رکود فصلی درگیشه

گروه فرهنگ‌وهنر: فیلم‌هایی سینمایی در روزهای اخیر در شرایطی روی پرده رفته‌اند که فضای جامعه تحت تاثیر اتفاقات حادثه منا بوده است و خیلی‌ها پیگیر اخبار این اتفاق تلخ بوده‌اند.

از سویی دیگر در تعطیلات پایانی هفته خبر درگذشت هادی نوروزی، کاپیتان تیم پرسپولیس شوک بزرگی به جامعه وارد کرد و بی تردید مانع حضور بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال که سینما را هم به شکل جدی دنبال می‌کنند در سینما‌ها شد. از طرفی دیگر مهرماه فصل بازگشایی مدرسه‌ها و مشغله خانواده‌های ایرانی بیشتر می‌شود و همین موضوع معمولا افت فروش در گیشه را به وجود می‌آورد. امسال اما دو اتفاق شکل گرفته در روزهای اخیر این وضعیت را بیشتر به تصویر کشیده‌اند. البته در همین شرایط هم استقبال مخاطبان از سالن‌های پردیس‌هایی همچون آزادی، ملت، کورش و... خوب بوده است و سانس‌ها با تکمیل ظرفیت روبه‌رو شده‌اند؛ اما در سالن‌ها دیگر که بخش غالب سینما را شکل می‌دهند آمار فروش روزانه در روزهای اخیر پایین بوده است. صدر فروش این هفته سینمای ایران همچنان در اختیار فیلم مجیدی است و بقیه فیلم‌ها هم تلاش می‌کنند پای مخاطب را به سالن بازکنند که در این میان آثاری همچون قندون جهیزیه و ۳۶۰ درجه تا حدودی موفق بوده‌اند.

محمد رسول الله (ص)

فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی، پس از ۳۵ روز اکران و با داشتن ۱۸۴ سالن سینما همچنان پیشتاز فروش هفتگی است و توانست در هفته اول مهرماه حدود ۸۳۰ میلیون تومان بفروشد که در مجموع فروش گیشه این فیلم را به ۷ میلیارد و سیصد میلیون تومان رساند. داستان فیلم کودکی پیامبر اسلام است؛ اما قصه از روزهای آخر شعب ابوطالب آغاز می‌شود، حدود ۲۰ دقیقه زمان حصر پیامبر اکرم (ص) در شعب ابوطالب خواهد بود و سایر صحنه‌ها به صورت فلاش بک قبل از تولد تا مقطع ۱۲ سالگی پیامبر اکرم (ص) است. علیرضا شجاع‌نوری در نقش عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، ساره بیات در نقش حلیمه سعدیه، مینا ساداتی در نقش آمنه بنت وهب، محسن تنابنده در نقش ساموئل یهودی، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان، رعنا آزادی‌ور در نقش ام جمیل، حمیدرضا تاج دولت در نقش حمزه، صادق هاتفی در نقش بحیرا، محمد عسگری در نقش ابولهب، هدایت هاشمی در نقش حناطه، نگار عابدی در نقش همسر حناطه، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت اسد و جعفر قاسمی در نقش حارث شوهر حلیمه از جمله بازیگران این فیلم هستند.

360 درجه

فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» اولین ساخته سام قریبیان در دو روز اول اکران خود بیش از ۳۰ میلیون تومان فروخت. فیلم «۳۶۰ درجه» تازه‌ترین فیلم چرخه اکران است که به گفته حبیب اسماعیلی، مدیر پخش فیلمسازان مولود نمایش خود را از هشتم مهرماه آغاز کرده و در دو روز اول اکران فروشی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان داشته که ۲۰ میلیون آن مربوط به پنج‌شنبه‌ (نهم مهرماه) می‌شود.

۳۶۰ درجه که تهیه‌کنندگی آن را فرامرز قریبیان بر عهده دارد، در حال حاضر در ۲۰ سینما اکران می‌شود و از هفته آینده علاوه‌بر افزایش تعداد سینماهای این فیلم در تهران، سینماهای شهرستان‌ها نیز نمایش آن را آغاز خواهند کرد. میلاد کی‌مرام، پریناز ایزدیار، امیر آقایی، میترا حجار، ناصر آقایی، حبیب اسماعیلی، رضا رویگری، بهاره رهنما، حسین سلیمانی، سام قریبیان، احسان کرمی و بابک کریمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

دلتنگی‌های عاشقانه

«دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان هم که از ۲۴ شهریورماه نمایشش در تهران آغاز شده، در مدت ۱۵ روز نمایش در ۱۷ سالن سینمای تهران و پنج سالن شهرستان، حدود ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم که محصول سال ۱۳۹۱ است و هنوز در بسیاری از شهرها به نمایش درنیامده، داستان زندگی یک زوج جوان است که هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله‌ نیروهای عراقی به ایران می‌شوند و زندگی آنها دستخوش تغییر می‌شود. در این فیلم محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی و شیوا خنیاگر به ایفای نقش می‌پردازند.

دوران عاشقی

«دوران عاشقی» فیلم علیرضا رئیسیان هم به مجموع فروشی معادل دو میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است. بنا بر گفته‌ امیر قطبی، مدیر پخش شرکت فیلمیران، آخرین ساخته‌ رئیسیان با در اختیار داشتن ۱۲ سالن نمایش در تهران و ۱۰ سالن در سایر شهرها، پس از ۶۲ روز نمایش همچنان به اکران خود ادامه می‌دهد. در این فیلم که روایتگر داستانی عاشقانه در بستر مسائل اجتماعی است، لیلا حاتمی بار دیگر پس از «چهل‌سالگی» و «ایستگاه متروک» با رئیسیان همکاری کرده است. شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مردن به وقت شهریور

مردن به وقت شهریور یکی از آثاری است که در روزهای اخیر استقبال قابل توجهی از آن شده است. دراین فیلم که دومین ساخته سینمایی هاتف علیمردانی بعد از «به خاطر پونه» است، هانیه توسلی و حمید فرخ‌نژاد در کنار نازنین بیاتی، نوید لایقی‌مقدم و صبا گرگین‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. به گفته‌ داریوش بابائیان مدیر پخش شکوفا فیلم، این اثرتاکنون توانسته به فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۸۱۲ میلیون تومان دست پیدا کند و در هفته آخر اکران به سر می‌برد. داستان این فیلم درباره شخصی به نام سینااست که چند ماه بیشتر برای قبولی در کنکور فرصت ندارد. از یکسو بنیاد متزلزل خانوادگی و از سوی دیگر آشنایی او با یک جوان خیابانی عاشق موسیقی ماجراهایی را برای او رقم می‌زند. حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، نوید لایقی‌مقدم، صبا گرگین‌پور، نازنین بیاتی، مارتین شمعون‌پور، مهراد ماکویی، پروین ملکی، کتایون سالکی و ترلان پروانه گروه بازیگران این فیلم هستند. پخش این فیلم را «شکوفا فیلم»بر عهده دارد.

قندون جهیزیه

«قندون جهیزیه» که اولین ساخته علی‌ ملاقلی‌پور است در ۱۶ سینمای تهران و ۱۴ سینما در شهرهای دیگر، همچنان در حال اکران است و تاکنون فروشی بیش از یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان داشته است. این فیلم کمدی با بازی صابر ابر، نگار جواهریان، اکبر عبدی و افسانه چهره‌آزاد، قصه‌ زوج جوانی را روایت می‌کند که قرارداد اجاره‌ خانه آنها پایان یافته است؛ اما پول کافی برای تغییر مکان ندارند. در نتیجه برای ماندن در آن خانه دست به کارهایی می‌زنند که. . . .

پخش این فیلم به‌عهده «نسیم صبا» است و سعید سعدی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.