سازنده دوربین‌ فیلم‌های بزرگ هالیوود

الهام جوادی

جیمز جانارد طراح و کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت تولیدکننده عینک اوکلی و دوربین دیجیتال سینما است. مجله فوربز در سال ۲۰۱۰ جیمز جانارد را با ثروت ۳ میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان‌این مجله قرار داد. جیمز (جیم) جانارد در سال ۱۹۴۹ در آلهامبرا در‌ایالت کالیفرنیا در آمریکا متولد شد و در همان جا هم رشد یافت. جیم جانارد به مدرسه داروسازی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس رفت، ولی در سال‌سوم، تحصیل در‌این دانشگاه را رها کرد. جیمز جانارد شرکت اوکلی را در سال ۱۹۷۵ و تنها با ۳۰۰ دلار شروع کرد. جیمز جانارد نام اوکلی را از روی نام سگ خود اوکلی آنه انتخاب کرد. اولین محصول شرکت اوکلی یک دستگیره بود که او برای موتورسیکلت‌ها و BMX تولید می‌کرد. جانارد در سال ۱۹۸۰ یک عینک‌ایمنی را با نام اوکلی O/۲۰ معرفی کرد. جانارد در سال ۱۹۸۴ اولین عینک آفتابی خود را به نام سایه‌بان چشم اوکلی (Oakley Eyeshade) طراحی کرد. شهرت عینک‌های اوکلی همچنان زیاد شد و در سال ۱۹۹۳ فروش‌این عینک‌ها از فروش عینک‌های ری بن در جهان پیشی گرفت. شرکت اوکلی در سال ۱۹۹۵ برای اولین بار وارد بازار سهام نیویورک شد.

جیمز جانارد در حال حاضر مالک بیش از ۶۰۰ حق امتیاز در جهان به خاطر نوآوری‌ها و ابداعاتش است. وی تمرکز خود را بر جدیدترین و نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های اپتیک قرار داده است. حتی شیشه برخی از عینک‌های اوکلی قدرت تحمل برخورد گلوله تفنگ‌های ساچمه‌ای را دارند. جیم جانارد در سال ۲۰۰۷ شرکت اوکلی را به قیمت ۲/۲ میلیارد دلار به رقیب‌ایتالیایی خود، لوکسوتیکا فروخت که‌این فروش او را به یکی از میلیاردرها و ثروتمندترین افراد در جهان تبدیل کرد.

جانارد در سال ۲۰۰۵ شرکت تولید دوربین رد دیجیتال سینما را تاسیس کرد. ‌این شرکت کار تولید دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال سینمایی و لوازم مربوطه برای استفاده‌های حرفه‌ای و سینمایی را انجام می‌دهد. جیمز جانارد قصد خود از تاسیس‌این شرکت را دادن حیات دوباره به صنعت دوربین عنوان کرده است.

اولین دوربین شرکت رد وان (RED ONE) نام داشت و مورد حمایت افرادی مشهور در صنعت سینما مثل پیتر جکسون و استیون سودربرگ قرار گرفت. فیلم‌های معروفی که با دوربین‌های شرکت رد دیجیتال سینما تهیه شده‌اند شامل شبکه اجتماعی (۲۰۱۰)، آگاهی دهنده (۲۰۰۹)، دزدان دریایی کارائیب ۴ (۲۰۱۱)، سوراخ خرگوش (۲۰۱۰) و غیره می‌شوند.

نسل بعدی دوربین‌های رد دیجیتال به نام EPIC و اسکارلت قرار است به زودی به بازار معرفی شوند. البته دوربین‌های EPIC در حال حاضر در تهیه بزرگترین فیلم‌های‌هالیوود مثل‌هابیت (اثر پیتر جکسون) به کار می‌روند.

جیمز جانارد خود به عکاسی علاقه زیادی دارد. او وب سایتی دارد که در آن عکس‌هایی که خودش گرفته به نمایش گذاشته است.

جیمز جانارد ازدواج کرده و ۴ فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن جزیره سان ژوان در واشنگتن است.