هفته‏‏ پرتره ‏ها در گالری‏ های پایتخت

گالری‎های تهران این هفته نیز میزبان نزدیک به ۲۰ نمایشگاه مختلف بودند که از این مجموع در یک اتفاق کم نظیر چهار نمایشگاه به‌طور اختصاصی، آثار پرتره هنرمندان را به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین در جمعه‎ای که گذشت هنرمندان بسیاری آثار خود را در مدیاهای مختلف اما با موضوع پرتره به نمایش گذاشتند. این همزمانی اتفاقی اما به مخاطب هنرهای تجسمی این فرصت را می‏‏دهد که با شکل‎های گوناگونی که در هنر به پرتره اختصاص دارد، آشنا شده و آنها را از نظر بگذرانند. گزارش این هفته ما به همین دلیل نگاهی به چهار نمایشگاه در گالری‎های شکوه، ویستا، اُ و شماره ۶ دارد که به پرتره‎نگاری از زوایای مختلف اختصاص دارند.نمایش آثار فخرالدین فخرالدینی در گالری شکوه فرصتی برای مواجهه با پرتره در مستندترین شکل خود است. ۲۱ پرتره از هنرمندان معاصر ایران که فخرالدینی در دو سال گذشته آنها را ثبت کرده و در این نمایشگاه روی دیوار برده است، پرتره‏ هایی که عکاس از آنها به‌عنوان آینه‏ای استفاده کرده تا بازتاب‌دهنده روح این هنرمندان باشد. فخرالدینی در پرتره‎های خود به مدل نزدیک می‎شود، می‎کوشد فواصل را کنار زده و فرد را چنان به مخاطب نشان دهد که حقیقتا هست.

او این افراد را که از قضا هنرمند هستند به خوبی می‏‏شناسد، با حالات چهره، ویژگی‏‏های شخصیتی و روحیات آنها آشنایی دارد. عکاس در این پرتره‎های سیاه و سفید تنها با همین شیوه به این آدم‏ها نزدیک می‏‏شود و به دنبال تکنیک دیگری نیست هرچند او به هر یک از مدل‎های عکاسی خود نگاهی خاص دارد.همچنین «مشخصات» عنوان نمایشگاهی با کیوریتوری سارا سامری است که آثاری از معصومه مظفری، بهنام کامرانی، ستاره حسینی و... در آن به نمایش گذاشته شده است. سامری در انتخاب آثار و هنرمندان این نمایشگاه نگاهی کاملا معاصر داشته است. در این نمایشگاه از پرتره در معنای معمول آن خبری نیست بلکه هنرمندان کوشیده‎اند با استفاده از مدیاها و بیان‎های هنری متفاوت دیگاه‎های خود درباره چیستی و کارکرد پرتره را به نمایش بگذارند. «جست‏وجو» هم عنوان نمایشگاهی از آثار فرزین راه‏نشین است که در گالری اُ برگزار شده. نقاشی‏‏های راه نشین در فضاهایی متفاوت شکل گرفته‏اند بعضی از آنها کاملا انتزاعی هستند و بعضی دیگر به پرتره‎هایی اختصاص دارند که در میان گل و برگ اما در فضایی انتزاعی به سر می‏برند.