صدای نسل نو در سینما
گروه فرهنگ و هنر: سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر دیروز رسما با اولین نشست خبری محمد حیدری دبیر جشنواره؛ کار خود را آغاز کرد. چیزی که در این نشست بیشتر جلب توجه کرد تاکید حیدری بر نظم این دوره و دور بودن از فضای حاشیه‌های مرسومی بود که در دوره‌های قبل اتفاق می‌افتاد. همچنین در این نشست اسامی نهایی فیلم‌های بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) اعلام شد و تعریف مثبت دبیر جشنواره از این فیلم‌ها، این احتمال را قوت بخشید که چند فیلم از این تعداد به بخش اصلی جشنواره (سودای سیمرغ) راه یابد. البته تا زمان جشنواره و نمایش این فیلم‌ها باید صبر کرد و دید که چقدر نگاه مثبت حیدری با منتقدان سینمای ایران تطابق دارد.
این نشست یک برنامه دیگر هم داشت و آن رونمایی از پوستر اصلی این دوره از جشنواره بود که به تصویر خسرو شکیبایی مزین بود. حیدری در پاسخ به پرسشی درباره نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاثیر حضور سیاست‌مداران در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: جشنواره فجر یک جشن مردمی است و سیاسی نیست. انتخابات هم در زمان خودش برگزار می‌شود، ما را با سیاست کاری نیست. وی درباره سایه نگاه ممیزی در انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر تصریح کرد: حتما ممیزی وجود دارد چون در چارچوب نظام کشور فعالیت می‌کنیم و برای دیدن آثار و صدور پروانه نمایش تابع مقررات کشورمان هستیم، البته خوشبختانه در بخش نگاه نو تمام آثار انتخاب شده همان آثاری هستند که هیات انتخاب آنها را برگزیده‌اند، به هر حال خط قرمزها همه جا وجود دارد و ما هم باید پذیرای مقررات کشورمان باشیم. حیدری در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که برای کم کردن دخالت نهادهایی که خارج از سازمان سینمایی در امور جشنواره مانند اهدای جوایز اعلام نظر می‌کنند‌، گفت: فیلم‌های جشنواره تابع مقرراتی انتخاب می‌شوند و ما تابع تصمیمات هیات انتخاب و داوری هستیم، البته به‌دلیل اهمیت جشنواره فجر‌، حساسیت‌هایی وجود دارد اما وظیفه دبیر جشنواره صیانت از فیلم‌ها و آرای هیات داوران است و ما به نظر آنها احترام می‌گذاریم.

ابد و یک روز

کارگردان: سعید روستایی
بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علی‌محمدی، اسماعیل گرجی و. . .
خلاصه داستان: یک حکم قضایی‌ است که مثل حبس ابد است با این فرق که غیرقابل عفو است.
سعید روستایی تاکنون ساخت آثار کوتاه متعددی را برعهده داشته که از میان آنها می‌توان به «شنبه»، «مراسم»، «از طرف آنها»، «نصف فیلم عروسی» و... اشاره کرد. او تاکنون جوایز مختلفی را برای ساخت آثار کوتاه از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است و «ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شود. این فیلم را سعید ملکان تهیه‌ کرده است و نوید محمدزاده که هنوز فیلم «عصبانی‌ نیستم» را نتوانسته بر پرده سینماها ببیند و در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم «ناهید» حضور داشت، امسال در کنار پیمان معادی در «ابد و یک روز» بازی کرده است.

برادرم خسرو

کارگردان: احسان بیگلری
بازیگران: هنگامه قاضیانی، شهاب حسینی، بیتا فرهی و ناصر هاشمی
خلاصه داستان: روایت ماجرای دو برادر است که به اجبار مدتی را با هم سپری می‌کنند و...
این فیلم نخستین تجربه کارگردانی احسان بیگلری در مدیوم سینما است و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و سرمایه‌گذاری مجموعه شهر فرش، محمودمرویان، شهاب حسینی و سعید ملکان ساخته شده است. بیگلری پیش از این در فیلم «درباره الی» به‌عنوان دستیار کارگردان در کنار اصغر فرهادی حضور داشته است. او تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را دارد و فیلمنامه فیلم سینمایی «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه را نوشته است. او همچنین به‌طور مشترک با محمدرضا هنرمند فیلمنامه «خواهران نازنین» و با سعید فرهادی فیلمنامه سریال «هفت سین» ساخته یدالله صمدی را به نگارش درآورده است.

من

کارگردان: سهیل بیرقی
بازیگران: لیلا حاتمی، امیر جدیدی، بهنوش بختیاری، علی استادی، علی منصور، سعید عطاییان و مانی حقیقی
خلاصه داستان: «ما رو نرقصون آذر!»
سهیل بیرقی که اولین تجربه مستقل کارگردانی‌اش را مقابل دوربین برده است تاکنون کارگردان، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار کارگردان فیلمسازانی چون عبدالرضا کاهانی، واروژ کریم مسیحی، حسن فتحی، بهرام توکلی و... بوده است. عبدالرضا کاهانی کارگردان سرشناس سینمای ایران در این فیلم به‌عنوان مشاور کارگردان حضور دارد.

ایستاده در غبار

کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران: هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی
خلاصه داستان: احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد و....
یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز امسال فیلم خالق «آخرین روزهای زمستان» است. فیلمی که برای اولین بار روایتی از یکی از سرداران 8 سال دفاع مقدس، احمد متوسلیان ارائه می‌دهد. این فیلم عنوان اولین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامه آن نیز توسط او به نگارش در آمده است. حبیب‌الله والی‌نژاد نیز تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد و دومین همکاری تهیه‌کننده و کارگردان بعد از مجموعه «آخرین روزهای زمستان» است.

لاک قرمز

کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی
بازیگران: پانته‌آ پناهی‌ها، پردیس احمدیه، مسعود کرامتی، بهنام تشکر و رسول نقوی
خلاصه داستان: دخترک تازه به انگشتانش لاک زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد.
«لاک قرمز» اولین فیلم بلند سینمایی سیدجمال سیدحاتمی است که مضمونی اجتماعی دارد و کارگردانش پیش از این فیلم‌های تلویزیونی «بچه‌های ابری»، «انگشتر» و «اوقات مشترک آن‌ها» را در کارنامه خود ثبت کرده است. علاوه‌بر عوامل پشت صحنه این اثر که اسامی آنها قطعی شده، پردیس احمدیه، بازیگر نوجوان این فیلم نیز از بین حدود ۵۰۰ نوجوان برای حضور و ایفای نقش در این اثر انتخاب شده است.

گیتا

کارگردان: مسعود مددی
بازیگران: مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی، نادر فلاح، رامین افشاری و یلدا قشقایی
خلاصه داستان: «گیتا» مادر متین است که به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود.
«گیتا» اولین تجربه مسعود مددی در مقام کارگردان است و یک درام اجتماعی است و قصه یک مادر و فرزند است که پیام فیلم متمرکز بر شکل روابط این دو نفر مطرح می‌شود. مجید شیخ‌انصاری که پیش از این فیلم «بیداری برای سه روز» به کارگردانی مسعود امینی تیرانی را تهیه کرده بود و سال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده رفت، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

جشن تولد

کارگردان: عباس لاجوردی
بازیگران: احمد کاوری، علی‌رام نورایی، نادی خوری، ‌از بازیگران مطرح سینمای عرب و سوریه، امیه ملس، علی صطوف
خلاصه داستان: این فیلم داستان خانواده سوری را روایت می‌کند که شب جشن تولد فرزندشان به نام «رقیه» است. این شب و جشن آنها مصادف می‌شود با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س) که باعث می‌شود این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به سمت محل امنی فرار کنند.
لاجوردی که پیش از این بیشتر در عرصه ساخت مستند فعال بوده است، «جشن تولد» را با مشاوره مهدی فیوضی ساخته است.

خانه‌ای در خیابان چهل و یکم

کارگردان: حمیدرضا قربانی
بازیگران: مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی، علیرضا کمالی، علیرضا نیکدل، بهنازنادری، بهزاد داوری، جمشید صفری، مجید رحمتی، بابک جعفریه، سارا نجفی، علی‌ سخن‌گو و بازیگران کودک مانی رحمانی و مانیا علیجانی
«خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم» که تاکنون داستان مشخصی از آن منتشر نشده است، اولین تجربه سینمایی حمیدرضا قربانی است که به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و به‌عنوان محصولی از موسسه سینمای مهر ساخته شده است. قربانی که پیش از این فیلم تلویزیونی «سه ماهی» را ساخته بود در این اثر از حضور برخی عوامل حرفه‌ای سینما نیز مانند هومن بهمنش و مهرداد میرکیانی توانسته بهره‌ ببرد.

متولد 65

کارگردان: مجید توکلی
بازیگران: احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی، هنگامه حمیدزاده
خلاصه داستان: داستان دختر و پسر جوانی را روایت می‌کند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند!
مجید توکلی اولین تجربه کارگردانی‌اش را با نام «متولد 65» مقابل دوربین برد. تهیه‌کننده این فیلم محمدمهدی عسگرپور و رضا میرکریمی نیز به‌عنوان مشاور کارگردان با این پروژه همکاری دارد. توکلی تاکنون فیلم تلویزیونی «زیگ‌زاگ»، فیلم‌های مستند «سلطان» و «سرو ساعی» و فیلم‌های کوتاه «دوئل» و «پیتوک» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

خماری

کارگردان: داریوش غذبانی
بازیگران: مهرداد صدیقیان، سوگل خلیق، لی لی فرهاد‌پور و کاظم سیاحی
خلاصه داستان: جوان علاقه‌مند به موسیقی قرار است یک روز عصر در سفارت اتریش امتحانی بدهد؛ اما صبح روز امتحان درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب می‌شود که موضوع امتحان خود را به کلی فراموش می‌کند.
«خماری» که ابتدا «از نفس افتاده» نام داشت، اولین تجربه کارگردانی سینمایی داریوش غذبانی است. اوتاکنون ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند را تجربه کرده و جوایزی نیز به دست آورده است. فیلمنامه‌ این اثر را فرهاد توحیدی نوشته است که یک ملودرام اجتماعی است. این فیلم به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت ساخته شده است.

پل خواب

کارگردان: اکتای براهنی
بازیگران: ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی، علیرضا ثانی‌فر و اکبر زنجانپور
خلاصه داستان:«طبق یک قانون کلی، آدم‌ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دلند و ما خود نیز چنین هستیم.»
اکتای براهنی فرزند دکتر رضا براهنی، شاعر و منتقد سرشناس ادبیات ایران است و پس از آنکه در چند سال گذشته سه فیلم‌نامه مختلف را برای کسب مجوز ارائه کرده بود، سرانجام توانست برای «پل خواب» از سازمان سینمایی مجوز بگیرد. این فیلم‌ساز جوان که بیشترین تجربه خود را در عرصه کارگردانی با ساخت فیلم‌های کوتاه کسب کرده است، سال گذشته «پل خواب» را با الهام از داستان «جنایت و مکافات» داستایوفسکی ساخت. «پل خواب» نخستین تجربه کارگردانی اکتای براهنی است. تعدد کاراکتر یکی از ویژگی‌های «پل خواب» است به این ترتیب که یک شخصیت اصلی و کلیدی در داستان وجود دارد که در طول فیلم با دیگر کاراکترهای قصه همراه است.