تاکسی‏‏‌های  رودبز:  پل ارتباطی میان نقاط دورافتاده

سازنده این اپلیکیشن، «دلخوش کومار» است. او می‌‌‌گوید هدفش از راه‌‌‌اندازی این اپلیکیشن، ایجاد راه ارتباطی میان تمام روستاهای ایالت بیهار بوده. دلخوش که ۲۹ ساله است، دوران نوجوانی‌‌‌اش را خوب به یاد دارد. او می‌‌‌گوید: «در منطقه‌‌‌ای زندگی می‌‌‌کردم که به سیل و بیکاری معروف بود.» او پس از پایان دبیرستان، مجبور شد تحصیل را کنار بگذارد و کار کند. پس از چند بار تغییر شغل، از پدرش رانندگی یاد گرفت و در دهکده‌‌‌شان به رانندگی مشغول شد. اما از آنجا که درآمدش بسیار ناچیز بود، در سال ۲۰۱۰ به امید درآمدی بهتر، راهی دهلی شد. او می‌‌‌گوید: «رانندگی در دهلی سخت بود. از قوانین راهنمایی رانندگی سر درنمی‌آوردم. یک ریکشا خریدم تا مقررات اولیه را یاد بگیرم.» پس از چند ماه، به دلیل بیماری مجبور شد دوباره به زادگاهش برگردد.

پس از بهبود، دوباره به دنبال کار گشت. شغل‌‌‌ها یا درآمد پایینی داشتند یا دیر به دیر حقوق می‌‌‌دادند. او پیش از راه‌‌‌اندازی اپلیکیشن، چند شغل نامرتبط را امتحان کرد، از بارکشی گرفته تا سبزی‌‌‌فروشی آنلاین. شکست‌‌‌های متوالی باعث شد دوباره به شغل رانندگی برگردد. با پس‌‌‌اندازهایش یک ماشین کارکرده خرید و شروع به رانندگی در پتنه کرد. طی آن دوران، متوجه شد که محبوبیت و تقاضا برای خدمات تاکسی آنلاین مثل «اوبر» و «اولا» افزایش یافته. او می‌‌‌گوید: «فرصت خوبی بود تا یک حرکت مشابه انجام دهم.» به این ترتیب در سال ۲۰۱۶، حدود دویست‌هزار روپیه از دوستانش قرض گرفت و سرویسی به نام AryaGo Cabs راه‌‌‌اندازی کرد تا ارتباط تاکسی‌‌‌ میان مراکز اصلی ایالت بیهار برقرار شود. به واسطه این اپلیکیشن، متوجه یک شکاف در سیستم تاکسیرانی منطقه شد. او می‌‌‌گوید: «در بیهار، راننده‌‌‌های تاکسی از مسافرها پول رفت و برگشت را می‌‌‌گیرند. از آنجا که در این ایالت، مشاغل شرکتی و ترددهای زیادی وجود ندارد، صنعت تاکسیرانی هم رونقی ندارد. مردم اینجا فقط در مواقع ضروری تاکسی می‌‌‌گیرند، مثلا وقتی می‌‌‌خواهند به فرودگاه یا بیمارستان بروند. تقاضا پایین بود چون قیمت بالا بود، و قیمت بالا بود چون تقاضا کم بود.» در حالی که پرواز از دهلی تا پتنه حدود ۳‌هزار روپیه است، کرایه از فرودگاه پتنه تا یکی از شهرهای نزدیک، یعنی یک مسیر ۱۵۰ کیلومتری با تاکسی حدود ۴‌هزار روپیه است. دلخوش می‌گوید: «نه فقط مسافرها، بلکه راننده‌‌‌ها هم از خدمات تاکسیرانی ناراضی بودند چون اگر مقصدشان، نقاط دورافتاده یا خارج از شهر، مثل فرودگاه‌‌‌ها بود، مجبور بودند بدون مسافر برگردند که این‌طوری کلی بنزین هدر می‌‌‌رفت. می‌‌‌خواستم هزینه‌‌‌ها را بهینه‌‌‌سازی کنم، راهی پیدا کنم که مشکل هر دو طرف، راننده و مسافر، حل شود و صنعت تاکسیرانی در ایالتمان رونق پیدا کند.»

او شروع کرد به تحقیق درباره دسترسی به راننده‌‌‌ها و تقاضا برای خدمات تاکسی یک‌‌‌طرفه در یک منطقه. او می‌‌‌گوید: «مردم به دنبال خدمات تاکسی ارزان و آسان هستند. راننده‌‌‌ها هم خواهان مسافرهای بیشتر هستند. ما مسیرهایی که تقاضا برای تاکسی زیاد است و دسترسی به راننده‌‌‌ها در یک بازه زمانی مشخص را پیدا کردیم. و الگوریتمی طراحی کردیم که بی‌‌‌درنگ، تاکسی‌‌‌ها و راننده‌‌‌هایی را که در یک مسیر هستند به هم وصل می‌‌‌کرد. یک جست‌وجوی ساده، میزان دسترسی به تاکسی را به شما نشان می‌‌‌داد.»

او ابتدا می‌‌‌خواست راه‌حل مشکل تاکسی‌‌‌های یک‌طرفه را در AryaGo بگنجاند اما بنا به مسائلی، تصمیم گرفت آن اپلیکیشن را به تیمش واگذار کند. سپس در ژوئن ۲۰۲۲، اپلیکیشن رودبز را راه‌‌‌اندازی کرد. اگر مقصدتان یک نقطه دورافتاده مثل فرودگاه باشد و نمی‌‌‌خواهید پول رفت و برگشت را حساب کنید، رودبز به شما کمک می‌‌‌کند. کار این اپلیکیشن، یافتن تاکسی ارزان برای افرادی است که به نقاط دور از شهر سفر می‌کنند. دلخوش می‌‌‌گوید: «از طریق این اپلیکیشن، راننده‌‌‌ها به ما اطلاع می‌‌‌دهند که قصد دارند از کجا و چه زمانی به یک مقصد مشخص سفر کنند.» مثلا راننده اطلاع می‌‌‌دهد که دارد بدون مسافر از پتنه به داربهانگا می‌‌‌رود. تیم رودبز، مسافرانی که در همان مسیر هستند را پیدا می‌‌‌کند و تاکسی‌‌‌های در دسترس را به آنها نشان می‌‌‌دهد. یافتن مسافر نیز آسان است.

دلخوش می‌‌‌گوید: «تقاضا ۱۰ برابر بیشتر از عرضه است. معمولا مسافرها باید از سه ساعت قبل، تاکسی را رزرو کنند. البته ما ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترسیم.» اگر اپلیکیشن نتواند میان مسافر و راننده ارتباط برقرار کند، تیم رودبز ترتیبی می‌‌‌دهند تا مسافر تاکسی بگیرد، البته به هزینه شرکت. این اپلیکیشن، یک ابزار برد-برد برای همه طرفین است.

اوایل سال ۲۰۲۳، تعداد کاربران اپلیکیشن به بیش از ۵۰‌هزار نفر رسید. دلخوش قصد دارد در فازهای بعدی پروژه، ابتدا میان سایر شهرهای ایالت و سپس روستاها پل ارتباطی بزند. کسی که زمانی، راننده ریکشا بود حالا فارغ‌‌‌التحصیلانی از دانشگاه‌‌‌های معتبر حوزه فناوری و مدیریت را در تیم خود استخدام کرده. او به لطف استارت‌آپش، زمینه اشتغال بیش از ۳‌هزار و ۵۰۰نفر در ایالت را فراهم کرده. در صفحه اصلی وب‌سایت شرکت نوشته شده «انقلاب در راه است». دلخوش معتقد است که هر جوانی مثل او می‌تواند کارآفرین شود به شرطی که اراده و نگرش مثبت داشته باشد.

منبع: The Better India