کوشان غلامی

بخش ششم

مهم‌ترین نکات پیرامون فرهنگ کسب‌وکار در یونان

۱- یونان کشوری است در مرحله گذار میان یک جامعه سنتی که توسط سازمان‌های دولتی اداره می‌شد و جامعه مدرنی که با رویکرد باز قرار دارد. ۲- از آنجا که تمامی‌سازمان‌های یونان (اعم از دولتی و خصوصی) به سمت ساختارهای سلسله مراتبی روی آورده‌اند، قدرت تصمیم‌گیری در دستان عده کمی در بالاترین سطوح سازمان قرار گرفته است.

۳- قبل از تعامل مطمئن شوید که با فرد درستی ارتباط برقرار کرده اید، زمان خود را با صحبت با افرادی که اختیار تصمیم‌گیری درباره موضوعی ندارند، تلف نکنید.

۴- سبک مدیریت در یونان پدرسالارانه بوده و از مدیران انتظار می‌رود در رهبری خود شفافیت و صراحت داشته باشند.

۵- کارکنان معمولا در حضور سایرین با روسای خود مخالفت نمی‌کنند و نظرات و دغدغه‌های خود را در جلسات خصوصی با مدیران ارشد در میان می‌گذارند.

۶- جلسات ممکن است برای کسانی که رویکرد ساختاریافته‌تری دارند، قدری شلوغ و پر هرج و مرج به نظر برسد. این جلسات ممکن است به دلیل شلوغی به دفعات قطع شود.

۷- یونانی‌ها در جلسه با افراد خارجی بسیار گرم و صمیمی ‌هستند. افراد زیادی ممکن است همزمان با هم در جلسات صحبت کنند که در یونان به آن مناظره زنده می‌گویند، نه عدم نظم و هماهنگی.

۸- دستور کار فقط در مواقع خاص که جلسات بسیار رسمی ‌هستند استفاده می‌شود.

۹- در یونان وقت شناسی اهمیت کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد. افراد ممکن است دیر به جلسات برسند و مهلت اتمام کارها صرفا تخمینی تلقی می‌شود.

۱۰- یونانی‌ها معمولا در اولین برخورد دست می‌دهند، لبخند می‌زنند و ارتباط چشمی ‌برقرار می‌کنند.

۱۱- تیم‌ها معمولا از افراد مستقلی تشکیل می‌شود که تحت نظر یک رهبر قدرتمند کار می‌کنند. جریان اطلاعات لزوما به آسانی میان افراد تیم برقرار نمی‌شود.

۱۲- زنان به سرعت در حال پیوستن به بازار کسب و کار جهانی هستند و زنان خارجی انتظار دارند با رفتار و احترام حرفه‌ای با آنان برخورد شود.

۱۳- ظاهر افراد در یونان خیلی مهم است و حتما سعی کنید لباس‌های شیک بپوشید.

۱۴- به‌رغم اینکه زبان انگلیسی بسیار رایج است، شما نمی‌توانید مطمئن باشید که تمامی ‌صحبت‌هایتان درک و فهمیده می‌شود.

۱۵- احساسات معمولا نکته مثبتی در شرایط کاری یونان تلقی می‌شود، زیرا نشان‌دهنده این است که شما به موضوع مورد بحث علاقه‌مند هستید.

۱۶- ساختارهای کسب و کار در این کشور اصولا ماهیت سلسله مراتبی دارند.

۱۷- سعی کنید نوشته‌های روی کارت ویزیت خود را به زبان یونانی ترجمه کنید و در هنگام ملاقات به فرد مقابل بدهید، این کار تاثیر زیادی در روابط شما با شرکای یونانی خواهد داشت.

۱۸- برقراری روابط محور اصلی قراردادهای تجاری در یونان است، زیرا یونانی‌ها ترجیح می‌دهند با کسانی که از قبل می‌شناسند و اعتماد دارند، کار کنند.

۱۹- قبل از صرف غذا بایستید تا از شما دعوت به نشستن کنند. معمولا شما به صندلی مشخصی دعوت می‌شوید.

۲۰- قبل از میزبان شروع به خوردن غذا نکنید، معمولا مسن‌ترین افراد خوردن را آغاز می‌کند.

۲۱- افراد در برخی موارد غذاهای خود را با هم شریک می‌شوند، ولی در نهایت چیزی نباید در ظرف باقی بماند.

آداب و رسوم هدیه دادن

۱- کلا یونانی‌ها به افراد فامیل و دوستان در روزهای خاص هدیه می‌دهند. روزهایی مانند: کریسمس.

۲- برخی از افراد تولد را نیز جشن می‌گیرند، ولی روزهای خاص متداول‌تر است، لذا سعی کنید هدایای خود را در روزهای خاص به طرف مقابل بدهید.

۳- لزومی ندارد که هدایا گران قیمت باشند، چون در این کشور بازگشت هدایا به صورت متقابل است و دادن هدیه قیمتی طرف مقابل را در معذوریت جبران آن هدیه قرار می‌دهد.

۴- وقتی برای شام به منزل کسی دعوت شدید، هدیه کوچکی با خود ببرید.