وقت شناس و صریح باشید و در معرفی افراد دقت کنید

کوشان غلامی

بخش چهارم

جلسات در آمریکا

وقتی از یک آمریکایی می‌خواهید جلسات در آمریکا را با یک کلمه توصیف کند، جوابی که معمولا می‌شنوید این است: «سلطه جویانه و جدی». این رویکرد مقابله‌ای (که به صورت راحت و آزاد درباره تمامی‌موضوعات مختلف بحث صورت می‌گیرد و حتی در آن هزینه‌های برقراری روابط شخصی نیز محاسبه می‌شود) برای اکثر کسانی که دارای فرهنگ بسته‌تر، محتاط‌تر و باسیاست‌تر هستند، نامانوس است. این افراد چون عادت دارند در جلسات و برخوردهای خود با افراد دیگر حساب شده و محتاطانه رفتار کنند و نظرات خود را به صورت غیرمستقیم و در لفافه بگویند، با این فرهنگ آمریکایی بیگانه هستند.

البته بسیاری از فرهنگ‌ها این رویکرد رفتاری بین همکاران را نشانه خصومت شخصی و نارضایتی می‌دانند، ولی معمولا این‌گونه نیست و صرفا این رویکرد طرز برخورد متفاوتی برای بیان اختلافات موجود است. این یک رویکرد آمریکایی ارتباط در جلسات است و در خود آمریکا به عنوان یک قدم مثبت تلقی می‌شود که مشخص می‌کند موضوعات اصلی و حیاتی چگونه باید باشند.

روسای پرمشغله و جاه طلب آمریکایی فرصت زیادی برای تحمل ابهام، سیاست‌مداری و حاشیه پردازی ندارند. تمرکز روی موضوعات جلسه به آنها بسیار کمک می‌کند که سریع‌تر به نتیجه برسند، لذا برخلاف کشورهایی مانند ژاپن و انگلستان به اصل مطلب پرداخته و به صراحت آن را بیان می‌کنند.

جلسات معمولا با معرفی رسمی‌ اولیه توسط یک یا چند نفر از شرکت‌کنندگان آغاز خواهد شد که این مرحله یکی از ارکان بسیار مهم در نشان دادن برخورد حرفه‌ای و حساب شده است. به همین دلیل شروع بحث و مرحله معرفی نه تنها باید بسیار حساب شده و مرتبط باشد، بلکه به شیوه کاملا مثبت و جذابی نیز بیان شود که تاثیر زیادی روی مخاطب داشته باشد.

سعی کنید همیشه در جلسات خنده بر لب داشته باشید و افراد را با اسم کوچک خطاب کنید. وقت شناسی نکته خیلی مهمی‌است، لذا سعی کنید دیرتر از زمان مقرر به جلسه نرسید، زیرا به منزله بی‌احترامی ‌به مخاطبان تلقی می‌شود. به همین دلیل جلسات از ابتدای کار رسمی هستند و صحبت‌های جسته گریخته کمتری نیز در ابتدای جلسات مشاهده می‌شود.

جلسه و ملاقات‌های خاصی که در آنها قرار است معرفی صورت بگیرد، فرصت مناسبی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب به شمار می‌رود. هدف جلسات معمولا رسیدن به یک نقطه مشترک و نهایتا بستن قرارداد است تا ایجاد ارتباط شخصی. اینگونه ارتباطات اصولا بعد از بستن قرارداد اول برقرار می‌شود.

کار گروهی در آمریکا

در این کشور تیم‌ها مجموعه‌ای از افراد مستقل هستند که برای مدت زمان خاصی دور هم جمع می‌شوند تا وظیفه یا پروژه مشخصی را انجام دهند. در طول این دوره که گروه با هم کار می‌کنند، همه افراد تیم موظف هستند که به ارزش‌ها و اهداف مشترک گروه متعهد و پایبند باشند و به گونه‌ای کار کنند که از برآورده شدن این اهداف اطمینان حاصل شود.

علاقه نشان دادن به پروژه و ایمان داشتن به دستاوردهای نهایی آن، نکته بسیار حائز اهمیتی است. بدبینی و یاس که در روزگار قدیم رواج داشت، در آمریکای کنونی اصلا قابل درک و پذیرفتنی نیست.

وقتی که پروژه‌ای به پایان رسید، تمامی ‌اعضای آن از هم جدا شده و هرکدام با خونسردی خاصی وارد پروژه‌ها و کارهای بعدی می‌شوند. منحل کردن یک گروه نیز در محیط اشتغال سیال آمریکا کار راحت تری نسبت به سایر کشورهای گروه محور است که در آنها هویت فرد در گروهش خلاصه می‌شود. در آمریکا تیم‌ها زودگذر و ناپایدارتر از سایر کشورها هستند.

نقش زنان در کسب‌و‌کار آمریکا

سال‌های سال است که زنان نقش بسیار پررنگی در کسب‌و‌کار آمریکا دارند. با وجود اینکه هنوز هم مسیر رسیدن به سطوح بالای مدیریت برای زنان دشوارتر از مردان است، درصد بسیار زیادی از مدیران ارشد سازمان‌های بزرگ را زنان تشکیل می‌دهند و این درصد روز به روز در حال افزایش است.

این قضیه خیلی مهم است که در برابر مسائل و موضوعات در رابطه با زنان سیاست درستی اتخاذ کنید. با زنان دقیقا طوری رفتار کنید که در همان شرایط با مردان رفتار می‌کنید. هرگونه پیشداوری شما نسبت به زنان می‌تواند یک امتیاز منفی برایتان به همراه

داشته باشد.