هارلی دیویدسون، قهرمان مسابقات موتورسیکلت سواری

هاله گیوری

هارلی دیویدسون که معمولا به صورت خلاصه H-D نشان داده می‌شود، کارخانه موتورسیکلت سازی آمریکایی است و در دهه اول قرن بیستم در میلواکی آغاز به کار کرد و یکی از دوکارخانه موتورسیکلت سازی آمریکا است که از بحران جهانی جان سالم به در برد. شرکت، موتورسیکلت‌های با حجم بالا(بیش از ۷۵۰ سی‌سی) را برای گشت زنی در بزرگراه‌ها به فروش می‌رساند. این موتورسیکلت‌ها طراحی مشخص و یادداشتی جامع دارند.

در سال ۱۹۰۱ ویلیام س.هارلی ۲۱ ساله، به فکر طراحی موتوری کوچک با ظرفیت ۰۷/۷ اینچ مکعب(۱۱۶ سی‌سی) و چرخ دنده‌های ۴ اینچی(۱۰۲میلیمتر) افتاد. این موتور برای استفاده در بدنه دوچرخه پدالی معمولی طراحی شده بود. در طول دوسال بعد هارلی و دوست دوران کودکی‌اش آرتور دیویدسون با استفاده از مغازه ماشین آلات میلواکی و در منزل دوستشان هنری ملک به کار روی دوچرخه موتوری شان پرداختند. این کار در سال ۱۹۰۳ با کمک برادر آرتور، والتر دیویدسون به پایان رسید. به مجرد تکمیل، پسرها متوجه شدند که موتور آنها توانایی بالارفتن از تپه‌های میلواکی را بدون استفاده از پدال ندارد. آنها این مساله را به عنوان تجربه گرانبهایی برای خود ثبت کردند.

کار به سرعت روی نسل دوم و طرح جدید موتور آغاز شد. در واقع این اولین موتور واقعی طراحی شده توسط هارلی دیویدسون بود که دارای موتوری بزرگتر با حجم ۷۴/۲۴ اینچ مکعب(۴۰۵ سی‌سی)، چرخ دنده‌های ۷۵/۹ اینچی(۲۵ سانتی‌متر) و وزن کلی ۲۸ پوند(۱۳ کیلوگرم) بود. الگوی اصلی چارچوب چرخه، مشابه طراحی بود که در سال ۱۹۰۳ توسط ژوزف مرکل انجام شده بود. البته موتور بزرگتر و طراحی جدید، این کار را از بخش دوچرخه‌های موتوری خارج می‌کرد و به آنها اجازه می‌داد تا موتورسیکلت‌های مدرن را که در سال‌های آینده به بازار می‌آمدند تعریف نمایند. پسرها برای موتور بزرگتر خود از اولی اوینرود که پیشگام تولید موتورهای کوچک برای قایق بود کمک گرفتند. نمونه اولیه این موتور در اتاقی ۱۲متری در حیاط پشتی خانه دیویدسون تهیه شد. البته اکثر قسمت‌های آن در جاهای دیگری ساخته شده بود و این افراد آنها را مونتاژ کردند. این نمونه اولیه در مسابقه‌ای که در پارک میلواکی انجام می‌شد به کار گرفته شد و به مقام چهارم رسید و در واقع اولین حضور موتورهای هارلی دیویدسون شکل گرفت.

در ژانویه ۱۹۰۵ آگهی کوچکی در روزنامه تجاری موتورسیکلت و اتومبیل به چاپ رسید که نمونه خام را برای تکمیل ارائه می‌داد و آوریل، تولید موتورسیکلت تکمیل شده و در تعداد کم به بازار عرضه شد. در آن سال مسوول معاملات هارلی دیویدسون توانست سه عدد از ۱۲ دوچرخه را به فروش برساند.

در سال ۱۹۰۶ اولین کارخاته تولید هارلی دیویدسون در خیابان چست نات ساخته شد و امروز دفتر مرکزی در این منطقه واقع است. این کارخانه بنایی چوبی با ابعاد ۱۲×۱۸ متر بود و در آن سال ۵۰ موتورسیکلت تولید نمود. در سال ۱۹۰۷ هارلی از دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد و در این سال توسعه کارخانه با ساخت طبقه دوم صورت گرفت. با امکانات جدید، تولید در سال ۱۹۰۷ به ۱۵۰ عدد رسید و در سپتامبر همان سال به صورت رسمی به ثبت رسید. آنها همچنین شروع به فروش موتورسیکلت‌هایشان به ادارات پلیس که بازاری بسیار مهم برایشان بود، نمودند.

تولیدات در سال‌های ۱۹۰۶ و ۱۹۰۷ همگی با یک سیلندر بود و در سال ۱۹۰۷ نمونه اولیه موتور دو سیلندرV-Twin در یک شو به نمایش درآمد و بین سال‌های ۱۹۱۰-۱۹۰۷ تعداد کمی از آنها ساخته شد و در سال ۱۹۱۱ مدل توسعه یافته V-Twin عرضه شد. در سال ۱۹۱۷ با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول، ۱۵۰۰۰ موتورسیکلت هارلی دیویدسون برای ارتش درخواست شد. در سال ۱۹۲۰ هارلی دیویدسون بزرگترین کارخانه موتورسیکلت سازی در دنیا بود و موتورسیکلت‌های آنها در ۶۷ کشور فروخته می‌شد و در سال ۱۹۲۱ این موتورسیکلت در مسابقه‌ای با متوسط سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت مقام اول را به دست آورد. در دهه ۸۰ ژاپنی‌ها اقدام به صدور موتورسیکلت‌های کم کیفیت به آمریکا نمودند تا بازار را از دست تولیدکنندگان خارج نمایند ولی هارلی دیویدسون با تلاش‌های فراوان توانست از این مساله رهایی یابد. در سال ۲۰۰۰ شرکت فورد موتور، موتوری تولید شده توسط هارلی دیویدسون را با لوگوی آن روی مدل F-۱۵۰ خود اضافه کرد. اول ژوئن ۲۰۰۶ آغاز ساخت موزه هارلی دیویدسون در Menomonee river valley با ۱۲۰۰۰متر مربع فضا و ۷۵میلیون دلار هزینه بود که در سال ۲۰۰۸ گشایش یافت که شامل کلکسیونی عظیم از تولیدات شرکت، رستوران و کافه و سالن اجتماعات است. بر طبق بیان Interbrand ارزش شرکت در سال ۲۰۰۹ با ۴۳درصد کاهش به ۳۴/۴میلیارد دلار رسید و پیش بینی شد که این مساله باعث کاهش ۶۶درصدی سود شرکت شود. در سال ۲۰۱۰ هارلی دیویدسون اعلام کرد که مجبور است ۵۴میلیون دلار از هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد و برای این منظور، دو کارخانه و یک مرکز پخش را تعطیل و اعلام نمود که تعدیلی ۲۵ درصدی در نیروی کار خود خواهد داشت. موتور سیکلت‌های تولیدی توسط هارلی دیویدسون در مسابقات زیادی شرکت داده می‌شوند و همیشه به بهترین مقام‌ها دست می‌یابند. در سال ۲۰۱۰ شرکت کننده‌ای با این موتورسیکلت توانست رکورد بلندترین پرش با موتورسیکلت را با ارتفاع ۷/۱۸۳ فوت به دست آورد. در پایان سال مالی ۲۰۰۹ این شرکت گردش مالی معادل ۲۹/۴ میلیارد دلار داشته است و درآمد عملیاتی آن ۶/۷۰ میلیون دلار بوده است.