مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: expatfocus

سال‌های بسیاری کرواسی کشوری نبود که بسیاری آن را مقصد توریستی خود بدانند؛ شاید دلیل آن مشکلات سیاسی این کشور در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که بر این کشور تاثیر بسیاری داشته است. هرچند تا آن زمان بسیاری از مردم سایر کشورها بر این امر واقف بودند که کرواسی کشوری با زیبایی‌های گوناگون است؛ سواحل زیبای دریای آدریاتیک، هزاران جزیره و فرهنگ قدیمی آن به همراه جنگل‌ها و دریاچه‌ها تنها بخشی از زیبایی‌های این کشور با آب و هوای مدیترانه‌ای و قاره‌ای است. پس از پایان جنگ جهانی اول کرواسی از امپراتوری اتریش مجارستان جدا شده و در پادشاهی یوگسلاوی ادغام شد. پس از جنگ جهانی دوم کرواسی یکی از واحدهای موسس جمهوری فدرال یوگسلاوی شد. پس از بحران اقتصادی سال ۱۹۸۹ و نهایتا در سال ۱۹۹۱ کرواسی استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کرد. حتی پس از اعلام استقلال این کشور تا سال ۱۹۹۵ با نیروهای اشغالگر صرب درگیر جنگ بود.

 

جمعیت کرواسی در سرشماری سال ۲۰۱۱ حدود ۴ میلیون نفر تخمین زده شد. ۹۰درصد جمعیت این کشور از قوم کروات و ۱۰ درصد مابقی صرب، بوسنیایی، مجار، ایتالیایی، اسلوون، آلمانی، چک و کولی هستند که نسبت صرب‌ها در میان آنها از بقیه بیشتر است. پایتخت کرواسی شهر زاگرب است. جمهوری کرواسی واقع در منطقه بالکان، با شاخص توسعه انسانی ۸۱۸/ ۰در زمره کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارد. درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ هزار دلار برآورد شده است. به‌عنوان عضوی از ناتو و سازمان ملل، در جولای ۲۰۱۳ کرواسی به اتحادیه اروپا پیوست. با ورود کرواسی به اتحادیه اروپا، این کشور شاهد سرمایه‌گذاری‌های خارجی عمدتا از کشورهای همسایه بوده است. صنعت توریسم در کرواسی از صنایع مهم و پردرآمد است و بخش زیادی از تولید اقتصادی این کشور از این صنعت به‌دست می‌آید. حدود ۳۰۰ بندر کوچک و بزرگ در ساحل دریای آدریاتیک به رونق اقتصاد کرواسی و گسترش زیاد صنعت گردشگری کمک بسیاری کرده‌اند. جاذبه‌های گردشگری این کشور با مناظر زیبا، نه فقط برای بخش گردشگری بلکه برای دیگر بخش‌های اقتصادی هم جذاب بوده و عامل جذب پول از سراسر دنیا به شمار می‌رود. از مهم‌ترین صادرات کرواسی می‌توان به تجهیزات حمل و نقل، منسوجات، مواد شیمیایی و سوخت اشاره کرد.

کرواسی پنج سال اول استقلال خود را صرف مبارزه با نیروهای نظامی صرب کرد اما این کشور توانسته است با موفقیت یک اقتصاد رو به رشد ایجاد کند. گرچه دولت کرواسی هنوز نقش بزرگی در اقتصاد این کشور دارد، اما تولید ناخالص داخلی کرواسی در حال افزایش است. مدت زیادی از دورانی که کرواسی صرف بهبود استانداردهای زندگی و تغییرات مهم اقتصادی کرد نمی‌گذرد. توریسم و افزایش در مخارج مصرف‌کننده، اقتصاد کرواسی را دگرگون کرده است. وجود یک رژیم لیبرال در سرمایه‌گذاری خارجی به طور فزاینده‌ای کسب‌وکارهای خارجی را به سوی کرواسی جذب کرده است. به‌عنوان یکی از شش جمهوری سابق یوگسلاوی، کروات‌ها به فرهنگ و میراث خود بسیار می‌بالند و به هویت ملی و دستاوردهای خود افتخار می‌کنند و ممکن است برای متقاعد کردن آنها به اینکه محصول‌تان ارزش خرید دارد یا بهتر از انواع مشابه آن در کشور خودشان است راه سختی پیش‌رو داشته باشید. در ذیل چند نکته فرهنگی از جامعه کرواسی را بیان می‌کنیم:

• جامعه جمع‌گرایانه کرواسی به طور خاص تاثیر بسیاری بر فرهنگ کسب‌وکار آن داشته است. با اینکه این روند رو به تغییر است؛ در موارد بسیاری شاهد این هستیم که تصمیمات بدون مشورت گرفته می‌شود و مدیران نیازی به ارائه توضیحات برای اینکه چرا یک تصمیم گرفته شده است ندارند؛ تنها توسط بالاترین فرد سازمان تصمیمات مهم و اساسی اتخاذ می‌شود.

• روابط شخصی و شبکه‌بندی در فرهنگ کسب‌وکار کرواسی بسیار مهم‌تر از تکنیک‌های رسمی بازاریابی است. بنابراین باید قرار دادن یک واسطه محلی برای توسعه محصول یا خدمات‌تان یا برای ترتیب دادن معارفه‌ها را مورد توجه قرار دهید.

• فرهنگ کسب‌وکار در کرواسی کاملا رسمی و محافظه‌کارانه است؛ گرچه می‌تواند بین سازمان‌های مختلف متفاوت باشد. در هر صورت سعی کنید از عناوین رسمی شامل نام خانوادگی در اولین معارفه‌ها استفاده کنید. کروات‌ها عموما همکاران‌شان را با لقب و نام خانوادگی خطاب می‌کنند.

• زبان کرواتی زبان رسمی مردم این کشور است اما چون زبان‌های انگلیسی و آلمانی نیز به طور گسترده‌ای صحبت می‌شود، ارتباطات به طور کلی با مشکل روبه‌رو نخواهد بود. بسیاری از مردم در سواحل این کشور قادر به مکالمه به زبان ایتالیایی هم هستند. با این حال پیش از جلسات وجود یک مترجم ضروری است. علاوه بر این، یادگیری چندین عبارت در احوال‌پرسی به زبان کرواتی مفید خواهد بود.

• شرکت‌های کوچک توسط کروات‌های خارج نشینی اداره می‌شود که ریسک‌پذیرتر هستند و ایده‌های نوآورانه را با روی گشاده می‌پذیرند؛ گرچه سازمان‌های بزرگ قوانین و روش کار خود را دارند.

• متوسط ساعات کاری در کرواسی ۴۰ ساعت در هفته است که در ۵ یا ۶ روز هفته تقسیم می‌شود. ساعات اداری در کرواسی از دوشنبه تا جمعه و از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است. (۹:۳۰ تا ۴:۳۰ برای خدمات عمومی).

• مانند بسیاری دیگر از کشورها کارت‌های ویزیت در جلسات معاوضه می‌شوند؛ اما ضروری نیست که یک سمت کارت خود را به زبان کرواتی ترجمه کنید؛ هرچند که انجام این کار تاثیر خوبی بر مخاطب کروات شما خواهد داشت.

• حداقل مرخصی سالانه در کرواسی ۱۸ روز است، اما افراد مسن سالانه ۲۴ روز مرخصی استحقاقی دارند. کروات‌ها در ماه‌های جولای و آگوست تعطیلات طولانی دارند؛ گرچه با تاسیس شرکت‌های بین‌المللی بیشتر در کرواسی، این امر در حال تغییر است.

• ضرب‌الاجل‌ها نسبت به کشورهای غربی بسیار انعطاف‌پذیرتر بوده و کارها اغلب در آخرین دقایق انجام می‌شود.