مکان مناسب  گفت‌وگو با رییس

هوتسا عسگری

آخرین باری که به دفتر رییس خود مراجعه کردید و تقاضا اضافه حقوق، پاداش یا افزایش بودجه داشتید را به یاد دارید؟ مطمئنا به هنگام ورود مانند دیگران، میلیون‌ها فکر به ذهن شما خطور کرده، برای مثال «دستاوردهایم در طول سال گذشته چه بوده است؟ چگونه برای شرکت اعتبار به دست آوردم؟ کاش دندان‌هایم را پس از خوردن قهوه، مسواک می‌زدم.» البته، رعایت بهداشت شخصی و نحوه بیان دستاوردها به منظور ترفیع الزامی ‌است. به هنگام گفت‌وگو با رییس، به‌رغم کوشش فراوان بر داشتن تمرکز، تمامی‌مطالب به یکباره از یاد می‌رود. مکان به اندازه مطالبی که مطرح می‌کنید، دارای اهمیت است. این نظریه که مکان گفت‌وگو مهم است شاید در ابتدا به نظر جالب باشد. با تمام آمادگی‌ها، آیا واقعا در دفتر رییس به اندازه دفتر کار خود احساس راحتی می‌کنید؟ که مطمئنا پاسخ این سوال منفی است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در دفتر کار خود هستند، تنها پس از گذشت ۲۰ دقیقه از شروع مذاکره نسبت به طرف مقابل موفق‌تر و قوی‌تر ظاهری می‌شوند. بر اساس مطالعات، کارمندان به هنگام ورود به فضای کاری رییس خود، احساس خوبی ندارند. یکی از دلایل اهمیت مکان گفت‌وگو، تاثیر فراوان آن بر اعتماد به نفس مذاکره‌کننده است و پیشرفت گفت‌وگو نیزبه اعتماد به نفس افراد بستگی دارد. انسان اساسا تمایل خاصی به داشتن قلمرو شخصی دارد. برای مثال، مشتریان در یک رستوران ممکن است با انداختن کت خود روی صندلی یا مرتب کردن ظروف روی میز، به نوعی تمایل خود به راحتی را نشان دهند و در عین حال به طور غیرمستقیم، به دیگران بفهمانند که این فضا متعلق به آنها است و نباید آرامششان بر هم زده شود. به طور طبیعی، راحتی و آرامشی که در دفتر کار خود احساس می‌کنید با حس اعتماد به نفس و نحوه گفت‌وگو شما تاثیر مستقیم دارد. زمانی که پیشنهادها و خواسته‌هایتان برآورده نشود مطمئنا عصبانی می‌شوید و تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرید. گفت‌وگو در دفتر رییس، موجب سلب اعتماد به نفس شده و در نتیجه اصرار کمتری روی خواسته‌های خود دارید و سریع تر رضایت می‌دهید.

با استفاده از دانش و روش‌های متعدد می‌توانید شانس داشتن حقوق و دستمزد بالاتر را تجربه کنید. برای مثال، ابتدا طرف مقابل را ترغیب کنید تا از جای امن خود دور شود تا سپس موفق به شکست دادن او شوید. بنابراین اگر خواستید بار دیگر با رییس گفت‌وگو کنید از او بخواهید در صورت امکان به دفتر شما بیاید یا سیاست بیشتری به خرج دهید و برای خوردن قهوه دعوتش کنید و سپس درحین همراهی او تا دفتر کار خود، بپرسید که آیا چند دقیقه‌ای وقت برای صحبت کردن با شما را دارد؟ البته همیشه امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.حتی اگر رییس شما خیلی هم زیرک نباشد، ممکن است تا حدودی منظورتان را تشخیص دهد که در این صورت بهتر است مذاکره در مکانی بی‌طرف صورت بگیرد. برای مثال اتاق کنفرانس را برای گفت‌وگو رزرو کرده یا او را به صرف ناهار دعوت کنید. اگر هیچ کدام از این راهکارها مناسب نبود، سعی کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. طی تحقیقی افرادی در یک مذاکره ساختگی شرکت کردند و به آنها بازخوردهای نادرست داده می‌شد. صرف‌نظر از نحوه عملکرد شرکت‌کنندگان، به آنان گفته شد نتایج به سود مذاکره کنندگان است. اطمینان و داشتن اعتماد‌به‌نفس به افراد کمک کرد تا فراموش کنند محل گفت‌وگو، قلمروی شخصی آنان نیست.

پس حال، چگونه می‌توان اعتماد به نفس را تقویت کرد؟ یکی از راهکارها، تمرین مهارت‌های گفت‌وگو و همچنین دستیابی به موفقیت‌های کوچک است که به مرور زمان موجب ایجاد اعتماد به توانایی خود برای گفت‌وگو می‌شود. آیا این بدین معنا است دفعه بعد که دخترتان از شما تقاضای پول هفتگی بیشتری می‌کند سرسختی نشان دهید؟ شاید، اما حتی اگر هنوز آمادگی و جرات چالش را ندارید فرصت‌های فراوانی برای گفت‌وگو وجود دارد. آخرین باری که برای صرف شام به رستوران رفتید و غذای شما سرد بود را به یاد دارید که هیچ اصراری به تعویض غذا نداشتید؟ دیگر مهم نیست کجا هستید. از فرصت‌های پیش آمده مختلف برای ایجاد تقویت اعتماد به نفس استفاده کنید.

منبع : HBR