم منتشر شده به این شرح است: «قدیمیا می‌گن طرف این قدر شیر داغ خورده دهنشو سوزنده، موقعی که می‌خواد دوغ بخوره فوتش می‌کنه. حالا این شده حکایت آدمای آتیش بازی یا اینقدر تخته گاز می‌رن که یاتاقان می‌زنن یا اینقدر احتیاط رو رعایت می‌کنن که از اون‌ور بوم می‌افتن.» این فیلم در مدت ۱۵ روز اکران ۳۹۱ میلیون تومان فروخته است.

اسب سفید پادشاه

اسب سفید پادشاه فیلمی به کارگردانی محمد حسین لطیفی و بازی الناز شاکردوست است که حضورش می‌تواند با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود. این فیلم داستان دختر جوانی به نام ماری است که پس از چند ماه از زندان آزاد می‌شود و در صدد یافتن نامزد خود بر می‌آید. او برای یافتن نامزدش و خروج از بحرانی که در زندگی گرفتار آن شده دست به دامان یاشار دوست سهیل می‌شود؛ اما طولی نمی‌کشد که در می‌یابد سهیل در شرف ازدواج با دختر دیگری است. فرهاد قائمیان، مجید یاسر، سید علی طباطبایی، لیدا عباسی و امیرعلی کاظمی دیگر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در مدت ۱۵ روز اکران ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.

دریا کنار

آرش معیریان از ابتدای شروع کار فیلمسازی مسیر ساخت فیلم‌های تجاری را پیش گرفت و همچنان هم در آن فضا قدم برمی‌دارد. فیلم جدید او با عنوان «دریا کنار» در فضای کمدی و دلهره‌آور روایت می‌شود. سحر قریشی، سیروس گرجستانی، فتحعلی اویسی، نادر سلیمانی، فلور نظری، زهره حمیدی، سید محمد علی وزیری، ساناز میرشاهی و امید علومی بازیگران این فیلم هستند. فیلم معیریان در مدت ۹ روز اکران ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.