گودریچ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های تایر

هاله گیوری

شرکت BF Goodrich یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است که در سال ۱۸۷۰ توسط دکتر بنجامین گودریچ پایه‌گذاری شد. بنجامین در نیویورک به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته فیزیک به پایان رساند. او اولین فردی بود که در اوهایو در منزل خود تلفن داشت و آن را مستقیما‌ از الکساندر گراهام بل هدیه گرفته بود. در سال ۱۸۶۹ گودریچ شرکت Hudson River Rubber که کسب‌وکار کوچکی در نیویورک بود را خریداری کرد و اولین خودرو که دور آمریکا را پیمود مجهز به لاستیک‌های ساخت‌این شرکت بود. همین‌طور اولین هواپیمایی که پرواز مستقیم از اقیانوس آرام را انجام داد از تایرهای گودریچ استفاده کرده بود.‌این شرکت با تجهیز اتومبیل‌های مسابقه‌ای در بسیاری از رالی‌ها شرکت کرده است و ۵ بار قهرمان مسابقات دارک رالی پاریس بوده است.

شرکت با نام BF Goodrich پیشینه‌ای از نوآوری دارد،‌این شرکت با همکاری با شرکت یونی رویال (تولید کننده لاستیک آمریکا) به بزرگ‌ترین تولیدکننده لاستیک در جهان تبدیل شد.‌این خط تولید محصول در سال ۱۹۸۸ به میشلن فروخته شد و در سال ۱۹۹۷ با شرکت روهر و در سال ۲۰۰۲ با دو شرکت دیگر به نام‌های صنایع کالتک و سیستم‌های هوایی TRW ادغام شد. فروش محصولات ویژه شیمیایی و مواد جانبی با نام جدید چرخه فروش را کامل کرد. در سال ۲۰۰۶ فروش شرکت ۸/۵ میلیارد دلار بود.

در سال ۱۹۳۶ شرکت وارد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک (Joint venture) مکزیک شد و در سال ۱۹۴۶ کارخانه اوهایو خریداری شد و از آن به بعد گودریچ به تولید چرخ‌ها و ترمز برای انواع هواپیما پرداخت. در بین‌این کارها، پروژه‌هایی برای ارتش، بازرگانی، منطقه‌ای و برنامه‌های تجاری هم وجود داشت.‌این تجارت موفق به دلیل مزیت رقابتی گودریچ بود و رقبا عبارت بودند از: ‌ایرو استراکچر،‌ هانی ول و مسیر بوگاتی. در سال ۱۹۴۰ شرکت هود روبر قبل از بحران مالی به عنوان بخشی از شرکت گودریچ به فروش رفت.

اگرچه هنوز نام گودریچ به عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای تولید تایر شناخته می‌شود، ولی تجارت و برند به شرکت میشلن فروخته شده‌ است.

در سال ۱۹۸۶ گودریچ به عنوان یکی از شرکت‌های رتبه‌بندی شده در S&P۵۰۰ در فعالیت‌های متنوع شامل تایر و لاستیک شناخته شد. ‌این شرکت بهترین تایرهای قابل تعویض را تهیه می‌کرد.

در آگوست ۱۹۸۶ یکی از اصلی‌ترین رقبای شرکت به نام یونی رویال با ادغام شدن با بخش تایر شرکت گودریچ خصوصی شد و شرکتی جدید را با نام یونی رویال گودریچ تشکیل داد. سال ۱۹۸۷ اولین سالی بود که شرکت تمام آن را به تولید پرداخت و‌این شرکت جدید توانست ۲میلیارد دلار درآمد با سودی معادل ۳۵میلیون دلار داشته باشد. در سال ۱۹۸۸ شرکت میشلن تصمیم به تصاحب ‌این شرکت جدید گرفت و شروع به فعالیت برای جمع کردن سهام از بازار کرد. در سال ۱۹۹۰ میشلن با خرید سهام شرکت کلایتون و دوبیلیر نیویورک به ارزش ۵/۱میلیارد دلار کار خود را به پایان رساند.

پس از آن بی. اف. گودریچ به‌طور کامل از صنعت تایر خارج شد و تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری مجدد، به تولید محصولات شیمیایی و محصولات مربوط به هواپیما بپردازد. در سال ۱۹۹۷ گودریچ شرکت روهر را که یکی از تولیدکنندگان موتورهای جت بود به مالکیت خود درآورد. در سال ۱۹۹۹ گودریچ شرکت کالتک را به ارزش ۲/۲میلیارد دلار خرید و‌این شرکت را به بزرگ‌ترین تولیدکننده ترمزهای فرود و لوازم دیگر ناوگان هوایی تبدیل کرد.

گودریچ در زمان‌های مختلف با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده است، از آن جمله می‌توان به دو جنگ جهانی اشاره کرد و از همه‌این مسائل تجاربی اندوخته است تا امروزه پرقدرت تر از همیشه به تجارت بپردازد.

در طول ۱۶ سال گذشته گودریچ مالکیت ۴۰ شرکت را برای گسترش پرتفولیوی محصولات از آن خود کرده است و اکنون یکی از شرکت‌هایی است که دامنه وسیعی از محصولات مربوط به حمل و نقل هوایی را تولید می‌نماید و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. محصولات جدید به‌صورت داخلی تولید می‌شوند و سپس در زمینه تعمیرات و مراقبت گسترش می‌یابند. امروزه محصولات تولیدی گودریچ در اغلب هواپیماها و در بخش‌های دیگر وجود دارد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت کارخانه جدیدی را در هلند‌ ایجاد کرد. در پایان سال مالی ۲۰۰۹ دارایی‌های شرکت ۴/۷میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته آن کاهش داشته است.