مهم‌ترین هدف، بسترسازی و حمایت از کارآفرینان است

کوشان غلامی

بخش سوم

کارآفرینی در آمریکا

کسب‌وکار و کارآفرینی در آمریکا در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. دانشمندان اروپایی همواره به این رشد توجه خاصی داشته‌اند. موفقیت کسب وکاردرآمریکا و ایجاد۳۰ میلیون شغل درمدت ۲۰ سال برای آنها بسیار جالب توجه است؛ زیرا در اروپا باجمعیتی بیش ازآمریکا درهمان مدت ۲۰ سال فقط ۵ میلیون شغل ایجادشده است. درحالی که شاخص‌های توسعه درآمریکا فاصله زیادی بااروپا ندارد.

یکی از موارد بارزی که در این قضیه به چشم می‌خورد، خوش‌بینی مردم آمریکا است. آنان معتقدند که فردا می‌توانند بهتر از امروز باشند. این طرز فکر موجب ایجاد انگیزه قوی در آمریکایی‌ها شده است.

به نظر می‌رسد راز توفیق مردم آمریکا نیروی برآمده از خوش‌بینی آنها است که همراه با اعتقاد به قداست کار بوده است و لذا ثروت ناشی از تلاش جسمی‌و فکری را محترم می‌شمارند. آنها اعتقاد دارند که تولید ثروت در جامعه، نوعی ارزش اجتماعی است؛ به طوری که افراد به داشتن ثروت بیشتر افتخار می‌کنند. لذا سالانه جشنواره‌ا‌ی برگزار می‌کنند و ده نفر از ثروتمندترین افراد را معرفی و از آنان تجلیل می‌کنند.

این یک مساله مهم از لحاظ فرهنگی است که ثروتی که از مسیر قانونی و شرعی و با تلاش جسمی‌ و فکری حاصل می‌شود نه تنها باید امنیت داشته باشد، بلکه مورد تجلیل نیز قرار گیرد.

این مساله وقتی تبدیل به یک عادت اجتماعی می‌شود و در فرهنگ نهادینه می‌شود نقش بسیار زیادی در کار آفرینی، افزایش تولید و نهایتا ایجاد اشتغال ایفا می‌کند.

سابقه طولانی آمریکا در توسعه کارآفرینی باعث توانا بودن بخش خصوصی این کشور در انجام بسیاری از برنامه‌های توسعه کارآفرینی شده است. قانونگذاری ایالات متحده آمریکا با حمایت از کارآفرینان اقتصادی و تصویب قانون کسب‌وکارهای کوچک، قدیمی‌ترین سابقه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دولتی برای توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.

دپارتمان دفاع و محافظت از منافع کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان اقتصادی درنظام حکومتی ایالات متحده آمریکا، برنامه‌های متعددی را در سطوح ملی و محلی در جهت بهبود موقعیت کارآفرینان و این گروه ازکسب‌وکارها به اجرا گذاشته است.

این دپارتمان علاوه بر تامین اطلاعات کامل درمورد شرکت‌های کارآفرین و مراکز وابسته، منبع منحصر به فردی نیز برای کارآفرینان اقتصادی داخل این کشور محسوب می‌شود. مرکز فوق همانند کتابخانه‌ای الکترونیکی، منابع نوشتاری متعددی را درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کارآفرینی درایالات متحده آمریکا در دسترس قرار می‌دهد.

اهداف این دپارتمان عبارتند از: تسهیل موفقیت برای کسب وکارهای کوچک، تبدیل سازمان‌های کارآفرین به تشکیلاتی مناسب با مقتضیات قرن آینده، مساعدت به افراد و کسب و کارها در زمان‌های بحران و مخاطرات طبیعی و اقتصادی، هدایت کسب‌وکار در مشارکت برای استخدام بیکاران و حفاظت از منابع کسب‌وکارهای کوچک در نظام حکومتی این کشور.

تعداد واقعی کسب‌وکارها درآمریکا کاملا مشخص نیست. ولی حدودا بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون کسب‌و‌کار در آمریکا وجود دارد که کسب‌و‌کارهای کوچک ۹۹ درصد ازکل این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند و۵۲ درصد ازکارکنان شاغل در بخش خصوصی را در استخدام خود دارند. ۹۶ درصد ازکل صادرات متعلق به این کسب و کارها است و حدود ۳۵ درصد ازقراردادهای دولتی توسط کسب‌وکارهای کوچک اجرا می‌شود.

به دلیل قدمت سیاستگذاری برای توسعه کارآفرینی در این کشور، استانداردهای متعددی برای تعیین حدود و مشخصات شرکت‌های کوچک و متوسط از یکدیگر و از شرکت‌های بزرگ تدوین شده است. مطالعه این استانداردها نشان می‌دهد که این استانداردها در طول زمان ثابت نبوده ومرتبا مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌گیرند. تعاریف این استانداردها درحوزه‌های مختلف یکسان نیست و بسته به زمینه کاری این کسب و کارها، استاندارد آنها متغیراست.

در آمریکا تقسیم بندی کسب و کارهای کوچک برحسب اوضاع و ویژگی‌های مالکان و کارآفرینان است. به این معنی که توجه سیاست‌گذاران توسعه کارآفرینی دراین کشور بر ارائه انواع حمایت‌ها به کارآفرینانی است که به دلایل تاریخی، جنسی، نژادی یا جغرافیایی نسبت به سایر کارآفرینان ازموقعیت مشابهی برخوردار نبوده اند.

در یک جمع بندی از تجارب این کشور در زمینه توسعه کارآفرینی می‌توان اظهار کرد که اصولا سیاست‌های توسعه کارآفرینی در ایالات متحده آمریکا برای بسترسازی و متناسب کردن محیط اقتصادی گذاشته می‌شود و می‌توان آنها را بر حسب محورهای مختلفی از جمله: سیاست‌های حمایت و پشتیبانی مالی، سیاست‌های حمایت وپشتیبانی اطلاعاتی، سیاست‌های آموزشی، شبکه سازی و تحول اداری تفکیک کرد.