شمایل جدید سینما در پاییز

گروه فرهنگ و هنر: حال و هوای اکران این روزهای سینمای ایران به مسابقه دو سرعت شبیه شده است. با نزدیک شدن به پایان سال فیلم‌هایی که در نوبت اکران قرار دارند پشت سر هم روی پرده می‌آیند و با فروشی متوسط به‌کار خود پایان می‌دهند و جای خود را به فیلم‌های دیگر می‌دهند. این روال دست کم تا پایان سال ادامه خواهد داشت و امید به رکوردشکنی‌های عجیب و غریب برای اکران‌های پیش رو خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

این در حالی است که فیلم «محمد(ص)» همچنان در بسیاری از پرده‌های سینمای کشور در حال نمایش است و همین مساله باعث ایجاد چالش برای فیلمسازانی شده است که می‌خواهند فیلمشان را اکران کنند. در یکی از این اظهار نظرها منوچهر هادی که فیلم «من سالوادور نیستم» را با بازی رضا عطاران آماده نمایش دارد و قصد داشت فیلمش را پیش از جشنواره فیلم فجر روی پرده ببرد، نمایش ادامه‌دار فیلم مجید مجیدی را ضربه‌ای به اکران دیگر فیلم‌ها در اوضاع کنونی سینمای ایران ذکر کرد.در دو روز گذشته اتفاق دیگری هم افتاد که تعجب‌برانگیز بود. در یک اقدام غافلگیرانه و یک روز مانده به اکران سراسری فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان‏زاده و به تهیه‏ کنندگی مسعود جعفری جوزانی، از اکران این فیلم در سینماهای کشور جلوگیری شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکنون هیچ توضیح مشخص و قانع‌کننده‏ای به شرکت «جوزان فیلم» پخش‏کننده آن ارائه نشده و در این زمینه، اعتراض شرکت «جوزان فیلم» پخش ‏کننده فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» در سینماهای کشور، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است و متتظر تصمیم نهایی مسوولان سینمایی این وزارتخانه هستند. در این شرایط امروز سه فیلم جدید روی پرده می‌رود و به دو فیلمی که هفته گذشته روی پرده رفت اضافه می‌شود. در گروه هنر و تجربه هم یک فیلم جدید به چرخه اکران این گروه اضافه شد.

ناهید

«ناهید» اولین ساخته آیدا پناهنده در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم با داستانی عاشقانه و اجتماعی، شخصیت‌محور است و شخصیت‏ها محرک اصلی برای پیشبرد داستان هستند. «ناهید» که بر مبنای واقع‏گرایی بنا شده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی است. آیدا پناهنده جوایز متفاوتی از جشنواره‌های مختلف برای ساخت فیلم‌های ویدئویی، مستند و کوتاه دریافت کرده است. آیدا پناهنده برای این فیلم برنده جایزه «آینده نویدبخش» در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن شد. آیدا پناهنده درباره ساخت و زنانه بودن فیلم «ناهید» گفت: «به لحن زنانه در فیلم‌ها اعتقاد دارم و معتقدم که منظور از زنانه یا مردانه بودن یک فیلم، جنسیت نیست بلکه منظور لحن و بیان فیلم است.»

بازیگران: ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده

داستان فیلم: زنی به نام ناهید در شرف طلاق از همسرش قرار دارد و با مردی آشنا می‌شود که زاویه جدیدی از زندگی را مقابلش ایجاد می‌کند.

شیفت شب

«شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی، بازیگر با سابقه سینمای ایران در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «شیفت شب» برخلاف فیلم‌های قبلی‏ نیکی کریمی تم مستندگونه ندارد. «شیفت شب» به گفته نویسنده‌اش فیلم تلخی نیست بلکه کاری اجتماعی و خانوادگی است و قصه زنی است که زندگی خوب و آرامی دارد اما با شنیدن یک خبر درمی‏یابد توفانی در راه است و می‏کوشد جلوی توفان را بگیرد. از آخرین حضور نیکی کریمی به‌عنوان کارگردان در جشنواره فیلم فجر چهار سال می‌گذرد.

بازیگران: محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، حسین پاکدل.

داستان فیلم: روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‏گردد تا راز زندگی‏شان را کشف کند.

این سیب هم برای تو

فیلم تازه سیروس الوند به روال چند فیلم قبلی‌اش به گیشه و مخاطب عام نظر دارد. الوند این بار قصه‌ای را دستمایه کارش قرار داده است که ممکن است چالش برانگیز جلوه کند. رنگ ولعاب فیلم احتمالا برای مخاطب عام سینمای ایران جذاب است و می‌تواند سیروس الوند را برای ادامه راه فیلمسازی‌اش امیدوار کند. الوند درباره این فیلم می‌گوید: «نمی‌توان گفت این فیلم قصه متفاوتی دارد، اما شخصیت داستان نسبت به فیلم‌های دیگر کمی تازه و جدید است. در واقع ساختار این شخصیت، عملکرد و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرد در سینمای ایران تازه است و می‌توان «این سیب هم برای تو» را یک فیلم به‏روز دانست. »

بازیگران: پژمان بازغی، رعنا آزادی‏ور، پریناز ایزدیار، امیرعلی دانایی، چنگیز جلیلوند.

داستان فیلم: داستان دو دختر جوان است که با هم دوست هستند و درحالی که یکی از آنها نامزد دارد رابطه عاشقانه‌ای بین نامزد دختر با دوست او برقرار شده است.

جامه‌دران

«جامه دران» اولین ساخته حمیدرضا قطبی از ۲۰ آبان ماه به سرگروهی پردیس سینمایی زندگی اکران شده است. این فیلم سه اپیزودی قصه محور توسط سه زن روایت می‌شود. حمیدرضا قطبی، فیلمنامه جذاب و منسجم فیلم «جامه دران» را از ویژگی‌های فیلمش می‌داند. «جامه دران» به مضامینی چون بی‌عدالتی‌های اجتماعی و طبقاتی و نقد رفتار فردی و کتمان حقیقت می‌پردازد. حمیدرضا قطبی پیش از این، فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی مانند «زادگاه من»، «ویلای اجاره‌ای» ساخته است. فیلم «جامه دران» سال ۹۱ به تهیه‏‏کنندگی جهانگیر کوثری پروانه ساخت دریافت کرد اما در نهایت با تهیه کنندگی جمال ساداتیان جلوی دوربین رفت. فیلم براساس یکی از رمان‏های ناهید طباطبایی به همین نام ساخته شده است.

داستان فیلم: درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‏برد و حقایقی تازه را کشف می‏کند.

بازیگران: مهتاب کرامتی درنقش شیرین، باران کوثری در نقش گوهر، پگاه آهنگرانی در نقش مه‌لقا، مصطفی زمانی، افسر اسدی.

چهارشنبه خون به پا می‌شود

«چهارشنبه خون به پا می‌شود» اولین ساخته حماسه پارسا از ۲۰ آبان ماه به سرگروهی سینما کورش اکران شده است. این فیلم اجتماعی-پلیسی، محصول فیلمسازان جوان است و فیلمیران پخش آن را برعهده دارد. حماسه پارسا درارتباط با ایده فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود» گفت: «ریشه فیلم به گزارشی بر می‌گردد که از تلویزیون آمریکا پخش شد و من آن را تماشا کردم. قصه بامزه‏ای بود که من آن را ایرانی کردم و چیزهایی که دلم می‏خواست به آن اضافه شد. »

بازیگران: حامد بهداد، فرامرز قریبیان، همایون ارشادی، حماسه پارسا، محمدرضا فرد، سارا منجزی پور.

احتمال باران اسیدی-گروه هنر و تجربه

فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» اولین ساخته بهتاش صناعی‏ها از ۱۸ آبان ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. «احتمال باران اسیدی» در فضای مینی مال و شاعرانه، قصه را روایت می‌کند. این فیلم تلاش می‌کند با روایتی ساده قصه سرگشتگی آدم‌های نسل‌های مختلف را به تصویر بکشد. «احتمال باران اسیدی» در بخش مسابقه هفدهمین جشنواره فیلم بمبئی، یازدهمین جشنواره فیلم زوریخ، بخش مسابقه فستیوال فیلم کلمبو، هفدهمین جشنواره فیلم بمبئی و... حضور داشته است. این فیلم موفق به کسب جایزه نتپک در استرالیا شده است. داستان فیلم: منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می‌رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. درحالی‌که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته، به جز خسرو.

بازیگران: شمس لنگرودی، مریم مقدم و پوریا رحیمی سام.