گروه فرهنگ و هنر- شایان ربیعی: حضور چهره‌های نام آشنا و مطرح حرفه بازیگری بر صحنه تئاتر، در کمتر از یک ماه گذشته بیش از همیشه توجه رسانه‌ها و جامعه هنری کشور را به خود جلب کرده است. در این میان حضور چهره شناخته شده بازیگران زن بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد. این اتفاق که با استقبال گسترده مخاطبان از اجراها همزمان شده، در سالی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن با عنوان سال تئاتر و حمایت از این هنر یاد کرده است، نوید بخش یک سال نکو برای جامعه هنری فعال در این حوزه است. انتشار خبر حضور لیلا حاتمی در نمایش «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی، این موضوع را به نحو گسترده‌تری در رسانه‌های کشور در اولویت قرار داد اما روز گذشته با انتشار خبری درباره لغو این همکاری، دوباره بازار حاشیه‌ها در این باره گرم شد.
با این همه چه با حضور لیلا حاتمی و چه بدون حضور او همچنان صحنه‌های تئاتر، میزبان نام‌های بسیار آشنا و مطرح بازیگران زنی است که همزمان در چند نمایش مختلف مشغول ایفای نقش‌های خود هستند که از این جمله می‌توان به فریبا متخصص، فاطمه معتمد آریا، بهاره رهنما، الهام پاوه نژاد، شبنم مقدمی و... اشاره کرد.
این در حالی است که در چند روز آینده با آغاز دور تازه اجراها در سالن تئاتر شهر و تماشاخانه ایران‌شهر، لیلی رشیدی و بهنوش طباطبایی نیز به جمع بازیگران زن روی صحنه اضافه خواهند شد.

لیلی رشیدی و لیلا حاتمی
لیلی رشیدی اگرچه با تلویزیون و احتمالا به واسطه حضور پدرش، داوود رشیدی بیش از هر چیز با سینما شناخته شد اما به سرعت توانست در عرصه تئاتر برای خودش جایگاه ویژه‌ای بیابد. حضور او به‌عنوان بازیگر در مجموعه‌های مختلف تئاتری و نمایش‌های متعدد، از او به‌عنوان یک بازیگر تئاتر، چهره‌ای شناخته شده و مطرح ساخت. او در آخرین کار تئاتری خود افزون بر کارگردانی، بازیگر نیز هست و نمایش «اسم» را در اواخر این هفته در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌برد.
البته این نمایش روز گذشته با خبری پیرامون لغو امکان همکاری لیلا حاتمی دوباره خبرساز شد. لیلی رشیدی که این نمایش را کارگردانی می‌کند، گفت: متاسفانه به‌دلیل اشتباه کردن در زمان‌بندی که از سوی گروه نمایشی پیش آمد‌، یک ناهماهنگی زمانی رخ داد و به‌رغم میل باطنی هر دو طرف‌، این همکاری میسر نشد.
وی ادامه داد: لیلا سر فیلمبرداری بود و قرار بود دیرتر به ما بپیوندد. ما اول فکر می‌کردیم می‌توانیم با این شرایط کار را آماده کنیم، اما عملا نشد و با وجود علاقه‌ای که هر دو طرف به این همکاری داشتیم، ناچار شدیم از آن صرف‌نظر کنیم.
لیلی رشیدی اضافه کرد: از آنجا که چیزی تا زمان اجرای نمایش ما باقی نمانده‌، خود من بازی خواهم کرد.
در این نمایش که در حال حاضر آخرین روزهای تمرین خود را سپری می‌کند، حسن معجونی، داریوش موفق، سارا افشار و عباس جمالی در کنار لیلی رشیدی ایفای نقش می‌کنند.
نمایش« اسم» کار مشترک ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر است که برای اولین‌بار در سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال‌ از طرف مخاطبان و منتقدان فرانسوی روبه‌رو شد و جوایزی را هم برای این اثر به همراه داشت.

بهاره رهنما
بهاره رهنما نوزدهمین تجربه تئاتری‌اش را روی صحنه با نمایش انگار در چشم‌های تو اسب می‌دود، از سر می‌گذراند.
او تجربه نویسندگی و کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه دارد و کارهای «این تابستان فراموشت کردم»، «غبار»، «با من بستنی می‌خوری؟» و «دور همی زنان شکسپیر» و... را در مقام نویسنده، کارگردان، بازیگر یا ترکیبی از اینها تجربه کرده است. همان‌طور که گفته شد، «انگار در چشم‌های تو اسب می‌دود» آخرین تجربه تئاتری اوست که تک پرسوناژی است و این روزها در تهران در حال اجرا است. این نمایش با بازی بهاره رهنما و همراهی صدا و تصویر برخی از بازیگران دیگر همچون فرخ نعمتی، سیامک صفری، سروش صحت، سحر دولتشاهی و نسیم ادبی به روی صحنه رفته است.
تماشاگرانی که در شب اول اجرای این نمایش به تماشای آن نشسته بودند، تصور کردند بازی بهاره رهنما که با درد کمر همراه بود بخشی از بازی‌اش در این نمایش است، درحالی‌که بعد از پایان اجرا این بازیگر از دیسک کمرش خبر داده و گفته بود: شخصیت نمایش سالم است اما کمر من دچار مشکل شده و روی بازی‌ام تاثیرگذار بود.
وی درحالی که بعد از اجرا به شدت درد می‌کشید به سختی محل نمایش را ترک کرد.
نمایش «انگار در چشم‌های تو اسب می‌دود» نوشته سهراب حسینی و کارگردانی طاها ذاکر تلفیقی از اجرای زنده و تصویر است و دیالوگ‌های مشترکی بین بازیگر روی صحنه با بازیگرانی که تصویرشان دیده می‌شود، رد و بدل می‌شود.اجرای این نمایش در ساعت 21 تا اوایل تیرماه در مکتب تهران، خیابان کریمخان، خیابان آبان جنوبی، کوچه کیوان ادامه دارد.

روایت زندگی آمنه بهرامی
نمایش «چشم در برابر چشم» از چهارم تیرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود. این نمایش نوشته سیاوش حیدری و کارگردانی نازنین سهامی‌زاده، زندگی آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی را در سه پرده و در مدت زمان ۶۰ دقیقه روایت می‌کند. نرگس نیک سیرت، شیما بختیاری و سارا رسول‌زاده در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش برگزیده سومین جشنواره تئاتر شهر، دریافت تندیس نخست بازیگری زن و دریافت دو تقدیر بازیگری زن، دریافت تندیس کارگردانی، نامزد دریافت جایزه نمایشنامه نویسی، نامزد دریافت جایزه طراحی صحنه از جمله عناوینی هستند که این نمایش در سومین جشنواره تئاتر شهر کسب کرده است.
نمایش «چشم در برابر چشم» از چهارم تیرماه ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود. همچنین پیش‌فروش بلیت‌ این اثر نمایشی با تخفیف ۴۰ درصدی آغاز شده است.

فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی
فاطمه معتمد آریا اگرچه در تئاتر بسیار کم کارتر از سینما بوده است، اما فعالیتش در صحنه را از سال‌های آغازین دهه ۵۰ آغاز کرده است.
او سال گذشته نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» را در صحنه داشت و امسال نیز با نمایش «تونل» در سالن‌های تئاتر مشغول ایفای نقش است.
شبنم مقدمی نیز از اواخر دهه هفتاد با حضور جدی در صحنه‌های اجرای تئاتر خود را به‌عنوان بازیگر قابلی در این هنر، معرفی کرد.
او همکاری با کسانی همچون حسین پاکدل، جلال تهرانی، سیما تیرانداز، سیامک احصایی و... را در کارنامه تئاتری خود دارد.
اما نمایش «تونل» که کار مشترک این دو بازیگر است، کاری از گروه تئاتر «ترمینال» است که به کارگردانی سیامک احصایی در سالن تئاتر باران اجرا می‌شود. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به محمدرضا حسین‌زاده (مدیر تولید)، آنکیدو دارش (موسیقی)، مریم شیرازی، آرش فصیح (گروه کارگردانی)، مریم فارسی (منشی صحنه)، لیلا مُدُن‌پور، ملینا هاشمی (گرافیک) و نغمه ارجمند (عکاس) اشاره کرد. نمایش «تونل» نوشته فارس باقری است و هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تئاتر باران به صحنه می‌رود.

الهام پاوه‌نژاد و فریبا متخصص
الهام پاوه نژاد از بازیگرانی است که در چند سال گذشته بیش از قاب دوربین‌ها در صحنه‌های تئاتر دیده شده است. او از بازیگرانی است که عمدتا تئاتر را بر هنرهای نمایی متکی به دوربین ترجیح می‌دهد. به روی صحنه رفتن الهام پاوه نژاد و بازی کردن نقش بسیار سختش در نمایش «سیستم گرون هلم» همزمان با درگذشت پدرش، یکی از اتفاقاتی بود که بیش از هرچیز درباره او در رسانه‌ها منعکس شد. پاوه نژاد نیز بیش از دو دهه است که در تئاتر حضوری فعال و پر رنگ دارد.
اما اگرچه فریبا متخصص را عمدتا به واسطه قاب دوربین در سینما و تلویزیون و البته امواج صدای رادیو می‌شناسند؛ اما حضورش در صحنه‌های تئاتر نیز کمرنگ نبوده است. کار اخیر و مشترک او با الهام پاوه نژاد «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» است.
نمایش هیچ‌کس نبود بیدارمان کند، به کارگردانی «پیام دهکردی» و نویسندگی «محمدامیر یاراحمدی» با بازی فریبا متخصص، الهام پاوه نژاد، رضا مولایی، پیام دهکردی، خاطره حاتمی، محمد رضا علی اکبری، عارفه لک، نیکی نصیریان، نیلوفر دربندی، آماندا موسوی در تئاتر باران در حال اجرا است.
اجرای این نمایش نیز تا 18 تیرماه ادامه خواهد داشت و هر شب از ساعت 21 آغاز می‌شود.. گوهر خیراندیش، بازیگر، درباره این نمایش گفت: نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند» ارزش دو بار دیدن را دارد.این بازیگر پس از دیدن این نمایش ادامه داد: آقای یاراحمدی متن این نمایش را مطابق با شرایط روز جامعه ما نوشته‌اند و این نشان‌دهنده هوش سرشار ایشان است. از سوی دیگر انتخاب این متن توسط پیام دهکردی و اجرای دقیق و زیبای آن، هوشمندی وتوانایی این بازیگر و کارگردان تئاتر را نشان می‌دهد.

بهنوش طباطبایی
بهنوش طباطبایی از اساس به لحاظ خانوادگی تئاتری است. حضور حسین پاکدل به‌عنوان یکی از چهره‌های مجرب و مطرح در حوزه تئاتر تالیفی این امکان را به او داده است که بیش از همیشه با صحنه تئاتر دمخور باشد. طباطبایی پیش از این در نمایش‌های ابرهای پشت حنجره، برهان، داستان یک پلکان، سیندرلا و... نقش‌آفرینی کرده است.
افزون بر این نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» نوشته و کارگردانی جلال تهرانی که نمایشی تک‌پرسوناژ است، از نیمه تیرماه و با بازی بهنوش طباطبایی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
به گفته کارگردان، پیش از این بنا بود این تئاتر از اوایل تیرماه، روی صحنه برود؛ ولی روند تمرین به دلایلی بیش از حد انتظار طول کشیده است، به همین دلیل اجرای «فصل شکار بادبادک‌ها» با کمی تاخیر به احتمال بسیار از نیمه‌‌ تیرماه شروع خواهد شد.تهرانی دلیل انتخاب سالن اصلی را برای اجرای نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» به‌عنوان اثری تک‌بازیگر، نیاز این پروژه به صحنه‌ای با عمق و ارتفاع بالا ذکر کرد تا بتوان با توجه به موضوع نمایش که بادبادک‌ها هستند، آسمان را در حد امکان، تداعی کرد. تهرانی سال ۹۲ نمایش «سیندرلا» را با حضور گلاب آدینه، بهنوش طباطبایی، بهزاد عبدی و مجید آقاکریمی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده بود.