گروه فرهنگ و هنر:‌ «فروش» در بازارهای فرهنگی و هنری همواره یکی از جذاب‌ترین و وسوسه برانگیزترین مباحثی بوده که رسانه‌ها و مردم نسبت به آن علاقه‌مند بوده‌اند. شاید بتوان گفت که بیشترین اخبار حوزه فرهنگی و هنری و جنجالی‌ترین آنها در رسانه‌ها، معمولا به درآمد سلبریتی‌ها، فروش آثار هنری، فرهنگی و ... است. گستره این موضوع همه هنرها به ویژه سینما، موسیقی و کتاب را دربرمی‌گیرد.این موضوع در چند روز گذشته دستمایه تهیه گزارش‌های قابل‌توجهی درباره بازار فروش آثار هنری مردگان در برخی رسانه‌ها از جمله نشریه معتبر «فوربس» شد. در ادامه این گزارش به صورتی مبسوط و مفصل‌تر، به‌صورت منحصربه‌فرد، هر یک از هنرمندان فقید پرفروش را با نگاهی اجمالی به پرفروش‌ترین آلبوم‌ها، ‌فیلم‌ها و کتاب‌ها و علت تداوم فروش،‌ معرفی خواهیم کرد.


مایکل جکسون
مایکل جکسون، خواننده جنجالی و پرحاشیه آمریکایی،‌ با درآمد ۱۱۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۵، همچون سه سال گذشته در صدر جدول مردگان پرفروش قرار دارد. او ۱۰ آلبوم استودیویی منتشر کرد که پنج آلبوم از آنها، جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های جهان هستند. آلبوم تریلر او که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد، با فروش بیش از ۱۱۰میلیون نسخه در جهان، پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی است.



الویس پریسلی
«الویس پریسلی» دیگر خواننده مشهور آمریکا، با اختلاف زیاد و با درآمد ۵۵ میلیون دلاری در جایگاه دوم است. لویس از سال ۱۹۵۶ به بعد ۴۵ ترانه اجرا کرد که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت. او با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد نسخه از آثار، برای کسب عنوان پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده تاریخ با مایکل جکسون در رقابت است.



چارلز شولز
این اسم برای خیلی‌ها آشنا نیست. طبیعی هم هست. چارلز شولز یا به عبارت دیگر شولز، ‌یک کاریکاتوریست است. کسی که پیناتز، محوب‌ترین کمیک‌استریپ تاریخ را ساخت. شوتز نیز همچون جکسون و پریسلی آمریکایی است کمک استریپ پیناتز او هنوز در بسیاری از روزنامه‌ها چاپ می‌شود.
درآمد شولز از محل انتشار مکرر و چند باره آثارش در رسانه‌ها، ‌شگفت‌انگیز است. او امسال، با گذشت 15 سال از مرگش، 40 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

میلیاردرهای خاک‌نشین
در رتبه‌های بعدی پردرآمدترین چهره‌های مشهور فوت‌شده به ترتیب «باب مارلی» (۲۱ میلیون دلار)، «الیزابت تیلور» (۲۰ میلیون دلار)، «مریلین مونرو» (۱۷ میلیون دلار)، «جان لنون» (۱۲ میلیون دلار) قرار دارند و «آلبرت انیشتین» نیز با (۱۱ میلیون دلار) در جایگاه هشتم قرار گرفته است.
در این فهرست که شامل مجموعه‌ای از چهره‌های فقید در عرصه گوناگون مانند موسیقی، ادبیات و سینما است، «پل واکر» ستاره مجموعه فیلم‌های اکشن «سریع و خشن» که در سال 2013 در یک تصادف رانندگی دلخراش درگذشت با 5/ 10 میلیون دلار درآمد در طول یک سال اخیر، جایگاه نهم پردرآمدترین سلبریتی فوت‌شده را از آن خود کرد. رتبه‌های دهم تا سیزدهم نیز به ترتیب به «تبی پیج» (10 میلیون دلار) «تئودور سوس گایزل» (9/ 5 میلیون دلار)، «استیو مک‌کوئین» (9 میلیون دلار) و «جیمز دین» (5/ 5 میلیون دلار) اختصاص یافته است.