عیدانه‌های سینما روی پرده نقره‌ای

گروه فرهنگ و هنر: در آستانه عید فطر دو فیلم جدید به چرخه اکران سینماهای کشور وارد شد. دو فیلمی که از آثار مطرح سال به شمار می‌روند: رستاخیز و خداحافظی طولانی.به نظر می رسد سیاست تزریق فیلم‌های پرمخاطب به چرخه اکران ادامه پیدا می‌کند تا مخاطبان به تماشای کارنامه سینماگران در سالن‌ها ترغیب شوند.

«رستاخیز» به کارگردانی احمد رضا درویش از فیلم‌های بحث برانگیز سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب است. فیلمی که مستقیما به وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری می‌پردازد و از دل روایت قصه‌های آشنای عاشورا به همراه فیلم «روز واقعه» و سریال «مختار نامه» تنها تصاویر سینما و تلویزیون ایران از این بزرگ‌ترین تراژدی تاریخ بشریت است؛ اما زمزمه‌های مخالفت با این فیلم از زمانی که جلوی دوربین رفت به گوش رسید.

حاشیه‌ها عمدتا حول محور نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل بود.صحنه‌هایی که برادر امام حسین(ع) به کنار دجله می‌آید تا برای بچه‌ها و حرم آن حضرت آب ببرد و در میانه راه با حمله سپاه عمربن‌سعد شهید می‌شود. چگونگی نشان دادن چهره ابوالفضل محل اختلاف سازندگان فیلم و مخالفان آن بود که با کوتاه کردن بعضی صحنه‌ها و گرفتن استفتائات مختلف رفع و رجوع شد و فیلم بالاخره دیروز روی پرده رفت.

آتش بیارهای معرکه

حجت‌الله ایوبی در اولین اظهاراتش بعد از اکران عمومی فیلم رستاخیز این فیلم را میوه چندین سال تلاش عاشقانه احمدرضا درویش و همکارانش برای ادای دین سینمای ایران نسبت به واقعه عاشورا دانست. رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با «ایلنا»؛ با اشاره به اینکه بسیاری از علما نیز مخالف این‌گونه برخوردها هستند، افزود: سال گذشته که به محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شرفیاب شدم، معظم‌له نیز این نگرانی را تایید فرمودند و از برخورد حزبی و تسویه حساب‌های سیاسی در این عرصه‌ها بسیار نگران بودند. ایوبی با اشاره به استقبال از فیلم در زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر و نمایش‌های پس از آن گفت: نمایش این فیلم بازتاب‌های فراوانی داشت. البته ما یقین داریم که برخی از گروه‌های سیاسی و به‌ویژه رقیبان سازمان سینمایی آتش بیار معرکه بودند و با بزرگ‌نمایی برخی از نقدها ستم بزرگی را در حق محبان اهل بیت و عاشقان حسینی کردند که خودشان می‌دانند و خدای خودشان.

وی با اشاره به اینکه به محض آنکه زمزمه‌های مخالفت با فیلم را شنیدم به دیدار مراجع رفتم، افزود: بنده بلافاصله به قم و مشهد رفتم و خدمت برخی از علما و فضلا و مراجع شرفیاب شدم و همه نظرات آیات عظام و علما را جمع‌آوری کردم و آن را به سازندگان فیلم منتقل کردم. کارگردان و تهیه‌کننده فیلم نیز با کمال میل و با اعتقاد و احترام همه این نظرات را در فیلم اعمال کردند.

ایوبی افزود: در ادامه حتی آقای درویش از شخصیت‌های شناخته شده دینی دعوت کردند تا بار دیگر با نگاه نقادانه فیلم را بازبینی کنند و در نتیجه نظرات دیگری هم علاوه‌بر آنچه جمع‌آوری شده بود، ارائه شد و همه این اصلاحات انجام شد. در نتیجه فیلم سه ساعته رستاخیز ۴۰ دقیقه کمتر شد. این اقدام آقای درویش و آقای علیقلی‌زاده نشان‌دهنده اوج توجهشان به احساسات جامعه دینی و به‌ویژه علما و روحانیون است و ما باید قدرشناس این رفتار فروتنانه و متدینانه این عزیزان باشیم.

آغاز اکران «خداحافظی طولانی»

فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» هم از دیروز در گروه سینمایی اریکه ایرانیان اکرانش را آغاز کرد. این فیلم به تهیه کنندگی علی حضرتی و بازی سعید آقاخانی، ساره بیات، میترا حجار و نادر فلاح در جشنواره سی و سوم فیلم فجر در هفت رشته کاندید‌ای دریافت سیمرغ شد و نهایتا توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد، بهترین طراحی لباس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را ازآن خود کند.این فیلم، بخشی از طبقه کارگر جامعه را به تصویر کشیده است. داستان فیلم درباره کارگری ساده به نام یحیی است که در کارخانه ریسندگی کار می‌کند. او پس از تبرئه از اتهام قتل جنجالی همسرش و آزادی از زندان، در مقابل اجتماعی قرار می‌گیرد که او را مقصر می‌پندارد.فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» نهمین فیلم بلند فرزاد موتمن در مقام کارگردان است که بر اساس فیلمنامه «دلم را به خاک نسپار» نوشته اصغر عبداللهی ساخته شده است.موتمن کارگردانی آثاری چون «سایه روشن»، «پوپک و مش ماشاالله»، «بیداری»، «صداها»، «جعبه موسیقی»، «باج خور»، «شب‌های روشن» و «هفت پرده» را در کارنامه کاری خود دارد.