میلیاردری که مدرک دکترا را فدای کار کرد

الهام جواد

استنلی دراکنمیلر میلیاردر دیگری است که ثروت خود را از طریق صندوق‌های تامین سرمایه به دست آورده است. وی با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در رده سیصد و پنجاه و چهارم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت. استنلی دراکنمیلر موسس، رییس، مدیرعامل و نماینده شرکت دوکسن کپیتال است. استنلی فریمن دراکنمیلر در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۵۳ در پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا در آمریکا به دنیا آمد. پدر و مادر او، آن و استنلی توماس دراکنمیلر، هر دو مهندس شیمی‌بودند. استنلی دراکنمیلر در دبیرستان کالجییت در ریچموند تحصیل کرد. وی در سال ۱۹۷۵ از کالج بودوین با مدرک کارشناسی در انگلیسی و اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. دراکنمیلر سپس برای ادامه تحصیل در یک برنامه سه ساله دکترا در رشته اقتصاد در دانشگاه میشیگان شرکت کرد، اما تحصیلات خود را در اواسط ترم دوم رها کرد تا در بانک ملی پیتسبورگ مشغول به کار شود.

وی در سال ۱۹۷۷ به عنوان کارآموز مدیریت در حوزه تحلیل نفت به بانک ملی پیتسبورگ پیوست و به این شکل برای اولین بار کار خود در حوزه مدیریت مالی را آغاز کرد.

استنلی دراکنمیلر با تجربه ای که از کار در بانک ملی پیتسبورگ به دست آورده بود در سال ۱۹۸۱ و با سرمایه یک میلیون دلار شرکت خود، شرکت مدیریت دوکسن کپیتال را تاسیس کرد. دراکنمیلر در سال ۱۹۸۵ به عنوان مشاور شرکت دریفوس برگزیده شد که به این شکل می‌بایست زمان خود را بین پیتسبورگ و نیویورک تقسیم می‌کرد.

استنلی دراکنمیلر در سال ۱۹۸۶ به طور تمام وقت به پیتسبورگ رفت درحالی که رییس صندوق دریفوس بود. البته او طبق توافق با شرکت دریفوس همچنان مدیریت شرکت دوکسن را نیز برعهده داشت. دراکنمیلر در سال ۱۹۸۸ به استخدام جورج سوروس در صندوق کوانتوم درآمد و به این شکل آن دو با کاهش ارزش پوند در سال ۱۹۹۲ توانستند سودی بیش از یک میلیارد دلار بدست آورند. البته دراکنمیلر در سال ۲۰۰۰ به دلیل ضررهای بزرگ در سهام تکنولوژی از جورج سوروس جدا شد. او از آن زمان تمام وقت خود را روی شرکت خود، دوکسن کپیتال متمرکز کرده بود. البته استنلی دراکنمیلر در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که به خاطر خستگی از استرس کار قصد دارد از کار خود بازنشسته شود.

شرکت مدیریت دوکسن کپیتال یک شرکت خصوصی و صندوق تامین سرمایه‌گذاری است. این شرکت در دارایی‌های عمومی‌و بازارهای تامین سرمایه در سرتاسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت همچنین در بخش‌های نیرو نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.گفته می‌شود شرکت دوکسن‌کپیتال در حال حاضر در حدود ۱۰ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند.

استنلی دراکنمیلر ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا است. استنلی دراکنمیلر از مطبوعات اجتناب می‌کند و به ندرت در محافل عمومی‌حاضر می‌شود. وی در امور خیریه نیز فعال است. او در سال ۲۰۰۹ متعهد شد مبلغ ۷۰۵ میلیون دلار را برای تحقیقات پزشکی، ارتقای تحصیلات و مبارزه علیه فقر به خیریه ببخشد.