موسس شرکت اتومبیل‌های الکتریکی

الهام جوادی

وانگ شوانفو شیمیدان و تاجر چینی و موسس شرکت BYD است. وی با ثروت ۴/۴ میلیارد دلار در جایگاه صد و هشتاد و نهم ثروتمندان دنیا قرار دارد. وانگ شوانفو در ۸ آوریل سال ۱۹۶۶ در خانواده فقیر و کشاورز در شهر چائوهو در استان آنهویی در چین متولد شد. در دوران دبیرستان برادر و خواهر بزرگترش از او مراقبت می‌کردند چون پدر و مادرش از دنیا رفته بودند. وانگ بعد از دبیرستان به دانشگاه صنعتی تکنولوژی سنترال ساوت رفت و در رشته شیمی‌تحصیل کرد. وی تحصیلات خود را در سال ۱۹۹۰ در موسسه تحقیقات ترکیبات غیرآهنی پکن و در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. وانگ شوانفو سال‌های زیادی را به عنوان یک محقق دولتی مشغول به کار بود،‌ اما در سال ۱۹۹۵ به بخش خصوصی وارد شد و به همراه شریکش،‌ ژیانگ یانگ (که او نیز میلیاردر است)، کسب و کار خود را در خارج شنژن و تحت نام شرکت BYD راه‌اندازی کرد. او در زمان تاسیس این شرکت تنها ۲۹ سال‌ داشت. گفته می‌شود نام این شرکت یا از یک نام چینی مشتق شده یا براساس حروف اول عبارت « رویاهایت را بساز (build your dreams )» انتخاب شده است. شرکت BYD طی ده سال به سرعت رشد کرد و توانست بیش از نیمی‌از بازار باتری جهان را از آن خود کرده و تبدیل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده باتری‌های قابل شارژ در جهان شود. وانگ شوانفو به جای انجام کارها با استفاده از ماشین‌ها، آنها را به نیروی ارزان‌قیمت و محلی چینی سپرد و به این شکل توانست کسب‌و‌کار شرکت خود را به تولید باتری، اتومبیل و قطعات تلفن نیز گسترش دهد. در واقع با خرید شرکت اتومبیل تسینچوان در سال ۲۰۰۲ شرکت اتو BYD شکل گرفت. خط تولید قطعات تلفن همراه نیز در همین دوره زمانی به شرکت افزوده شد. این شرکت امید دارد که بتواند در آینده اتومبیل‌های تمام الکتریک را به فروش برساند. اتو BYD در سال ۲۰۰۹ اتومبیل‌های خود را به آفریقا،‌ آمریکای جنوبی و خاورمیانه صادر کرده و برنامه‌هایی هم برای ورود به بازارهای اروپا دارد. این شرکت همچنین شروع به فروش اتومبیل‌هایش در ایالات متحده کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۳ شرکت اتومبیل‌سازی ژیان را از دولت خریداری کرد.

شرکت BYD در جهان به خاطر نوآوری‌هایش شهرت دارد. برای مثال این شرکت تکنولوژی‌هایی را ایجاد کرده که تولید باتری‌های لیتیومی ‌تلفن همراه در دمای اتاق را ممکن می‌سازد که نسبت به روش تولید در فضای خشک و با حرارت بسیار ارزان تر است. نشریه بیزینس ویک در سال ۲۰۱۰ شرکت BYD را جزو ۸ شرکت برتر نوآور جهان،‌ جلوتر از شرکت‌هایی چون فورد، فولکس واگن و BMW،‌ قرار داده و در همان سال نیز در رتبه‌بندی فست کمپانی به عنوان شانزدهمین شرکت نوآور جهان شناخته شد. نشریه بیزینس‌ویک همچنین در سال ۲۰۱۰ این شرکت را در فهرست ۱۰۰ شرکت تکنولوژیک برتر جهان قرار داده است.

شرکت BYD در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده باتری‌های تلفن همراه در جهان است. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به شمار می‌رود. شرکت BYD هم اکنون در چین،‌ آمریکا،‌ اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در شنژن در استان گوانگ دانگ واقع شده است. محصولات اصلی این شرکت شامل اتومبیل‌های بنزینی و الکتریکی، باتری دوچرخه،‌ باتری‌های با قابلیت شارژ مجدد و قطعات تلفن‌های همراه است. در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۳۰ هزار نفر برای این شرکت کار می‌کردند. BYD در سال ۲۰۰۲ وارد بازار سهام هنگ‌کنگ شد و به عنوان کارخانه تولید باتری‌های قابل شارژ در بازار چین علیه واردات کالاهای ژاپنی شروع به رقابت کرد.

وانگ شوانفو در حال حاضر رییس و مدیرعامل شرکتBYD است.

وانگ شوانفو ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن شنژن است.