دومین فستیوال کتابگردی در ایران

فرهنگ و هنر: درست یک سال پیش بود که احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران فراخوانی را منتشر کرد و از مردم خواست تا روز آخر هفته را در کتابفروشی‌ها بگذرانند. فراخوان وزیر سابق ارشاد در آن روزها به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و چهره‌های زیادی به این دعوت پاسخ مثبت دادند و در نتیجه حضور مردم در کتابفروشی‌های خیابان انقلاب و راسته کریم خان و نقاط دیگر شهر به شکل قابل توجهی اتفاق افتاد و کسب و کار کتابفروش‌ها در یک روز پاییزی رونق گرفت. تجربه سال گذشته به مذاق اهالی فرهنگ خوش نشست و آنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها از این رویداد ابراز رضایت کردند. به دنبال همان اتفاق چند روز پیش فراخوان دوم مسجد جامعی منتشر شد و او با مردم قرار گذاشت که پنج‌شنبه همین هفته یعنی ۲۸آبان ماه یک بار دیگر به میهمانی کتابفروشی‌های شهر بروند. این بار فراخوان این عضو شورای شهر به‌دلیل تجربه موفق سال پیش با سرعت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و چهره‌های سرشناسی به آن پاسخ مثبت دادند. شاید مهم‌ترین اتفاقی که بعد از انتشار فراخوان امسال شکل گرفت، موافقت طیف‌های مختلف فرهنگ و هنر بود. درحالی‌که سال گذشته بیشتر شاعران و نویسندگان و مترجمان وارد گود شده بودند و مردم را به حضور در این رویداد فرهنگی دعوت می‌کردند امسال اما بعد از انتشار فراخوان سینماگران و موزیسین‌ها و هنرمندان تجسمی و... هم در فضای مجازی حضور خود را در کتابگردی روز پنج‌شنبه اعلام می‌کنند.

مسجد جامعی درباره کتابگردی امسال می‌گوید که امسال هم به پیشنهاد برخی از عزیزان این دعوت را تکرار می‏کنیم و از همه کسانی که نزد مردم احترام دارند، می‏خواهیم که به این حرکت بپیوندند و با هر وسیله‏ای که در اختیار دارند، از مردم برای رفتن به کتابفروشی دعوت کنند. دعوت عام برای رفتن به کتابفروشی‏ها در همه روزهای سال و دعوت اختصاصی برای روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان آخرین روز هفته کتاب از مردم دعوت می‏کنیم در این روز به کتابفروشی‏های شهر‏هایمان سر بزنیم و کتاب بخریم و از آنان به خاطر اشتغال به این شغل شریف قدردانی کنیم و برای آینده کشورمان کاری کنیم که این شغل رونق بگیرد. عضو شورای شهر تهران معتقد است که در سال‌های اخیر با پدیده تعطیلی کتابفروشی‏ها روبه‌رو شده‌ایم و اگر کتابفروشی‏ها کم رونق شوند، همه زیان می‏بینیم. کل کشور زیان می‏بیند. آینده ما در گرو رونق امروز کتابفروشی‏هاست. باید همه کمک کنیم که رونق به کتابفروشی‏ها برگردد. این برنامه علاوه‌بر تهران قرار است در شهرهای مختلف کشور هم برگزار شود.

واکنش‌های مثبت هنرمندان

در همین رابطه یکی از نخستین کسانی که حضور خود در کتابفروشی‌ها را اعلام کرد حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی بود. او گفت قطعا در این روز به کتابفروشی می‏روم و کتاب می‏خرم و هر قدمی که مردم را کمک کند تا سراغ کتاب و کتابخوانی بروند، واقعا باعث خوشحالی است. ایوبی افزود: سرانه کتابخوانی در ایران کم است و ظهور سرگرمی‏های جدیدی مانند تلگرام و فیس‌بوک، یکی از موانع کتابخوانی در ایران است. این مدیر سینمایی همچنین از خانواده سینما دعوت کرد تا در این برنامه شرکت کنند.

از سویی دیگر بنیاد سینمایی فارابی هم با گرامیداشت هفته کتاب از اهالی سینما برای حضور در کتابفروشی‏‌ها در آخرین پنج‌شنبه هفته کتاب دعوت کرد و به دنبال آن جمعی از هنرمندان مطرح کشور هم به کمپین خرید کتاب پیوستند. منیژه حکمت، محمدرضا گلزار، مهتاب کرامتی، لوریس چکناواریان، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، بهاره رهنما، سحر زکریا، لاله صبوری، نادر سلیمانی، یوسف صیادی، بهنوش بختیاری، پگاه آهنگرانی، سحر دولتشاهی، محمد علیپور، امین تارخ، محمد معتمدی، بهروز صفاریان، محمد صالح اعلا، حمید رضا نوربخش و دکتر محمد سریر از هنرمندانی بودند که در روزهای اخیر حمایت خود را از این اتفاق اعلام عمومی کردند.

تکاپوی جامعه فرهنگی

علاوه‌بر هنرمندان اما طیف‌های دیگری از جامعه فرهنگی هم قدم در میدان گذاشتند و قرار است روز پنج‌شنبه همراه مردم شوند. در همین رابطه اعضای چهار انجمن بزرگ کشور در حوزه روانشناسی و روان درمانی بیانیه منتشر کردند و تاثیر مثبت این رویداد را به اطلاع مردم رساندند. محمد حاتمی رئیس انجمن روان درمانی، دکتر شیوا دولت آبادی رئیس انجمن روانشناسی ایران، دکتر حسین شکرکن رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی و دکتر فریبرز درتاج رئیس انجمن علمی روانشناسی تربیتی کسانی هستند که قرار است در کتابفروشی‌ها حضور داشته باشند. همچنین حسن عماری، نویسنده و عضو هیات‌مدیره انجمن روان‌درمانی، دکتر رضا شعبانی، مولف کتاب و رئیس گروه تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر اسلامی ندوشن، ادیب و نویسنده نیز اعلام کرده‌اند که روز پنج‌شنبه این هفته، ضمن حضور در کتابفروشی‌ها نسبت به خریدن کتاب اقدام می‌کنند.

تسهیلات ویژه کتابفروش‌ها

بعد از واکنش متفاوت و دسته جمعی هنرمندان و جامعه دانشگاهی کشور برای حضور در کتابفروشی‌ها این قشر نیز در نظر دارد تا با برپایی برنامه‌های فرهنگی و در نظر گرفتن تسهیلاتی ویژه گرمای این رویداد را بیشتر کند تا کسب‌وکارشان در این روز پاییزی رونق قابل توجهی بگیرد. برنامه‌های فرهنگی کتابفروشی‌ها و تسهیلات ویژه آنها برای مردم هنوز به‌طور کامل اعلام نشده است؛ اما در روزهای آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد. آنچه مشخص است اینکه با توجه به تکاپوی قابل توجهی که بین مردم و چهره‌های فرهنگی شکل گرفته است به نظر می‌رسد امسال دومین فستیوال کتابگردی تهران تجربه زیبایی را به یادگار بگذارد؛ تجربه‌ای که می‌تواند چهره غمگین بازار کتاب را حتی برای چند روز به شادابی برساند.