تجهیزات و وسایل الکتریکی راه میلیاردر شدن برادران چینی

الهام جوادی

ژانگ جیندانگ کارآفرینی چینی است که با ثروت ۵/۴ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در جایگاه صدوهفتاد و ششم فهرست ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است. وی موسس و رییس گروه سانینگ است که دفتر مرکزی آن در نانجینگ در استان جیانگسو واقع شده است. ژانگ جیندانگ در سال ۱۹۶۳ در استان آنهوی در چین متولد شد. وی به دانشگاه نانجینگ نرمال رفت و در رشته ادبیات مشغول به تحصیل شد. جیندانگ پس از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه در سال ۱۹۸۴ در یک کارخانه تولید لباس به نام گروه‌هائوی شروع به کار کرد. او بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ در این شرکت مشغول به کار بود.

ژانگ جیندانگ در سال ۱۹۹۰ به همراه برادر بزرگ‌ترش، ژانگ گوییپینگ، با اجاره ملکی در حدود ۲۰۰ متر مربع و با سرمایه ۱۲۰۰۰ دلار فروشگاهی در نانجینگ بازگشایی کردند که در آن دستگاه‌های تهویه مطبوع و محصولات مربوطه را به فروش می‌رساندند. نام این فروشگاه «دستگاه‌های الکتریکی سانینگ» بود. ژانگ کمی بعد این کسب و کار را به کسب‌وکار خرده فروشی منتقل کرد و طی ۱۵ سال فروشگاه کوچک خود را تبدیل به گروهی بزرگ به نام گروه سانینگ کرد. در واقع او در آغاز توسعه کسب و کار خود دریافته بود که مزیت رقابتی کسب و کارش «خدمات» خواهد بود. به همین دلیل تاکید سانینگ بر این بود که تنها محصول سانینگ خدمات آن است. این شرکت به واسطه مدل‌های نوآورانه‌اش، مثل پرداخت برای سفارش کالاها قبل از فصل‌های اوج مصرف، به زودی تبدیل به شرکتی پیشتاز در بازار تهویه مطبوع شد. جیندانگ در سال ۱۹۹۹ با هدف غالب شدن در کل بازار ملی، شرکت سانینگ را به صنعت جامعی از تجهیزات وارد کرد. هدف او بازگشایی یک فروشگاه زنجیره‌ای با ۱۵۰۰ فروشگاه ظرف سه سال بود. سانینگ در واقع در پیاده سازی یک مدل نوآورانه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تجهیزات پیشتاز بود که انقلابی بزرگ در این صنعت ایجاد کرده و توسعه صنعت خرده فروشی مدرن در چین را تسریع کرده است.

در حال حاضر شرکت سانینگ با بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۳۰۰ شهر چین در ۳۰ استان آن همچون شانگهای، پکن، گوانگدانگ، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمینه وسایل و تجهیزات الکتریکی در چین است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ به بازار سهام شنژن وارد شد. بیش از ۱۲۰ هزار نفر در حال حاضر برای سانینگ مشغول به کار هستند. فروش این شرکت در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسیده بود.

سانینگ علاوه بر فروشگاه‌های خود شرکت فروشگاه‌های فرانشیز در زمینه تجهیزات الکترونیکی را نیز در چین اداره می‌کند. در حال حاضر محصولات اصلی این شرکت شامل تلویزیون‌های رنگی، دستگاه‌های پخش ویدئو و موسیقی، دستگاه‌های پخش کننده سی‌دی،‌ یخچال، ماشین لباسشویی، محصولات دیجیتال و مربوط به تکنولوژی اطلاعات، وسایل الکتریکی کوچک خانگی، دستگاه‌هایی تهویه مطبوع، محصولات مخابراتی و غیره می‌شود. این شرکت همچنین خدمات نصب و تعمیرات این دستگاه‌ها را انجام می‌دهد.

ژانگ جیندانگ ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن نانجینگ در چین است. برادر ژانگ جیندانگ،‌ ژانگ گوییپینگ، نیز در حال حاضر با ثروتی معادل ۷/۱ میلیارد دلار، پانصد و بیست و هشتمین میلیاردر جهان است. ژانگ گوییپینگ ۵۸ ساله ازدواج کرده و یک فرزند دارد او نیز ساکن نانجینگ است.