بخش خصوصی در سینمای ایران همیشه پا در هواست!

در حال حاضر امنیتی در زمینه بازگشت سرمایه در بخش خصوصی سینما وجود ندارد و قاچاق فیلم و بازار ناامن اکران موانع زیادی برای بازگشت سرمایه پیش روی بخش خصوصی گذاشته است، ضمن اینکه وضعیت اقتصاد کلان کشور هم چند سالی است که اصلا مناسب نیست و در این وضعیت بخش خصوصی هم مجبور است برای اینکه ریسک تولید اثر خود را کمتر کند، برود به سمت جذب حمایت‏های دولتی و امکاناتی که برای تولید کالای فرهنگی تخصیص داده شده و اثر را به شکل مشارکتی به تولید برساند.

شرایط باید به شکل منطقی و مطلوب برای ساخت یک فیلم فراهم شود. اگر بدون تامین این شرایط فیلمی کلید بخورد یعنی عجله وارد کار شده و در این شرایط فیلم خوبی ساخته نخواهد شود و نتیجه نهایی فاقد استانداردهای لازم است.

یک زمان انقلاب می‏شود، بعد جنگ آغاز می‏شود، پس از مدتی جنگ تمام می‏شود و تحولات اجتماعی و سیاسی داخلی شروع می‏شود و این چرخه دائما ادامه دارد. چرخه‏ای که بر ساخت آثار فیلمسازان تاثیر مستقیمی دارد. تردیدی نیست که کار فرهنگی به‌خصوص فیلمسازی نیازمند وجود یک شرایط باثبات است تا هنرمندی که اثری را خلق می‌کند با اطمینان از وضعیت آینده خود به سراغ ساخت اثر خود برود.

از طرف دیگر سینما رابطه تنگاتنگی با مقوله اقتصاد دارد و در این شرایط لازم است فیلمساز با یکسری شرایط از پیش تعیین شده اقتصادی روبه‌رو باشد، متاسفانه شرایط اقتصادی هم با توجه به تغییر و تحولات در سطوح بالای مدیریتی و تفاوت‏هایی که با هر جابه‌جایی مدیریتی ایجاد می‏شود از ثبات کافی برخوردار نیست؛ یک وقت شرایط به شکل تعاونی است، بار دیگر منوط به حمایت‏های دولتی و وام‏هایی که دولت به فیلمسازان می‏دهد، یک زمان بحث بر سر پررنگ کردن بخش خصوصی است که هیچ‌وقت تعریف مشخصی در این زمینه داده نمی‏شود و بخش خصوصی در سینمای ایران همیشه پا در هواست. بعضی‏ها تاکید می‏کنند ما بخش خصوصی داریم، عده‏ای می‏گویند نداریم و همه‌چیز دولتی است. در نتیجه با همه شرایطی که به اختصار برایتان توضیح دادم می‏بینید که هیچ‏گاه وضعیت مشخصی پیش‌روی فیلمسازان در ایران وجود ندارد و تنها می‏توان متناسب با موقعیتی که در آن قرار داریم به فکر انجام کارها افتاد.زیاد فیلم ساختن متعلق به شرایطی است که در آن صنعت فیلمسازی به یک تعریف درستی رسیده، تمام کشورهایی که تولید فیلم بالایی دارند یا فیلمسازانی که همیشه پرکار هستند معمولا قبل از هر چیز شرایط ساخت فیلم را به ثبات لازم در زمینه‏های مختلف رسانده‏اند.

علی ژکان

کارگردان سینما