دنیای اقتصاد- کاتلر ۲۵ مه ۲۰۱۲ به ایران می‌آید تا با اهالی کسب‌وکار، اساتید دانشگاه و دانشجویان دیدار داشته باشد. فهیم کبریا، مدیر بازاریابی گروه کاتلرایمپکت اذعان داشت که فیلیپ کاتلر به شدت مشتاق است تا به ایران بیاید و در رابطه با بازاریابی ارزش‌‌ محور سخنرانی کند. در جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته که با حضور‌ عده‌ای از خبرنگاران و استادان دانشگاه برگزار شد، فهیم کبریا شرایط حضور کاتلر در ایران را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران، استادان و کارشناسان حوزه بازاریابی پاسخ گفت. به اعتقاد او حضور کاتلر در ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلفی بسیار ثمربخش و کارساز باشد، و استقبال بسیار گسترده از او در سایر کشورهای در حال توسعه گواهی این مدعا ست. او قول داد که آقای کاتلر با مطالبی کاملا عملی به ایران خواهد آمد و راهکارهایی کاملا انضمامی و مختص به ایران خواهد داشت. به همین منظور کاتلر به کمک فهیم کبریا در این فاصله چند ماهه، بازار و اقتصاد ایران را بررسی خواهند کرد تا بتوانند به تمامی سوالات اهالی کسب‌وکار تا خردادماه سال آینده پاسخ دهد و راه‌های عملی بهبود شرایط تولیدی و خدماتی در ایران را با توجه به شرایط خاص ایران شرح دهند.

آقای کاتلر در چند سال اخیر سخنرانی‌ها و جلسات متعددی را در کشورهای بنگلادش، برزیل، سریلانکا، هند و... برگزار کرده است. این سخنرانی‌ها با استقبال زیادی مواجه شده‌اند و برای مثال در سخنرانی وی در بنگلادش بیش از ۶۰۰۰ نفر حضور پیدا کردند. استقبال زیاد از آقای کاتلر نشان دهنده اشتیاق زیاد مردم این کشورها به اصلاح ساختارهای اقتصادی و بهبود شرایط کسب‌وکار است. آقای کبریا امیدوار است که حضور کاتلر در ایران نیز با استقبال فعالان و متخصصان کسب‌وکار و همین‌طور دانشجویان و استادان همراه باشد و اذعان داشت که آقای کاتلر آمادگی این را دارد که با هر یک از این گروه‌ها جلسات مستقلی را برگزار کند.

دکتر درگی، مدیر موسسه برگزارکننده این جلسات (TMBA)، معتقد است که ما در دوران گذار از یک بازار انحصاری به یک بازار رقابتی هستیم و این فرآیند لوازم خاص خود را دارد. فعالیت‌هایی از این دست می‌تواند ارتباط بیشتری میان تئوری و عمل ایجاد کند، چرا که اکنون عمده فعالیت‌های بنگاه‌ها در ایران روی بازاریابی و فروش متمرکز است. کاتلر، به عنوان بنیانگذار بازاریابی علمی جهان، اصول بازاریابی را در کتاب‌هایش ارائه داده است و اکنون با توجه به ارزیابی‌هایش از بازار ایران، شرح خواهد داد که این اصول را چگونه می‌توان پیاده‌سازی کرد. بنا به باور دکتر درگی کشور ما در بازاریابی از بسیاری از کشورها جلوتر است، چرا‌که بازاریابی با رقابت معنا می‌یابد و رقابت در بازار ایران به سرعت در حال افزایش است.

***

آقای کاتلر، نویسنده کتاب بازاریابی در عصر آشوب، معتقد است که بنگاه‌ها با ایجاد شفافیت در کار و مدیریت درست تغییرات می‌توانند دوره‌های رکود و بحران، یا به عبارتی شرایط نامساعد اقتصادی را پشت سر بگذارند تا در دوره‌های شکوفایی اقتصادی بتوانند نهایت بهره را از فرصت‌های بازار ببرند. به اعتقاد او بنگاه‌ها بدون ایجاد تغییرات اساسی در استراتژی خود، در عصر حاضر که آشوب‌ها و نوسانات رو به افزایش است، با شکست مواجه خواهند شد. بنابراین راهکارهای عملی او می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی ایران اثربخش و حاوی نکات مهمی باشد. در عین حال او باید به سوالاتی پاسخ بگوید که در ذهن بیشتر کارشناسان کسب‌وکار بی‌پاسخ مانده است: راه‌حل‌های عملی نویسنده کتاب بازاریابی در عصر آشوب برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی در ایران، چیست؟ آیا بنگاه‌ها همچنان می‌توانند با به کارگیری آموزه‌های او رکود اقتصادی را که بیش از حد به درازا کشیده شده است، پشت سر بگذارند؟ برای کاهش اثر پروانه‌ای که به اعتقاد او حاصل «شکنندگی دو طرفه»‌ و وابستگی متقابل اقتصادهای ملی و شرکت‌ها است، چه توصیه‌هایی برای ما خواهد داشت؟