جهانی بودن، کلیدی برای توسعه مدارس

مترجم: پریسا حبیبی

«السندرا گاریگلیا» استاد اقتصاد مالی و رییس دپارتمان حسابداری دانشکده دورهام در انگلستان است. وی همچنین متخصص در زمینه اقتصاد، سیستم مالی و سرمایه‌گذاری‌ها در چین است. او نقش کلیدی در همکاری با استادان و برنامه‌های کارشناسی دانشگاه‌های مختلف چینی از جمله دانشگاه مرکزی مالی و اقتصادی پکن‌ایفا کرده است. پروفسور گاریگلیا پیش از پیوستن به دانشکده دورهام، جزو استادان دانشکده‌های اسکس، ناتینگهام و کنت بود. او دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا است و دراوقات فراغت از پیاده روی کردن لذت می‌برد.

۱. از چه چیزی در کار خود بیشتر لذت می‌برید؟

من به عنوان سر گروه دو دپارتمان مختلف، مدیریت چندین گروه تحقیقاتی جوان را بر عهده دارم. باارزش‌ترین قسمت ‌این کار وقتی است که می‌بینم برخی از آنها در نتایج خود به موفقیت‌ها ودستاورد‌های بزرگی دست می‌یابند.

۲. قهرمان شما در تجارت چه کسی است؟

من کسانی را که توانستند کسب وکار در دنیای تجارت را با موسسات آموزشی پیوند دهند، تحسین می‌کنم. یکی از آنها پروفسور «دیوید گرین وی» (معاون رییس دانشگاه ناتینگهام) است، اوکسی بود که اهمیت نقش چین را در جهان دانش وتربیت پیش‌بینی کرده بود و نقش اساسی درپایه‌گذاری دانشکده ناتینگهام در نینگبوی چین داشت. وی همچنین با دولتمردان شانگهای برای تاسیس و گسترش دومین پردیس دانشگاهی مذاکرات بسیاری داشت.

۳. اگر برای یک روز رییس دانشکده بودید، برنامه شما چه بود؟

من مدیرانی انتخاب می‌کردم که هماهنگ با امور بین‌المللی باشند. من معتقدم جهانی بودن کلیدی برای توسعه مدارس و ارتقای دانشجویان به خصوص در مدارس برتر کسب وکار است.

۴. کسب کدام مدرک آکادمیک افتخار بیشتری برای شما داشته است؟

از افتخارات من انتشار مقاله‌ای با همکاری دکتر گرین وی با عنوان «تصمیماتی درباب صادرات و فاکتورهای مالی» در مجله اقتصاد بین‌الملل است. یافته‌های اصلی ما در‌ این مقاله نشان می‌داد، مشارکت شرکت‌های بریتانیایی در بازارهای صادرات به شدت باعث بهبود سلامت مالی آنها شده بود.

۵. بدترین شغلی که تا به حال داشتی چه بوده است؟

بدترین تجربه من زمانی بود که به عنوان کارمندی تازه کار با مدرک کارشناسی اقتصاد در دپارتمان تحقیقاتی بانکی در شهر زادگاهم رم، مشغول به کار بودم. کار من در آنجا فقط کپی گرفتن و نوشتن خلاصه‌ای ازگزارش‌های روزانه بود.

۶. توصیه شما به زنان در عرصه کسب وکار چیست؟

من توصیه یکسانی به زنان و مردان در عرصه کسب وکار دارم، باید برای رسیدن به اهدافتان در زندگی به سختی کار کنید.

۷. آخرین کتابی که مطالعه کردید چه بود؟

کتاب «آوارگان (۱)» اثر ‌ایان لی بود که در آن به شرح زندگی بخشی از مردم چین در دهه هفتاد پرداخته است. یعنی زمانی که جنبش ضد کمونیستی شهر پکن را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. من به‌ این کتاب بسیار علاقه‌مندم چرا که خواندن ‌این کتاب و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد گذشته چین به من کمک کرد، تا چین امروز را بهتر بشناسم.

۸. شما چگونه با فشارهای زندگی مقابله می‌کنید؟

من فشارها و استرس‌های مربوط به کار را با اختصاص دادن ۷۵ دقیقه در روز به ورزش، از خود دور می‌کنم.

۹. اگر می‌توانستید به عقب باز گردید،چه کاری را متفاوت انجام می‌دادید؟

شاید برای رساله دکترا خود تلاش بیشتری می‌کردم و استاد راهنمای سخت‌گیرتری انتخاب می‌کردم.

۱۰. اولین خاطره شما از مدرسه چیست؟

من در شش سالگی دوران تحصیلات ابتدایی خود را در یک مدرسه فرانسوی زبان در نیویورک، در حالی آغاز کردم که حتی نمی‌توانستم یک کلمه فرانسوی صحبت کنم. اولین روز مدرسه می‌خواستند سیستم‌های اطفای حریق را آزمایش کنند و مربی ما با صدای بلند فریاد می‌زد « vite, vite …» (سریع، سریع...) ‌این اولین کلمه فرانسوی بود که من یاد گرفتم و خاطره آن هنوز با من است.

۱- The vagrants