مترجم: زهره همتیان

شبکه‌سازی یا شبکه‌بندی راه بسیار خوبی برای کمک به توسعه بیشتر مشاغل و ایجاد کسب‌وکار است، اما در عین حال می‌تواند وقت‌گیر نیز باشد، بنابراین مهم است که به شیوه‌ای صحیح و با افراد مناسب ایجاد شبکه کنیم. ازاین‌رو انجام برخی تحقیقات و برنامه‌ریزی‌ها برای اطمینان از اینکه شما بیشترین بهره را از شبکه‌تان می‌گیرید، مهم تلقی می‌شود. در زیر یک برنامه اجرایی به منظور کمک به شما برای راه‌اندازی شبکه آمده است.

شبکه چیست؟

شبکه یعنی گروهی از افراد اعم از همکاران، مشتریان، شرکای تجاری که شما با آنها روابط خوبی را برقرار کرده‌اید. اینها افرادی هستند که برای تبادل ایده‌ها و توسعه صنعت مفید هستند و اگر درون شرکت شما باشند احتمالا می‌توانند شما را حمایت کنند.

شبکه داخلی

این افراد همکارانی هستند که با شما کار می‌کنند. آنها به احتمال زیاد:

• وظایف و فعالیت‌هایی را برای شما انجام می‌دهند.

• اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهند.

• تصمیماتی می‌گیرند که بر شما تاثیر می‌گذارد.

• از ابتکارات و اقدامات جدید حمایت می‌کنند.

• مرتبا شما را در جریان آخرین تغییرات شرکت می‌گذارند.

احتمالا شما در طول زندگی حرفه‌ای‌تان به حمایت دیگران نیاز پیدا خواهید کرد. ممکن است این افراد نقش دستیار و یاری رساننده را داشته باشند یا در تصمیم‌گیری دارای رای تعیین‌کننده‌ای باشند یا اینکه از گروه‌های ذی‌نفع در یک پروژه هستند، اینها افراد مهمی ‌هستند که می‌توانند بر نتیجه نهایی تاثیرگذار باشند.

برنامه عملی: وظایف و عملکردهای گوناگون را که معمولا با آن کار می‌کنید، در درون سازمان خود مد نظر قرار دهید. چه کسانی در محدوده این عملکردها نقش کلیدی دارند؟ این افراد نقش مهمی ‌ایفا می‌کنند اگر شما با آنها ارتباط کمی ‌دارید سعی کنید آنها را مورد توجه قرار دهید.

شبکه خارجی

این افراد خارج از شرکت شما هستند:

• عرضه کنندگان

• گروه‌های ذی‌نفع خاص (گروه‌های شغلی، گروه‌های فن‌آوری)

• گروه‌های صنعت

• همکاران سابق

• هر شخصی!

اینها افرادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد صنعت یا زمینه تخصصی تان به روز باشید یا اینکه ممکن است کسانی باشند که شما با آنها کار کرده‌اید و می‌دانید که آنها قابل اعتماد هستند.

برنامه عملی: لیستی از افرادی که با آنان ارتباط دارید تهیه کنید و تخصص و حوزه کاری آنها را مشخص کنید. هر کدام از این روابط را بر اساس قدرت ارتباط درجه‌بندی کنید. روابطی را که نیازمند ارتقا و بهبود هستند، مورد توجه قرار دهید. بررسی و تحقیقی انجام دهید و ببینید آیا گروه‌های متخصص مرتبط با کار شما وجود دارد تا شما بتوانید به آنها بپیوندید.

فعال نگه داشتن شبکه

فعال و به روز نگه داشتن شبکه کاری دشوار ووقت گیر است.

فرصت‌های بسیاری در روابط شبکه داخلی وجود دارد. ملاقات‌های چهره به چهره از اهمیت بسیاری برخوردارند، بنابراین تنها به ایمیل و تلفن اکتفا نکنید و برای ملاقات همیشه موقعیت‌های رسمی‌را انتخاب نکنید. گپ و گفت‌وگو هنگام صرف قهوه می‌تواند دارای آرامش بیشتر باشد و شیوه بهتری برای شناختن یکدیگر است.

داشتن تماس‌های منظم نیز مهم است. اگر دیگران احساس کنند که تنها زمانی شما را می‌بینند که چیزی می‌خواهید یا کاری با آنها دارید، احتمالا این ملاقات‌ها مفید نخواهد بود. به همان اندازه نیز مهم است که در روابط خود بده بستان داشته باشید، تنها گیرنده نباشید.

در شبکه‌های خارجی موقعیت‌های کمتری برای ملاقات وجود دارد، با این حال با ورود سایت‌های شبکه اجتماعی آنلاین( مانند LinkedIn)، برقراری تماس ممکن شده است. گروه‌های اینترنتی خاص مانند آنهایی که توسط انجمن کامپیوتر در بریتانیا راه‌اندازی شده است، موقعیت‌هایی را فراهم می‌کنند تا افرادی که در رشته‌های و زمینه‌های مشابه فعالیت دارند، یکدیگر را ملاقات کنند. اکثر صنایع دارای سازمان‌های مشابه هستند.

برنامه اجرایی: ۱۰ رابطه و ارتباط برتر از هر دو شبکه داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهید. آنها را بر اساس قدرت روابط درجه بندی کنید. اقداماتی انجام دهید تا آن روابطی که ضعیف هستند را بهبود ببخشید.

استفاده از شبکه برای کسب سود در کسب‌وکار

در حالی که دادن پیشنهاد کاری به یکی از افراد شبکه‌تان به خودی خود اشکالی ایجاد نمی‌کند، این کار را با احتیاط انجام دهید. به یاد داشته باشید که کسی دوست ندارد احساس کند که شما از روابط تان برای تسهیل کسب منفعت در کسب و کار استفاده می‌کنید، با این وجود اگر صادقانه احساس می‌کنید که کار کردن باهم می‌تواند برای دو طرف سودآور باشد، ایده‌تان را به آنها بگویید. اما به خاطر داشته باشید که این شبکه شما است، بنابراین سعی نکنید پیشنهادتان را به صورت اجباری تحمیل کنید، در غیر این صورت ممکن است افراد تردید کنند که در آینده با شما ارتباط داشته باشند.

جمع‌بندی

احتمالا شما افراد بسیاری را در حرفه‌تان ملاقات خواهید کرد، افرادی که از کار کردن با آنها لذت می‌برید و روابط کاری مثبتی را بین خود تقویت می‌کنید؛ شما به آنها کمک می‌کنید و آنها به شما یاری می‌رسانند. اینها افرادی هستند که می‌توانند در آینده به شما کمک کنند، شما را نصیحت و حمایت کنند و گاهی اوقات تنها ایده‌های گذشته را اجرا می‌کنند. حفظ این روابط در واقع همان فرآیند شبکه‌سازی است.