میلیاردر آلمانی کلکسیون‌دار هتل‌ها

الهام جوادی

کارل‌هاینز کیپ، صد و پنجاه و چهارمین میلیاردر دنیا در سال ۲۰۱۰، یکی از پیشتازان صنعت خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دوران پس از جنگ است. مجله فوربز در سال ۲۰۱۰، ثروت او را مبلغ ۵ میلیارد دلار برآورد کرده است. وی موسس و مالک اسبق فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماسا در آلمان است. در حال حاضر او را به عنوان یک کلکسیون دار هتل می‌شناسند. کارل‌هاینز کیپ در سال ۱۹۲۴ در شهر آلزی در آلمان متولد شد. وی دوران کودکی و جوانی خود را در همین شهر گذراند. کیپ در دوران جوانی به کار آماده‌سازی، بسته‌بندی، دریافت و ثبت‌کالاها و محموله‌های پستی‌اشتغال داشت. او سپس در مزرعه سیب زمینی پدری‌اش مشغول به کار تولید و فروش سیب‌زمینی در آلزی شد.

کیپ در سال ۱۹۴۸ به کار فروش پوشاک و البسه رو آورد و یک فروشگاه تجاری لباس ناموفق به نام آلفرد ماسا در شهر ترییر را با قیمتی بسیار ارزان خرید و کسب و کار فروش لباس، لباس زیر و پوشاک دیگر به جمعیت روستایی در منطقه آلزی را شروع کرد. وی نخستین مرکز خرید ماسا را در سال ۱۹۶۵ در آلزی راه‌اندازی کرد. کیپ در سال ۱۹۸۵‌ این فروشگاه زنجیره‌ای را فروخت؛ اما با تیزهوشی زمین و ملک آن را برای خود نگه داشت. سهام ماسا در سال ۱۹۸۶ به شکل عمومی ‌به فروش گذاشته شد. او در حال حاضر ‌این ملک را به فروشگاه زنجیره‌ای عظیم مترو اجاره داده است.

کارل‌هاینز کیپ در حال حاضر در شهر آروسا در سوییس زندگی می‌کند. وی در‌این شهر و شهر آسونا در سوییس چند هتل ۵ ستاره چون هتل ادن راک نیز دارد. کیپ همچنین مالک چندین برج اداری و تجاری بزرگ در منهتن و نیویورک و هتل کارلتون در سنت موریتز است. وی در حال حاضر ریاست گروه هتل‌های تچاگن در آروسا را نیز بر عهده دارد. او در سال ۲۰۰۶ به خاطر خدمات بسیار به منطقه آلزی مدال جورج شهر آلزی را دریافت کرد. کارل‌هاینز کیپ ازدواج کرده و دو فرزند دارد و در حال حاضر دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند.