عاشورا در قاب نگارخانه‌های تهران

گروه فرهنگ و هنر: آغاز ماه محرم، قاب‌های آویخته بر دیوار گالری‌های تهران را نیز سوگوار کرد تا همه برنامه‎‌های نگارخانه‌های پایتخت، تحت تاثیر آیین سوگواری امام حسین (ع) به صورت ویژه آثار تجسمی متناسب با این آیین‌ها را در معرض تماشای مخاطبان قرار بدهند.

برخی گالری‌ها زودتر به استقبال محرم رفته‌اند و زمان برگزاری نمایشگاه‌های ویژه آنها ظرف دو، سه روز آینده به پایان می‌رسد و برخی دیگر تا روزهای واپسین آبان ماه نیز برنامه دارند.در این گزارش به‌صورت جزئی‌تر اطلاعاتی دقیق‌تر از برنامه‌های ویژه گالری‌های پایتخت به مناسبت ایام محرم، برای دوستداران و علاقه‌مندان هنر عاشورایی ارائه می‌شود.

خانه هنرمندان

نمایشگاهی از نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان با عنوان «آسمان حسین» افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه ۱۴ اثر رنگ روغن در موضوعات عاشورایی به نمایش گذاشته می‌شود.نمایشگاه «آسمان حسین» تا فردا ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه گروهی عکس ویژه ماه محرم در نگارخانه فرهنگسرای گلستان همزمان با آغاز این ماه برگزار شده است. در این نمایشگاه عکس‌های داوری‌شده ۱۵ هنرمند عکاس از میان ۱۴۸ نفر انتخاب شده‌اند تا نشانگر سوگواران حسینی و آیین‌های عزاداری در کشور با نگاهی هنری و از درون لنز دوربین‌ها باشند.در این نمایشگاه، ۳۰ عکس هنری و خبری ویژه محرم در ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی‌متر از هنرمندان عکاسی مانند محمدجواد علمی‌نیا، هانیه ابراهیمی، علیرضا حجازی، باران لمعانی‌پور، عطیه معینی‌مهر، فاطمه پورهدایت، ساحل زینالی، ملیکا خسروآبادی، عاطفه دمیرچی، سانیا موسی، شقایق ابراهیم‌پور، مهدیه مسعودی، سولماز اسدی، سیما سلطانی و هنرمند نوجوان ۱۳ ساله مهدی رضازاده رونمایی می‌شود.نمایشگاه عکس ویژه محرم تا ۷ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در فرهنگسرای گلستان واقع در میدان هلال احمر، نگارخانه گلستان برای عموم علاقه‌مندان برپا است. این نمایشگاه به سرپرستی محمدجواد علمی‌نیا و با همکاری «خانه فیلم و هنر ایرانیان» برگزار می‌شود.

نگارخانه لاله

همزمان؛ ماه محرم پایگاه عکس «چیلیک» نمایشگاهی گروهی از آثار عکاسان را با عنوان «عین عاشورا» برگزار کرده است. این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۲ قطعه عکس از لحظه‌های ناب و روضه‌های تصویری است که با مشارکت بیش از ۶۰ عکاس از مضامین حماسی، عرفانی و عاطفی سوگواران حضرت امام حسین (ع) و یارانش در مناسبت‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ثبت و ارائه شده‌اند.نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» از ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان‌ماه، هر روز به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ در نگارخانه «لاله» به نشانی ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی میزبان علاقه‌مندان است.

گالری مس‌نگار

نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن ایران» با هدف نکوداشت بزرگان قلم‌زنی ایران و تحسین هنرمندان جوان برپا شده است.در این نمایشگاه گروهی که به مدت دو هفته‌ ادامه خواهد داشت، آثار بسیار نفیس و نادری از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ این هنر دیرین، در کنار آثار باشکوهی از چند هنرمند جوان خلاق و پراستعداد به‌نمایش گذاشته شده است.نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن» تا فردا در گالری «مس‌نگار» به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ میزبان علاقه‌مندان است.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس‌های یادگاری از هیات‌های قدیمی با عنوان «عاشقان حسینی» در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.این نمایشگاه منتخبی از عکس‌های قدیمی مجموعه عاشقان حسینی است که از تاریخ ۲۶ مهر تا ۱۶ آبان در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز و همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است.

نگارخانه‌های مریم

۷۲ نگاه عاشورایی در نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» با همکاری عکاسان رسانه پایگاه عکس چیلیک در نگارخانه مریم تا پایان روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه دایر است.این نمایشگاه با مشارکت بیش از ۶۰ عکاس از مضامین حماسی، عرفانی و عاطفی سوگواران حضرت امام حسین (ع) و یارانشان در مناسبت‌هایی چون تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی ثبت و ارائه شده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند به نگارخانه لاله در ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی و نگارخانه مریم در خیابان کریمخان زند، خیابان استاد نجات الهی شمالی، بوستان حضرت مریم (س) مراجعه کنند.

فرهنگسرای شفق

نمایشگاه گروهی «روایت سوگ» با موضوع محرم از شنبه ۲۵ مهر آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰مهر میزبان علاقه‌مندان است.آثار این نمایشگاه گروهی به تعداد ۲۰ عدد در ابعاد متفاوت با بهره‌گیری از تکنیک عکاسی از ساعت ۹ تا ۱۷ در معرض دید عموم است و علاقه‌مندان می‌توانند به فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خیابان ۲۱ بوستان شفق مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۷۱۷۱۹۵ تماس بگیرند.

نگارخانه سرو

نمایشگاه «آفتاب سرخ» در آستانه روزهای سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع)، برگزیده‌ای از پوسترهای عاشورایی را به نمایش درآورده است.این نمایشگاه تا ۴آبان به نشانی نگارخانه سرو واقع در خیابان ولی عصر(عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی یکم آماده بازدید علاقه‌مندان است.

فرهنگسرای بهاران

نمایشگاه خوشنویسی و عکس با عنوان «نی‌نوای عشق» ترکیب خوشنویسی و عکس است که آثار خوشنویسی متعلق به بیژن معصومی و آثار عکاسی استاد ناصر امامی نیکچه از هنرمندان نامی کشور را در خود جای داده است.این نمایشگاه از تاریخ ۲۵ مهرماه به مدت ۱۰ روز در فرهنگسرای بهاران برپا است که در آن مجموعه‌ای آثار ترجیع بند با تکنیک نستعلیق را در بخش خوشنویسی و عکس‌ها را نیز به صورت ساده و سفید در خود گنجانده است.

نگارخانه آبی

نگارخانه آبی فرهنگسرای امید همزمان با آغاز ماه محرم تا ۲۹مهرماه میزبان آثار نقاشی جمعی از هنرمندان شده است. در این نمایشگاه ۳۰ تابلوی نقاشی با تکنیک آکرولیک و در سبک‌های رئال و انتزاعی برگرفته از حوادث عاشورا در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه که از ۱۹ مهر آغاز به‌کار کرده است، همه روزه تا ۲۹ مهر از ساعت ۸ تا ۱۸ آماده بازدید علاقه‌مندان است.فرهنگسرای امید در میدان امام حسین، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، میزبان علاقه‌مندان است.