پرونده‌های جذاب علمی در مجله دانشمند

مجله دانشمند که بیش از نیم قرن است منتشر می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین مجله‌های کشور به‌شمار می‌آید در چند شماره اخیر تیم جوانی را جذب کرده است و با شکل و شمایل جدید روی پیشخوان می‌آید.«انقراض منهای پنجاه» تیتر جلد و پرونده شماره شهریور نشریه دانشمند است.

پرونده ویژه این مجله درباره پروژه‌هایی است که برای حفظ یوزپلنگ آسیایی در حال اجرا است؛ پروژه‌هایی که امید به بقای این گونه را زنده نگه داشته‌اند و خبر از حضور دست‌کم ۵۰ یوز در ایران می‌دهند. گری لوئیس، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران و هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از جمله راویان این تلاش جمعی برای حفظ این گونه ارزشمند در ایران هستند.

گفت‌وگوی دانشمند با آرش شریفی، پژوهشگر دانشگاه میامی، درباره بررسی ۱۳ هزار ساله تغییر اقلیم در منطقه با برداشت و بررسی نمونه‌هایی از دریاچه نئور از دیگر مطالب ویژه این شماره است. همچنین در این شماره، دانشمند به سراغ رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان رفته است و از او جویای جزئیات طرح شبیه‌سازی یک راس قوچ به نام مارال شده است. در همین شماره دانشمند، دو مطلب با عنوان‌های «جعبه ابزار تشخیص چرندیات» و «استیون هاوکینگ چقدر مهم است؟» سعی در بررسی خرافه‌ها و مباحث شبه‌علمی عصر مدرن کرده‌اند.