چست‌‌‌نات: اپلیکیشنی برای کاهش دورریز مواد غذایی

این مشکلی‌‌‌ است که توجه «لوئیز آرنو د لیون» را جلب کرد. او که دانش‌‌‌آموز مدرسه کسب‌و‌کار «نئوما» است تصمیم گرفت چاره‌‌‌ای برای این مشکل بیندیشد. و پس از بررسی‌‌‌های بسیار، اپلیکیشنی به نام «چِست‌نات» را طراحی کرد. او می‌‌‌گوید: «چیزی که در من انگیزه ایجاد کرد، این بود که متوجه شدم خانواده‌‌‌ام کلی مواد غذایی از یخچال بیرون می‌‌‌آورند و دور می‌‌‌ریزند. این غذاها اغلب تاریخ مصرف گذشته بودند و فرصت نشده بود آنها را بخوریم.» او که اهل حل مساله بود و همیشه از راه‌‌‌اندازی پروژه لذت می‌‌‌برد، فرصتی دید تا این روال را تغییر دهد. با مشاوران مدرسه در بخش شتاب‌‌‌دهنده استارت‌آپ‌‌‌ها گفت‌‌‌وگو کرد تا اپلیکیشنی مختص رفع این مساله طراحی کند. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد که یک کیو‌‌‌-آر کد را که لوئیز روی بسته‌‌‌های فریزر چسبانده، با موبایل خود اسکن کنند و بهترین تاریخ قبل از انقضا را وارد کنند. سپس وقتی تاریخ نزدیک شد، اپلیکیشن به کاربران نوتیفیکیشن می‌‌‌فرستد و به آنها یادآوری می‌کند که محصول به زودی منقضی خواهد شد.

همین ایده ساده، تاثیرات بسیار بزرگی داشته. لوئیز امیدوار است که خانواده‌‌‌هایی مثل خانواده خودش از اپلیکیشن استفاده کنند تا میزان غذایی که به سطل زباله‌‌‌ها روانه می‌‌‌شوند، کمتر شود. او می‌‌‌گوید: «این اپلیکیشن برای آدم‌‌‌هایی مثل من، جوانانی که نظم ندارند هم کمک بزرگی است. من گاهی یادم می‌رود چه چیزهایی در یخچالم دارم. اپلیکیشن به من این را یادآوری می‌کند تا از دورریز آنها جلوگیری شود.» لوئیز دائما در حال توسعه و بهبود پایگاه داده‌‌‌هایش است. او امیدوار است که به زودی، اپلیکیشن، خودش بتواند بهترین بازه مصرف هر غذا را تعیین کند تا در زمان کاربرها صرفه‌‌‌جویی شود. او می‌‌‌گوید: «در حال انجام تحقیقات بسیاری هستم تا بازه مصرفی که برای هر غذا تعیین می‌شود، مطمئن باشد و سلامت افراد به خطر نیفتد. اگر کاربری مایل باشد، به این بخش ارجاع داده می‌شود. چست‌‌‌نات همچنین به کاربران اطلاعات مفیدی درباره بهداشت و یخ‌‌‌زدایی ایمن غذای یخ‌‌‌زده و خانگی ارائه می‌دهد.» چست‌‌‌نات هنوز در مراحل اولیه توسعه است. لوئیز چند ماه پیش، اولین ورژن اپلیکیشن را اجرا کرد تا با مشتریان مختلف، امتحانش کند و بازخورد بگیرد. او قرار است سه مهندس برای طراحی ورژن جدید اپلیکیشن استخدام کند. چست‌‌‌نات در حال حاضر فقط به صورت آنلاین در دسترس است اما به زودی در اپ‌استور و گوگل پلی استور نیز قابل دانلود خواهد بود.

این اپلیکیشن فعلا فقط از کیو-آر کدهای روی کیسه‌‌‌های فریزر استفاده می‌کند. اما سال آینده، لوئیز قصد دارد کدها را روی ظروف درب‌‌‌دار فریزری نیز چاپ کند. او امیدوار است که در آینده دور، کسب‌وکارهای حوزه غذا، مثل کافی‌‌‌شاپ‌‌‌ها و هتل‌‌‌ها نیز برای مدیریت انبار خود از اپلیکیشن چست‌‌‌نات استفاده کنند. او می‌‌‌گوید: «می‌‌‌دانم که فرصت‌‌‌های بسیاری برای این اپلیکیشن وجود دارد اما می‌‌‌خواهم تحقیقات بیشتری درباره بازار کنم تا مطمئن شوم که اپلیکیشن برای کمک به هر حوزه‌‌‌ای که در آن گسترش یافته، بهینه‌‌‌سازی شده است.»

 او راه‌‌‌اندازی اپلیکیشنش را مدیون مدرسه کسب‌و‌کار نئوماست که در آن، کارشناسی ارشد مدیریت می‌‌‌خواند. واحد شتاب‌‌‌دهنده کسب و کار این مدرسه، از دانشجوها در تک‌تک مراحل ساخت کسب‌وکارشان، از مرحله ایده تا کسب سرمایه، حمایت می‌کند. لوئیز می‌‌‌گوید: «وقتی با یک شتاب‌‌‌دهنده کار می‌کنی، انگار بخشی از یک شبکه قدرتمند هستی و در کنار سایر کارآفرینان کار می‌‌‌کنی.

این به شما امکان می‌دهد که فرصت‌‌‌ها و دانش خود را تبادل کنید. این برای من خیلی مهم است.» هر دانشجو به آموزش‌‌‌های متناسب با خودش دسترسی دارد و توسط فارغ‌‌‌التحصیلان باتجربه حوزه کسب و کار، تعلیم می‌‌‌بیند. لوئیز نیز در تمام این مسیر، توسط یک مربی حمایت می‌شود. مربی، توصیه‌‌‌هایش را در اختیار او قرار می‌دهد و او را با کارشناسان مربوط به حوزه کاری‌‌‌اش، آشنا می‌کند. او می‌‌‌گوید: «گاهی فقط به تو می‌‌‌گویند ایده‌‌‌ات بد است و باید تغییرش دهی. شتاب‌‌‌دهنده، بسیار صادق است. ممکن است اولش ناامید شوی اما صراحت، یکی از لازمه‌‌‌های ساخت یک محصول خوب است.»

لوئیز برای بازاریابی و ارائه محصولش به سرمایه‌گذارها از چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی استفاده می‌کند. چت‌‌‌بات هوش مصنوعی به او در نوشتن متن معرفی و طراحی وب‌سایتش کمک می‌کند. او می‌‌‌گوید: «می‌توانم متن معرفی را وارد چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی کنم و از آن بخواهم که سوالاتش را از من بپرسد. درست مثل یک سرمایه‌گذار. به این ترتیب می‌توانم متن معرفی را اصلاح کنم.» لوئیز ساکن پاریس است و در مدرسه، کلی کارآفرین هستند که مانند او با کمک هوش مصنوعی، دست به نوآوری می‌‌‌زنند. او دانشی که در رشته مدیریت کسب کرده را حالا در استارت‌آپش پیاده‌سازی می‌کند. او می‌‌‌گوید که اجرای تئوری در عمل، بخش مهمی از طراحی اپلیکیشن چست‌‌‌نات بوده. او پیش از راه‌‌‌اندازی استارت‌آپش، ابتدا بازارش را هدف‌‌‌گیری کرده و سپس مسائل اقتصادی و سیاسی کشورش را آنالیز کرده است. او می‌‌‌گوید رشته مدیریت به او آموخته که دیدگاهی جهانی نسبت به مقوله کسب‌و‌کار داشته باشد و به درک بهتری از چگونگی و چرایی کسب‌و‌کارش برسد.