داستان سازنده سوپر ماریو

کوشان غلامی

«نینتندو» یک شرکت چندملیتی در «کیوتو» ژاپن است که در ۲۳ سپتامبر سال ۱۸۸۹ توسط «فوساجیرو یامایوشی» تاسیس شده و از هر نظر قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین کمپانی در صنعت بازی بوده است. این شرکت تا اکتبر سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۷۰ میلیون دستگاه و حدود ۷/۲ میلیارد نرم افزار برای این دستگاه‌هایش فروخته است. شرکت مزبور در ابتدا «نینتندو کوپای» نام داشت و به تولید کارت‌های بازی می‌پرداخت. این کارت‌ها به شدت مورد توجه قرار گرفتند و یامایوشی کارمندان زیادی را برای تولید عمده آنها استخدام کرد تا بتواند حجم بالای تقاضا را پاسخگو باشد. تولید این محصول ادامه یافت و حتی مسابقات قهرمانی آنها به نام «نینتندو کاپ» تشکیل شد.

در سال ۱۹۵۶ هیروشی یامایوشی، نوه فوساجیرو، طی بازدیدی از آمریکا برای شرکت های تولید کارت بازی در آن کشور، متوجه شد که بزرگ‌ترین شرکت در زمینه کاری آنها، دفتر بسیار کوچکی دارد. این نقطه عطفی در ذهن هیروشی بود و او محدودیت بازار کارت‌های بازی را درک کرد.

از دوره هیروشی افتخارات و سوددهی این شرکت افزایش یافت. او به کار ساخت کارت‌های بازی مدرن روی‌آورد و موفق شد ۶۰۰ هزار بسته از آن را به فروش برساند. در سال ۱۹۶۳ نام شرکت به «نینتندو» تغییر یافت و به تجارت‌های کوچک متنوعی دست زد. مثلا یک شرکت تاکسیرانی و همچنین کارخانه مواد غذایی تاسیس کردند.

در سال ۱۹۷۴ نینتندو به مشکلات مالی دچار شد و تا مرز سقوط نیز پیش رفت ولی تصمیم این شرکت برای ساخت دستگاه بازی رنگی، این وضعیت را تغییر داد و سه سال بعد اولین دستگاه بازی رنگی آنها وارد بازار ژاپن شد. این دستگاه از ۶ رنگ استفاده می‌کرد و تنها یک بازی تنیس بر روی آن نصب شده بود.

نینتندو در سال ۱۹۷۵ اولین کنسول بازی‌های کامپیوتری عمومی که با سکه کار می‌کرد را به بازار معرفی نمود که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. ۶ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۱ آتاری ۲۶۰۰ را به بازار ژاپن و بعد آمریکا وارد کرد ولی این کنسول در اوایل با استقبال مناسبی روبه‌رو نشد. هیروشی به یک جوان فرصت داد تا آینده شرکت نینتندو را متحول کند. «شیگرو میاموتو» بلافاصله شروع به ساخت اولین بازی «سوپر ماریو» کرد که با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. این بازی به همراه دستگاه آتاری ۲۶۰۰در روز اول ۴۰ هزار دستگاه فروش داشت.

پس از موفقیت‌های بسیار، فروش کنسول آتاری در ژاپن به ۷۵ میلیون دستگاه رسید و این دستگاه ۲۳ درصد از اسباب بازی های دنیا را در آن زمان به خود اختصاص داد. البته سری بازی‌های ماریو به فروش ۵۰۰ میلیون نسخه نیز رسید. در سال ۱۹۹۳ هالیوود قصد ساخت فیلم ماریو را داشت و بازیگر مورد نظر برای این نقش ۵ میلیون دلار درخواست کرده بود که با مخالفت نینتندو روبه‌رو شد. این شرکت در سال ۱۹۹۷ کنسول ۶۴ را وارد بازارهای جهان کرد و باز هم سری بازی ماریو و بازی جدید «زلدا» فروش بالایی برای نینتند و رقم زدند که رکورد جدید به‌جای گذاشت.

در سال ۲۰۰۱ کنسول game cube وارد بازارهای جهانی شد ولی این بار حضور دو رقیب نینتندو یعنی سونی و سگا رقابت را بسیار سخت کرده بود که خیلی زود سگا شکست خورد ولی game cube با تکنولوژی ۴۸۵ مگاهرتزی و با گرافیک ۱۲۸ بیتی قوی‌ترین کنسول در زمان خود بود. این کنسول بعد از یک سال وارد بازارهای آمریکا شد و در حالی که سونی یک سال زودتر به بازار وارد شده بود، توانست بیش از ۲۸ میلیون دستگاه به فروش برساند در حالی‌که سونی بعد از ۲ سال رقم فروش خود را به ۲۸ میلیون دستگاه رسانده بود.

نینتندو دو کنسول جدید DS و GAME BOY را عرضه کرد تا اجازه ندهد هیچ شرکتی حرفی برای گفتن داشته باشد. نینتندو در سال ۲۰۰۲ میلادی ۶۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ین سودآوری داشت و در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۵۴ میلیارد ین معادل ۵۰۹ میلیون دلار رسیده بود که این کاهش به علت فروش کم کنسول این شرکت در ژاپن بود.

نینتندو باید بیش از توجه به بازی‌های مورد علاقه قدیمی به فکر ایده‌های جدید و تازه برای دنیای بازی‌های الکترونیکی باشد. البته نباید تمامی انرژی خود را صرف بیرون دادن نسخه‌های جدید خود بکند، اما اگر می‌خواهد در مقابل رقبای سرسختی چون سونی و مایکروسافت دوام بیاورد، باید نگاهی ورای ساختار‌های متکی بر علاقه طرفدارانش داشته باشد.این شرکت که تاکنون با تمام کنسول‌ها و بازی‌های خود بیشترین فروش را در بازارهای جهان دارد و امیدوار است با کنسول جدید خود که به انقلاب معروف است بازهم در دور رقابت پیروز شود.

نینتندو بیش از چهار هزار کارمند داشته و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار را از آن خود کرده است.