شرکتی که اجناس باقی مانده مغازه‌ها را می‌فروشد

هاله گیوری

بیگ لاتس یکی از شرکت‌های خرده‌فروش عضو فورچون ۵۰۰ است که درآمدی بیش از ۴میلیارد دلار در سال دارد. فروشگاه‌های بزرگ این شرکت، اقدام به فروش کالاهایی می‌کنند که دیگر در فروشگاه‌ها فروخته نمی‌شوند یا اینکه تعداد زیادی از آنها تولید شده است. دفتر مرکزی شرکت در کلومبوس، اوهایو در ایالات متحده آمریکا واقع است و هم‌اکنون در ۱۴۰۰ مغازه در ۵۷ ایالت مشغول به کار است. شعب این فروشگاه به‌طور معمول مشغول به فروش کالاهای متنوع نظیر اسباب بازی، مبلمان، لباس، لوازم منزل و لوازم الکترونیکی کوچک می‌باشند. اکثر محصولات به محض در دسترس قرارگرفته شدن خریداری می‌شوند. لوازمی‌ که یک روز در مغازه وجود دارند ممکن است روز بعد نباشند و حتی دیگر در مغازه به فروش نرسند.

تاریخ بوجود آمدن بیگ لاتس به سال ۱۹۶۷ زمانی که (Consolidated Stores Corporation(CSC توسط سول شنک در اوهایو راه‌اندازی شد، باز می‌گردد. در سال ۱۹۸۲ این شرکت اولین مغازه خود از نوع فروش کالاهایی که دیگر در جایی به فروش نمی‌رسند با نام آدلاتس را راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۸۳ راوکو که زنجیره فروش مواد دارویی بود، این شرکت را خریداری نمود. اگرچه، به‌زودی روکو تمرکز خود را بر محصولات دارویی از دست داد و درآمد آن به شدت کاهش یافت و مجبور شد که از این شرکت دست بردارد.

در سال ۱۹۸۵، CSC به عنوان یک شرکت سهامی‌عام با ۴/۳۳ میلیون سهم در بورس آمریکا شروع به فعالیت نمود و در همین سال، اولین مغازه بیگ لاتس معرفی شد. در سال ۱۹۸۶ این شرکت وارد بورس سهام نیویورک شد و تحت نماد CNS به معامله درآمد. این شرکت یکی از سرمایه‌گذاران در شرکت موتورسازی د. لورن بود که در سال ۱۹۸۲ اعلام ورشکستگی نمود.

در سال ۱۹۹۴ شرکت توی لیکوئیدیتور به تصاحب CSC درآمد و ۸۲ فروشگاه در ۳۸ ایالت به فروشگاه‌های شرکت افزوده شد. از آنجا که شرکت تمایل داشت در زمینه اسباب بازی گسترش یابد «کی. بی تویز» را در سال ۱۹۹۶ از شرکت ملویل خرید. این دو شرکت در سال ۲۰۰۰ به سهامداران خصوصی فروخته شدند.

یک سال بعد، شرکت تمرکز خود را روی برند بیگ لاتس افزایش داد و در ۱۶مه ‌۲۰۰۱ نام شرکت به بیگ لاتس تغییر یافت و نماد معاملات آن در بورس به BLI تبدیل شد. زمانی که فروشگاه‌ها در حال تغییر نام برند خود بودند و مراکز توزیع جدید ساخته می‌شدند، بیگ لاتس فعالیت آنلاین را به فعالیت‌های خود اضافه کرد و سایت خود را با نامwww.biglotswholesale.com برای ارائه خدمات بین شرکتی راه‌اندازی نمود.

در سال ۲۰۰۲ شرکت برند بیگ لاتس را در سراسر کشور به‌صورت یکپارچه برای فروشگاه‌هایش به استفاده درآورد. البته در این سال تغییر بزرگ دیگری در فروشگاه‌ها به‌وجود آمد و آن مرتب شدن اجناس بود. پیش از این اجناس بدون دلیل خاص و بدون در نظر گرفتن ساختار مرتب در طبقات قرار داده می‌شدند.

در این سال، شرکت رقمی‌حدود ۲/۱۲ میلیون دلار سود را در سه ماهه اول سال اعلام کرد که در مقابل دوره مشابه سال قبل که رقم ۳/۰میلیون دلار بود بسیار افزایش یافته بود.

بیگ لاتس محصولات با دامنه گسترده و قیمت مناسب را در مغازه‌های ۲۳۰۰ تا ۴۷۰۰ مترمربعی گردآوری نموده است و با این کار خود را از مغازه کوچک و خرده فروشانی که تخفیف زیاد ارائه می‌دهند متمایز می‌نماید. بیگ لاتس باقیمانده کالاها، کالاهای به فروش نرفته و کالاهایی که دیگر تولید نمی‌شوند را از بیش از ۳۰۰۰ دستفروش نظیر پروکتور و گمبل، ماتل و سایرین در سراسر جهان و تولیدکنندگان کوچک در چین و فیلیپین جمع آوری می‌نماید و هم اکنون با گشایش صدها مغازه جدید به گسترش ادامه می‌دهد.

رشد و توسعه در سایه مغازه‌های خرده فروشی به مشتریان اجازه می‌دهد تجربه خرید خوبی داشته باشند. اجناس، هر هفته به‌وسیله کامیون‌های مخصوص به فروشگاه‌ها فرستاده می‌شوند و به مشتریان این پیشنهاد را ارائه می‌نماید که هر هفته برای برخورداری از محصولات، برندها و قیمت‌های جدید به مغازه‌ها بیایند.

بیگ لاتس برای آموزش و تحصیلات فروشندگان خود نیز سرمایه‌گذاری می‌نماید تا نه تنها فروش بیشتر و قفسات مرتب‌تر داشته باشد، بلکه بتواند خدمات بهتری نیز ارائه نماید. این شرکت برای نظرات مشتریان اهمیت زیادی قائل است و برخی بخش‌های مغازه‌ها را با نظرات آنها دکوربندی می‌نماید.

در پایان سال مالی ۲۰۰۹ شرکت دارای ۶۵/۴میلیارد دلار درآمد، سود عملیاتی ۲۲۵میلیون دلار، سود خالص ۱۵۲ میلیون دلار و تعداد ۱۴۱۱۳نفر کارمند بوده است.