میلیاردری در صنعت اجاره هواپیماها

الهام جوادی

استیون اودوار- هزی مدیرعامل شرکت ایر لیز است. این میلیاردر مجار در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۷/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و شصت و سوم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت. استیون هزی همچنین رییس و مدیرعامل سابق شرکت ILFC (شرکت بین‌المللی مدیریت مالی کرایه)، یکی از دو شرکت بزرگ اجاره‌دهنده هواپیما در جهان در کنار شرکت GECAS بود.

استیون فرنز اودوار هزی در سال ۱۹۴۶ در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. خانواده او در سال ۱۹۵۸ به دلیل اشغال مجارستان توسط شوروی به آمریکا مهاجرت کردند. استیون در آن جا به دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، رفت تا در رشته اقتصاد تحصیل کند. وی در همان زمان به کسب‌وکار شرکت‌های هواپیمایی وارد شد.

او زمانی که تنها بیست سال سن داشت، به این کسب‌وکار وارد شد و شرکت مشاوران تحقیقات سیستم‌های خطوط هوایی را راه‌اندازی کرد. این شرکت در زمینه خطوط هوایی و تحلیل برنامه‌ریزی و ناوگان‌ها تخصص داشت. اولین مشتریان اودوار هزی، شامل آئر لینگس (ایرلند) و ایر نیوزیلند بودند. استیون هزی در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد. او در همان سال مدرک خلبان خصوصی خود را نیز دریافت کرد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در مدیریت و اقتصاد حمل‌ونقل ادامه داد.

استیون اودوار هزی با کار در این حوزه متوجه شد که سرمایه‌گذاری بالاتری برای خرید هواپیماهای جت برای ایجاد فرصت‌هایی برای یک کسب‌وکار اجاره هواپیما لازم است. او در سال ۱۹۷۳ به همراه دو شریک دیگر شرکت ILFC را تاسیس کرد.

استیون اودوار هزی در حال حاضر از سمت ریاست و مدیرعاملی در شرکت ILFC بازنشسته شده است. این شرکت در حال حاضر یک شرکت پیشتاز مالک و اجاره دهنده هواپیماها است که با پرتفولیویی متشکل از بیش از ۴۰۰ جت و با ارزشی بیش از ۱۸ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فعالیت می کند.

استیون اودوار هزی در حال حاضر مدیرعامل شرکت ایر لیز است. او این شرکت را در سال ۲۰۱۰ و با هدف سرمایه‌گذاری روی خطوط هوایی در بازارهایی با رشد بالا مثل آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اروپای شرقی تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۰ ، این شرکت۴۰ هواپیمای ایرباس و بوئینگ داشت و توافق خرید ۴ هواپیمای دست دوم طی یک سال و ۱۴۴ هواپیمای جدید تا سال ۲۰۱۷ را صورت داده است. گرچه این تصمیم در سال ۲۰۱۱ به تعداد ۲۳۴ هواپیما افزایش یافته است.

استیون اودوار- هزی ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن بورلی هیلز در ایالت کالیفرنیا در آمریکا است.