فصل داغ تئاتر در تهران

گروه فرهنگ و هنر: سالن‌های نمایش در اواسط تیر میزبان نمایش‌های مختلفی هستند. آثاری که در روزهای اخیر توانسته پای مخاطبان زیادی را به سالن‌ها باز کند. اگر تعداد اجراهای نمایشنامه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، اجراهای جشنواره‌ای و سوگواره‏ای حتی نمایش‏های خیابانی را که در ماه آبان به اجرا در آمده‏اند از فهرست بلند بالای تئاتر کم کنیم تنها طی هفته جاری در بخش صحنه‏ای و در سالن‏های رسمی دولتی، نیمه دولتی و خصوصی ۴۳ اثر نمایشی روی صحنه است.

تماشاخانه ارغنون

«آب، آینه و اثر پیگمالیون»: آیدین بهاری، آذین نظری و پوریا بشری مقدم بازیگران این نمایش هستند و تا ششم آذرماه هر شب ساعت ۱۷ اجرا دارد.

برف نیمه مرداد: حسام منظور و بهنام دارابی بازیگران این نمایش‏ هستند و تا ۳۰ آبان هر شب ساعت ۱۹ اجرا دارد.

در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه: حدیث میرامینی و شیوا ابراهیمی بازیگران این نمایش هستند و از صدای فرهاد آییش هم در آن استفاده شده است. این نمایش تا ۱۷ آذرماه روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه سه نقطه

هذیان‌های زنی مرده که شوهر داشت: این اثر نمایشی تک‌پرسوناژ با نقش‏آفرینی شبنم راعی است و تا ۲۵ آبان ماه هر شب ساعت ۲۰ در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه به اجرا در میآید. «آشویتس»: حمیدرضا هدایتی، محسن بابایی، صادق حیدری، ریما طهماسبی و آیلین نمازی در آن نقش ایفا می‌کنند و هرشب از ۱۸ و ۳۰ دقیقه اجرایش در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه‌نقطه آغاز می‌شود. نمایش «آشویتس» با کسب جوایز بهترین کارگردانی برای شهرام ابوالقاسمی، بهترین بازیگری برای حمیدرضا هدایتی و عناوین دیگر مثل جوایز طراحی صحنه، نور، نویسندگی و. . . توانست به عنوان نمایشی موفق، با گروهی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، عنوان بهترین نمایش را کسب کند.

تماشاخانه باران

اتراق در خواب قیلوله: الهه اذکاری، میلاد اسکندری، امین امینی، حامد برغانی و... در این نمایش ایفای نقش می‏کنند و تا ۵ آبان ماه هر شب ساعت ۲۰ اجرا دارد.

یک فیلم بلند داستانی: اتابک نادری، ریحانه سلامت، سولماز نادری و مهران مرادی در این نمایش ایفای نقش می‏کنند و اجرای آن تا ۲۲ آبان تمدید شده است.

مرکز آفرینش‌های هنری مان

«خرمالوهای گس»: با بازی بیوک میرزایی، میترا فتحی و فرزاد صفاخو هر شب از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه روی صحنه می‌رود. آخرین اثر اجراشده از ابوالقاسم معارفی که نزدیک به ۲۰ سال خارج از کشور زندگی کرده است، نمایشنامه «شیفته آشفته» است که در سال ۱۳۷۱ در تالارسنگلج به روی صحنه آمد.

اجرای سالن‏ها

در پردیس قلهک نمایش «تشنگی مبارک» کار کیانوش زارع‌طلب و در خانه موزه انتظامی نیز نمایش «آستانه» کار الهه مونسی اجرا می‌شوند. تئاتر باربد نیز یک نمایش با عنوان «لایک» به کارگردانی عباس رنجبر روی صحنه دارد. در تماشاخانه دراما نمایش «پدر» به کارگردانی میکائیل شهرستانی اجرا می‌شود. تئاتر موج نو به اجرایی از مرتضی غفاری با عنوان «فاجعه مدرن کوشیرو» اختصاص یافته است و فانوس هنر پارس نیز دو نمایش با عنوان‌‌های «سایه سبز سیلویا» کار پرنیا قناتی و «همتون منو میشناسین» کار سامان ارسطو را دارد. مرکز منشور هنر نمایش «رقص کاغذ پاره‌ها» کار سیاوش اسد و نمایش «جرم» کار مهرداد بیگی را در دو سالن خود به نمایش گذاشته است. نمایش «سال کبیسه عیسی» کار علی برجی نیز در تئاتر المپیک اجرا می‌شود. اما در فرهنگسراهای تهران که این روزها اجراهای حرفه‌ای تئاتر دارند باید به فرهنگسراهای نیاوران، ابن سینا، سرو، بهمن، ملل و اندیشه اشاره کرد که جمعا به اجرای ۱۲ نمایش اختصاص یافته‌اند. در ابن‌سینا نمایش‌های «خرمشیر» کار مجتبی خمسه و «زردک و خانوم کوچیک» کار رضا توکلی اجرا می‌شوند. در نیاوران نمایش‌های «رم» کار محسن میرزاخانی، «رینالد روباهه» کار احمد تیموری، «کمدی اتفاقات» کار میثم عبدی و «مرد نیست» کار ایمان مسلخ در حال اجرا هستند.

فرهنگسرای سرو نیز صبح‌ها شاهد اجرای نمایش «پنیرک» کار علیرضا دهقانی است و فرهنگسرای بهمن به اجرای «رمی جمرات» کار محسن معینی اختصاص دارد. در فرهنگسرای ملل نمایشی از احسان مجیدی با عنوان «استخوان ماهی جادویی» روی صحنه است و فرهنگسرای ارسباران نیز سه نمایش با عنوان‌های «خاکسپاری اسپوزیتو» کار نیما ذاکر، «من آیدا رو نمی‌فروشم» کار مجید علم‌بیگی و «یک دم و دو گوش» کار ریحانه سلامت را روی صحنه دارد. در تماشاخانه ایرانشهر دو نمایش «هتلی‌ها» کار حمیدرضا آذرنگ و «برناردو مرده است» کار علی سرابی اجرا دارند و در خانه هنرمندان؛ سالن انتظامی، نمایش‌هایی از پویا صادقی و روح‌الله سمیع با عناوین «سرگیجه» و «اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید» اجرا می‌شود. درحالی که در تالار هنر دو نمایش «جشن بزرگ بزرگ» و «پادشاهی که سه پسر داشت و...» آخرین اجراهای خود را پشت سر می‌گذارند، خانه نمایش شاهد آغاز اجرای «ایستاده در موقعیت» به‌کارگردانی وحید نفر است. نمایش «بیضایی» کار محمد مساوات هفته آخر اجرا را در سنگلج سپری می‌کند و تالار محراب نیز دو نمایش «آوای آب» کار آتیه جاوید و «جوادیه» کار کهنوج تاراج را روی صحنه دارد. در مجموعه تئاتر شهر نیز دو نمایش «باغ آلبالو» کار آتیلا پسیانی و «موش توی پیت حلبی» کار علی هاشمی در حال اجرا هستند. «متاستاز» به کارگردانی علی اصغر دشتی نیز که قرار است در سالن‌های مختلف سطح شهر اجرا شود پس از اجرا در مجموعه تئاتر شهر روزهای پایانی هفته جاری را با اجرا در تماشاخانه باران سپری خواهد کرد.