از تعمیرات قطار تا تولید خودرو

کوشان غلامی

در روز ۲ آوریل سال ۱۸۷۵ والتر کرایسلر در ایالت کانزاس آمریکا متولد شد. او در جوانی تجاربی در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی و راه‌آهن آموخت و چندین سال در ایالت‌های غربی برای راه‌آهن‌های مختلف به عنوان مکانیک واگن عقب کار کرد و مهارت ویژه‌ای در تنظیمات دریچه سوخت داشت. اکثر جابه‌جایی‌های او به دلیل کم خوابی و تندخویی بیش از حد او بود؛ ولی همین باعث می‌شد که مهارت و تجربه او بیشتر و بیشتر شود. دوران جدید زندگی والتر در سال ۱۹۱۱ و زمانی که با «جیمز استورا» مدیر بانک آلکو و عضو هیات رییسه جنرال موتورز آشنا شد، شروع گردید و او وارد عرصه صنعت خودرو شد. استورا از او خواست که پیشنهادهایی درباره تولیدات اتومبیل ارائه کند. سپس ملاقاتی ترتیب داد که والتر با چارلز نش، رییس شرکت بیوک که دنبال یک مدیر باهوش و قابل می‌گشت، دیدار کند. همین ملاقات زمینه‌ای برای ورود والتر به صنعت خودروسازی فراهم کرد و او با استفاده از تجربیاتی که در راه‌آهن اندوخته بود، توانست روش‌های زیادی برای کاهش هزینه‌های شرکت بیوک به کار‌گیرد. پس از ادغام بیوک توسط جنرال موتورز نیز او در این شرکت باقی ماند و حقوق بسیار بالایی از ویلیام دورانت دریافت می‌کرد. سپس در سال ۱۹۱۹ توسط شرکت ویلیس (Willys- Company) در اوهایو استخدام شد و مدت ۲ سال در آنجا به کار مشغول بود. پس از تلاش ناموفقی برای به دست آوردن این شرکت، والتر با خرید اکثر سهام شرکت ماکسول موتور، آن را تحت کنترل خود گرفت.

والتر در سال ۱۹۲۵ میلادی، پس از تغییر ساختار شرکت خودروسازی ماکسول موتور شرکت خودروسازی کرایسلر را تاسیس کرد. اولین مدل کرایسلر با نام Plymouth در سال ۱۹۲۸ میلادی به بازار عرضه شد. این خودرو ارزان قیمت که ۴ سیلندر داشت در زمره محبوب‌ترین خودروهای آن زمان دنیا بود. خودروهای اولیه این شرکت با عنوان خودروهای کلاس C به بازار عرضه شده بودند؛ ولی بعد از محبوب شدن این تولیدات در میان مصرف‌کنندگان جهان به تدریج نام برندها به عنوان شناسنامه این شرکت عنوان می‌شد.

این شرکت در ابتدای کار خود سه کلاس خودرو به بازار عرضه کرد که در کلاس اول خودروهای ارزان قیمت قرار داشتند و در کلاس‌های بعدی خودروی با قیمت متوسط و سپس خودروهای گران قیمت بودند.

کرایسلر موفق شد در سال‌های اولیه دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد بازار اروپا شود. این شرکت تولیدات کلاس ارزان قیمت خود را برای بازار اروپا استفاده نکرد و کلاس قیمت متوسط را وارد این بازار کرد. به هر حال، فن‌آوری تولید خودرو در این شرکت بهبود پیدا کرد و با خرید برند جیپ به محبوبیت این شرکت اضافه شد. جیپ‌های تولید کرایسلر آمریکا تقریبا در تمامی‌ کشورهای دنیا دیده می‌شد و به دلیل قدرت بالای آن در شرایط متفاوتی از آنها استفاده می‌شد.

هم اکنون شرکت کرایسلر آمریکا نه تنها در ایالات متحده، بلکه در کانادا و استرالیا نیز کارخانه تولیدی دارد. کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در بیشتر کشورهای صنعتی اروپایی دیده می‌شود که دلیل آن استقبال زیاد مردم از تولیدات این شرکت است. مهم‌ترین تحول در صنعت خودروسازی کرایسلر را می‌توان ادغام این شرکت با دایملر آلمان دانست. این ادغام در سال ۱۹۹۸ میلادی انجام شد و در آغاز گفته می‌شد که سهم آن دو شرکت در سهام کرایسلر مساوی است؛ ولی به تدریج مشخص شد که سهم کرایسلر در این مشارکت بسیار کم و سهم دایملر بسیار زیاد است. این شرکت در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ میلادی در مالکیت شرکت دایملر آلمان بود. در جریان این مشارکت خودروهایی نیز به بازار عرضه شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خودرو مدل کرایسلر ۳۰۰ اشاره کرد. این خودرو با فن‌آوری شرکت دایملر یا شرکت مرسدس بنز ساخته شد و به دلیل قابلیت‌های متفاوت آن در مقایسه با دیگر تولیدات کرایسلر رکورد فروش این شرکت را شکست.

پس از مطرح شدن مساله تولید خودروهای الکتریکی این شرکت نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای الکتریکی کرد. از جمله مدل‌های هیبریدی و الکتریکی تولید شده از سوی کرایسلر در فاصله ۱۰ سال گذشته می‌توان به خودرو دوج (Dodge EV) اشاره کرد. این خودرو کاملا الکتریکی بوده و در کلاس خودروهایSUV قرار گرفته است. این خودرو می‌تواند با سرعت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مایل در ساعت حرکت کند.

یکی دیگر از خودروهای الکتریکی تولید شده به وسیله این شرکت خودروسازی را می‌توان خودرو کرایسلر EV نام برد که می‌تواند با قدرت ذخیره شده در باتری خود تا ۶۴ کیلومتر بدون وقفه حرکت کند. جیپ نیز در سال گذشته اقدام به عرضه یک مدل خودرو هیبریدی کرد که با عنوان Jeep EV به بازار عرضه شده است.

این شرکت اکنون بیش از ۵۸‌هزار کارمند در سراسر دنیا داشته و دفتر مرکزی آن در میشیگان آمریکا واقع شده است. درآمد فروش این شرکت در سال گذشته حدود ۱۸‌میلیارد‌ دلار بوده و از لحاظ تولید سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا محسوب می‌شود.