همدردی هنرمندان با پاریس
گروه فرهنگ و هنر: پاغی! شهری است که در میان هنرمندان به پایتخت هنر و ادب جهان شهرت دارد. شهری که روز گذشته در چند ناحیه مختلف مورد هجوم حملات مرگبار تروریست‏ها قرار گرفت تا ده‏ها نفر در جریان شلیک‏های پیاپی، جانشان را از دست بدهند.

مهم‌ترین و پرشمارترین کشتارها در یک سالن برگزاری کنسرت اتفاق افتاد که در آن دست کم 118 نفر به صورتی وحشیانه ازپا درآمدند. اما حتی در چنین شرایطی برخی از حاضران در کنسرت اتفاق‏ها را به‌صورت آنلاین توییت می‏کردند و خبرگزاری‏های بزرگ و معتبر جهان نیز همان توییت‏ها را عینا بازنشر می‌کردند. همه چیز به غایت کشنده و وحشیانه گزارش شده است. یکی از کسانی که توانسته بود از محل برگزاری کنسرت و از اسارت و گروگانگیری تروریست‏ها فرار کند، در گفت‏وگو با سی.ان.ان گفت: تروریست‏ها یک کلمه حرف نزدند، ‏ روبند نداشتند و در همان لحظه اول نزدیک به بیست نفر را کشتند، آنها به صورت رندومی شلیک می‌کردند و برایشان مهم نبود به چه کسی شلیک می‌کنند. صفحه توییتر منسوب به گروه تروریستی داعش همزمان با این اتفاقات نوشت:‏ «پاریس در آتش».

اما این همه اتفاق نبود، ‏ به صورت همزمان در چند نقطه دیگر شهر پاریس از جمله در یک رستوران اتفاقات مشابهی افتاد و پایتخت فرهنگ و هنر جهان که شهر دوست داشتنی هنرمندان است به یکباره و در یک شب تبدیل به حمام خون شد.
به دنبال این اتفاق بسیاری از برنامه‏های مهم فرهنگی و هنری که قرار بود ظرف این چند روز برگزار شود، یکی پس از دیگری لغو و ‏تعطیل شد و فرانسه مرزهای کشورش را بست. دولت این کشور در پاریس شرایط جنگی اعلام کرد و پرچم پایتخت فرهنگی جهان یک شبه به پایین کشیده شد. هنرمندان و فعالان فرهنگی نیز از هر سو به این اتفاق‏های تلخ و غیرانسانی واکنش‏ نشان دادند. این گزارش همگرایی هنرمندان را درباره اتفاقات اخیر «پاغی» روایت می‌کند.

واکنش چهره‏های فرهنگی و هنری
درحالی‌که جهان در شوک حملات انتحاری به پاریس به سر می‏برد، چهره‏های مشهور از طریق توییتر ناراحتی خود را از این ماجرا ابراز کردند. بازیگران و کارگردان‏ها، سیاستمداران، ورزشکاران، موسیقیدان‏ها و دیگر چهره‏های سرشناس جهان با پیام‏های توییتری خود با کشته‌شدگان در حمله تروریستی به سالن کنسرت پاریس و دیگر نقاط این شهر، ابراز همدردی کردند. بیشترین کشته‏های حملات انتحاری پاریس در سالن کنسرتی رخ داد که جمع زیادی در آن به تماشای کنسرت «ایگلز اف دت متال» نشسته بودند. در حالی که هنوز آمار دقیق کشته شدگان روشن نیست گفته می‌شود حداقل ۱۰۰ نفر از مردم پاریس در این حملات انتحاری جان باخته‏اند.
از سویی دیگر آرنولد شوارتزنگر، لیندسی لوهان هم به نوعی از حادثه پاریس گفتند.



بازیگر«نابودگر» در واکنش به حادثه پاریس تصویر زیر را به همراه هشتگ «parisjetaime#» در اینستاگرام منتشر کرد.
گیلرمو دل تورو کارگردان مکزیکی، کریس پرت بازیگر مشهور آمریکایی، جرد لتو بازیگر برنده اسکار، یو ۲ گروه موسیقی، جاستین تیمبرلیک، پیت دیویدسون کمدین آمریکایی، ویکتوریا جاستیس بازیگر و خواننده، روان بلانچارد طراح انیمیشن، از جمله چهره‏هایی هستند که در توییتر به این حملات واکنش نشان داده‌اند.
برایان کرانستون بازیگر «برکینگ بد» در این باره نوشت: چه اتفاقی دارد می‏افتد؟ تراژدی امروز پاریس همه دنیا را گیج کرده و همه می‏پرسند چه اتفاقی دارد می‏افتد؟ در آرزوی صلح و آرامش...
ران هاوارد کارگردان آمریکایی نیز نوشت: تراژدی پاریس. دلشکستگی در شهری که همه عاشقش هستیم. فکر ما با قربانیان و خانواده‏هایشان است...
لیندسی لوهان اما نقل قولی از نلسون ماندلا با این مضمون را به اشتراک گذاشت: «آموخته‌ام که شجاعت به معنی نبود ترس نیست، بلکه غلبه بر آن است. انسان شجاع کسی نیست که از هیچ چیزی نمی‌ترسد؛ کسی است که می‌تواند با ترس‌هایش مقابله کند.» او از طرف خود برای تمام قربانیان حادثه و کسانی که در هراس از این اتفاق به سر می‏برند دعا کرد و گفت که ما برای عشق ورزیدن و زندگی در این دنیا هستیم نه برای جنگیدن.
این حادثه پس از بمب‏گذاری متروی مادرید در سال ۲۰۰۴ مرگبارترین حادثه اروپا رارقم زد.

بازیگر آمریکایی رئیس جمهوری فرانسه را مسخره کرد
درحالی‌که بسیاری از چهره‏های مشهور تاسف و همدردی خود را با فرانسوی‏ها برای وقایع جمعه شب ابراز کردند، راب لووی پاسخ سیاسی فرانسه در این موقعیت را به استهزا گرفت.
او توییتر خود را به شیوه‏ای متفاوت با پیام دیگر چهره‏ها آغاز کرد و نوشت: ویوا فرانسه. او سپس از فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری این کشور به خاطر بستن مرزهای کشور انتقاد کرد و نوشت: اوه، حالا فرانسه مرزهایش را بسته است. بعد، او سخنرانی اولاند را درباره این تراژدی دست انداخت و آن را «بدترین ترجمان سخنانی به این اهمیت که تاکنون بیان شده» نامید و افزود: «این یکی از بدترین سخنانی بود که تا حالا ادا شده است.»
این سخنان خیلی با اقبال روبه رو نشد و در توییتر او را شماتت کردند و نوشتند: احتمالا الان بهترین زمان برای شوخی کردن نیست. با این حال شماری نیز با تایید او از پذیرش مهاجران توسط فرانسه انتقاد کردند و حضور جمع وسیعی از آسیایی‏ها و آفریقایی‏ها در این کشور را موجب بروز این مسائل خواندند. راب لووی بازیگر ۵۱ ساله آمریکایی در فیلم‌هایی چون «خارجی‏ها» و «درباره آخرین‌شب» بازی کرده است. او در فیلم «مصاحبه» نیز در نقش خودش بازی کرده بود.

واکنش بازیگران ایرانی به فاجعه پاریس



در همین رابطه هنرمندان ایرانی هم به این اتفاق واکنش نشان دادند و متن‌هایی را در فضای مجازی منتشر کردند. بهرام رادان با انتشار تصویری از پرچم فرانسه که روبان مشکی روی آن قرار دارد، به حملات تروریستی در پاریس واکنش نشان داد وبه هشتگ «برای پاریس دعا کنید» پیوست. پیمان معادی، بازیگر و کارگردان نیز به جمع هنرمندانی پیوست که جمله «برای پاریس دعا کنید» را در شبکه‏های اجتماعی به اشتراک می‏گذارند.



او در صفحه اینستاگرامش تصویری را که برای همدردی با مردم پاریس در فضای مجازی ساخته شده، به اشتراک گذاشته و در کنارش به انگلیسی نوشته: «برای مردم پاریس دعا کنید.»
پس از آغاز حملات شب گذشته در پاریس مردم زیادی در سراسر جهان با انتشار تصاویر این حملات، پرچم کشور پاریس و... به این هشتگ پیوسته‏اند.
امیر جعفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز به این حملات تروریستی که به کشته شدن بیش از 150 تن از شهروندان این شهر انجامید واکنش نشان داد و این عکس را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت: «لعنت به حامیانش»
مهناز افشار هم از جمله کسانی است که از بستر شبکه اشتراک عکس اینستاگرام برای اظهار نظر در این باره بهره برده است. او در این باره در اینستاگرام نوشت: «برای صلح، برای آرامش جهان و برای انسانیت دعا کنیم.»

لغو برنامه‌های هنری در پاریس
همچنین پس از این اتفاق U۲ کنسرت شنبه خود در این کشور را لغو کرد. این گروه موسیقی در بیانیه خود اعلام کرد که برگزاری این کنسرت را به زمانی مناسب برای این کار موکول خواهد کرد.
گروه سرشناس ایرلندی در بیانیه‏ای در این باره در وب‏سایت خود آورده است: «ما با بهت و ناباوری شاهد اتفاق‏های پاریس بودیم و دل‏های ما امشب همراه با تمام قربانیان حادثه و خانواده‏های آنان است. از دست رفتن جان انسان‏ها در یک کنسرت موسیقی اثری ویران‏کننده بر ما داشت. ما امیدواریم و دعا می‏کنیم که هواداران ما در پاریس در این حادثه آسیبی ندیده باشند.»
قرار بود که اجرای شنبه شب گروه U۲ از شبکه تلویزیونی HBO به صورت مستقیم پخش شود. این شبکه نیز اعلام کرد که به جای پخش این اجرا یک برنامه دیگر از این شبکه پخش خواهد شد.

لغو نمایش فیلم اسپیلبرگ
از سویی دیگر کمپانی فاکس ۲۰۰۰ پیکچرز اعلام کرد اولین نمایش فیلم جدید استیون اسپیلبرگ در پاریس لغو شد. فیلم «پل جاسوسان» اسپیلبرگ قرار بود ۱۵ نوامبر برای اولین بار در پاریس اکران شود. حملات جمعه شب به پاریس که حداقل ۱۲۰ کشته به جای گذاشته، موجب شد تا نمایش این فیلم به تعویق بیفتد. اسپیلبرگ قصد داشت از برلین راهی پاریس شود تا در نمایش فیلمی که به فضای جنگ سرد پس از جنگ جهانی دوم می‌پردازد، در فرانسه حضور داشته باشد. سخنگوی فاکس اعلام کرد که در سایه تراژدی پاریس، ما همه برنامه‏هایی را که برای این فیلم داشتیم، لغو کردیم. ما در کنار مردم پاریس هستیم و فکرمان در کنار آنهایی است که با این رویدادهای وحشتناک عزیزانشان را از دست داده‏اند. اسپیلبرگ دیروز جمعه در برلین بود تا اولین اکران فیلم «پل جاسوسان» را در پایتخت آلمان، همراهی کند. تام هنکس در این فیلم در نقش وکیلی بازی کرده که قصد دارد تا جاسوسی دو جانبه را از دست روس‏ها نجات دهد.کمپانی فاکس توزیع خارجی و دیزنی توزیع داخلی فیلم در آمریکا را برعهده دارند.