پیکری بی‌جان که سرداری بلندقامت است

مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری روز گذشته از مقابل کتابخانه مجلس برگزار شد. در این مراسم، پیکر حائری به پیکری بی‌جان که سرداری بلندقامت است توصیف شد.

پیکر این چهره پیشکسوت در حوزه فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی که بیش از نیم قرن در کتابخانه مجلس فعالیت کرد و ۲۰ سال رئیس این کتابخانه بود، روز گذشته با حضور برخی مسوولان و چهره‌های فرهنگی برای خاک‌سپاری در قم، از مقابل کتابخانه مجلس شورای اسلامی تشییع شد. در این مراسم که با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس همراه بود، محمدرضا مجیدی، سیدمصطفی محقق داماد و احمد جلالی سخنرانی کردند. سیدمصطفی محقق داماد چهره دانشگاهی، رئیس تولیت بنیاد موقوفات دکتر افشار یزدی و پسرخاله عبدالحسین حائری در سخنانی گفت: محی‌الدین ابن عربی می‌نویسد که من ابن رشد را در دوره کودکی دیده بودم و دیگر او را ندیدم تا سال‌های بعد و روزی که پس از کلاس درس خبر دادند که ابن رشد از دنیا رفته است و جنازه او را هم‌اکنون به شهر می‌آورند.

من به اتفاق شاگردانم به استقبال جنازه رفتیم. جنازه به شکلی قرار گرفته بود که در یک طرف جنازه و در یک طرف دیگر آثار و کتاب‌های او قرار گرفته بود تا توازن در استر حفظ شود. او در ادامه به خدمات عبدالحسین حائری در حوزه میراث مکتوب ایران اشاره کرد و گفت: جنازه عبدالحسین حائری الان شبیه جنازه ابن رشد است.

محقق داماد همچنین گفت: من از کودکی تا به امروز شاهد بوده‌ام که استاد حائری کاری جز عشق به تحقیق و حفظ آثار ملی و ارزش‌های علمی انجام نمی‌داد و با تمام وجود با مناعت طبع به کارش عشق می‌ورزید؛ اما سوال اینجاست که آمال و آرزوهای چنین فردی چه بود.

استاد حائری ساعت یک بامداد یکشنبه، اول شهریورماه در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. مراسم سومین روز درگذشت او از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه چهارم شهریور در مسجد نور، واقع در میدان فاطمی، برگزار خواهد شد.