مترجم: عاطفه عبادی

در شرایط اقتصادی کنونی،حتی با داشتن قابلیت‌های فراوان، دریافت یک پیشنهاد کار آسان نیست. مصاحبه با یک کارفرمای آینده‌نگر اغلب در افزایش شانس شما برای استخدام شدن بسیار مهم و ضروریست. ویلیام دو روئت برای اینکه در هنگام مصاحبه شغلی بهترین عملکرد را داشته باشید، پیشنهادهایی ارائه می‌دهد. بسیاری از مقالات،کتاب‌ها وصفحات وب به شما کمک خواهند کرد تا فهرستی از این رهنمودها تهیه کنید. بنابراین با داشتن ده‌ها مورد از این بایدها و نباید ها، می‌توانید باآسودگی خیال در انتظار یک مصاحبه شغلی باشید. اما دقت داشته باشید، فهرست‌هایی که نکات ظریفی از ارتباط چشمی، زبان بدن و غیره را برمی شمرند، می‌توانند واقعا برای متقاضی کار خطرناک باشند. خطر این است که این فهرست‌های طولانی عملا گیج کننده و منحرف کننده هستند و تاثیری نادرست وظاهری ایجاد می‌کنند. مصاحبه کننده‌های خوب و ماهر از خلال این تظاهر و وانمود کردن،به حقیقت امور پی می‌برند و به احتمال زیاد حس می‌کنند که بازخوردی واقعی از صفات و ویژگی‌های شما دریافت نمی‌کنند. پس این فهرست‌ها می‌توانند یک ضعف محسوب شوند.

یک مصاحبه موفق باید تاثیرواحساس مثبتی ایجاد کند و به مصاحبه کننده نیز درک روشنی ازهمکاری و مساعدتی که مصاحبه شونده می‌تواند ایجاد کند،بدهد. سعی کنید هنگامی که برای مصاحبه مهیا می‌شوید،براین سه دستورالعمل تمرکز کنید:

۱. در نظر داشته باشید که مایلید مصاحبه‌کننده چه چیزی را به یاد بیاورد. افراد اغلب با حفظ کردن پاسخ بسیاری از سوالات احتمالی- به امید آنکه یکی از سوالات از آنها پرسیده شود و آنها طوطی‌وار پاسخ دهند - خود را برای مصاحبه‌ها آماده می‌کنند. این خطرناک است و در آینده برای شما تبعات زیانباری به دنبال دارد. افراد باید در یک مصاحبه فعال‌تر عمل کنند واز منظر یک شنونده به مکالمات نگاه کنند. واضح است که مصاحبه‌کننده قادر نخواهد بود تمام آنچه گفته‌اید را به خاطر بسپارد، با این حال نکات کلیدی و آنچه که می‌توانید به صورت بالقوه برای آن سازمان به ارمغان بیاورید را به خاطر خواهد سپرد.در واقع یک مصاحبه کننده باید خلاصه‌ای کتبی یا شفاهی از هر مصاحبه داشته باشد تا بتواند متقاضیان مختلف تصدی یک پست را از طریق آن با هم مقایسه کند.شما می‌توانید مصاحبه را به گونه‌ای هدایت کنید که بر این خلاصه تاثیر بگذارد. برای انجام این کار نیاز دارید که تفاوت مهم بین آنچه فرد به یاد می‌آورد و آنچه که به خاطر می‌سپارد را ارزیابی کنید و از این تمایز به نفع خود استفاده کنید. پیش از اینکه در یک مصاحبه شرکت کنید، نکات و موضوعاتی را که مایلید مصاحبه کننده به یاد بیاورد را مشخص کنید، چیزهایی که نشان می‌دهد شما برای آن شغل، فرد مناسبی هستید و شما را از بقیه متمایز می‌کند.سپس آنها را بامثال‌ها و نمونه‌های به خاطر ماندنی و مرتبط از تجربیات‌تان تقویت کنید. به زمان‌هایی از دوران تحصیل‌تان اشاره کنید که پژوهش‌هایی بیشتر و فراتر از حد لزوم انجام داده‌اید، به زمانی که در شغل قبلی‌تان، داوطلبانه ساعت‌های بیشتری کار می‌کردید، به روش‌های فایق آمدن بر آنچه برای دیگران پایان خط محسوب می‌شد. در مجموع به جای آماده کردن یک فهرست بلند بالا ازجواب‌های متداول به سوالات احتمالی، روی مواردی که می‌خواهید مصاحبه گر در پایان مصاحبه به خاطر داشته باشد، کار کنید وبرای تقویت آنها مثال‌هایی مناسب و به یاد ماندنی، آماده کنید. افراد اغلب فکر می‌کنند که باید در یک مصاحبه به یک سبک خاص و متفاوت عمل کنند، اما این هم می‌تواند خطرناک باشد، چرا که مانع از این می‌شود که فرد مطمئن، دارای اعتماد به نفس به نظر برسد. تصورات غلط و متداولی، نظیرحفظ تماس چشمی یا آرام صحبت کردن تنها تصویر و اثر نادرستی ایجاد می‌کند که اکثر مصاحبه‌کنندگان ماهر، ساختگی بودن آنها را تشخیص می‌دهند. به عنوان مثال در یک مصاحبه ارتباط چشمی بیش از حد، به سرعت برای طرف تان خسته‌کننده و آزاردهنده می‌شود.در یک گفت‌و‌گوی معمولی، همه ما به همه جا نگاه می‌کنیم، اما پس از بیان یک نکته مهم و کلیدی در یک مکالمه، طبیعتا به منظور رساندن مطلب و نشان دادن اعتماد به نفس خودمان و صحت واعتبار مطلبی که بیان می‌کنیم، به طرف صحبت‌مان نگاه می‌کنیم. تماس چشمی ضعیف در هنگامی که موضوع مهمی را مطرح می‌کنید، این تصور را ایجاد می‌کند که عصبی و نامطمئن هستید و احتمالا چیزی را پنهان می‌کنید.

۲.خیلی تند صحبت نکنید. این یکی دیگر از نصایح متداولی است که به کسانی که یک مصاحبه شغلی در پیش دارند، داده می‌شود.بسیار نادر است که کسی آنقدر تند صحبت کند که دیگری متوجه نشود او چه می‌گوید، اما آنچه بیشتر احتمال دارد این است که کسی‌ایده‌ها را به سرعت بیان کند و تمرکز کردن بر پیام اصلی را برای شنونده، مشکل سازد. مکث کردن گاه به گاه در هر مکالمه‌ای به شما مهلت می‌دهد تا به افکار خود سامان دهید و به سوالات مصاحبه‌کننده پاسخ‌های کوتاه و مختصری بدهید وهمچنین به او زمان می‌دهد تا به آنچه شما می‌گویید فکر کند و نکته‌ای راکه سعی دارید القا کنید را به خاطر بسپارد. وجود تعادل بین کلماتی که از دهان شما خارج می‌شود و میزان ‌ایده‌هایی که مطرح می‌کنید نشان می‌دهد که شما نه تنها عصبی و شتابزده نیستید، بلکه مشتاق و مسلط نیز هستید. شما برای ایجاد اولین تاثیر وتصور از خودتان، تنها یک فرصت دارید،پس به اهمیت آن واقف باشید. در مصاحبه ها، افراد اغلب هنگامی که باید فعال و کنشگر باشند، تنها از خود واکنش نشان می‌دهند. مصاحبه‌کنندگان اکثر اوقات برای اینکه مصاحبه شونده احساس راحتی بکند، به اصطلاح با او کمی گپ می‌زنند، پس یک مکالمه خوب اغلب می‌تواند شامل مقادیری از توضیحات نامربوط، اضافی و خارج از موضوع باشد.

۳. مسوول کارهای خود باشید. اعتماد به نفس داشته باشید و مصاحبه‌تان را به سمت نکات و موضوعات اصلی و کلیدی‌ای که از پیش آماده کرده‌اید، هدایت کنید. وقتی سوالی از شما پرسیده می‌شود نمی‌توانید از آن فرار کنید، باید به آن پاسخ دهید، اما اگر می‌توانید از آن به عنوان فرصتی برای رسیدن به اهداف و مقاصد اصلی‌تان استفاده کنید. کوتاه جواب دهید، پاسخ زیادی ندهید، سعی کنید در یادها بمانید، تاثیر درست و مناسبی از خود به جا بگذارید و موضوعات و مقاصد اصلی‌ای را که مایلید مصاحبه کننده بداند، به او القا کنید. این اقدامات موجب خواهند شد که تاثیرخود را روی مصاحبه‌گر بگذارید واز دیگران متمایز شوید.