آغاز یک کسب‌وکار - ۳۰ دی ۸۹

بخش دوم و پایانی

مشارکت دادن دیگران

یکی از کارهای مهمی که در مرحله اقدامات اولیه باید انجام دهید این است که در مورد ایده‌های خود با تمام افرادی که ممکن است تحت تاثیر تصمیمات شما باشند بحث و تبادل نظر کنید. در صورتی که مجرد هستید، این موضوع در مورد شما مصداق نخواهد داشت. اگر همسر یا فرد تحت تکلفی دارید، باید درباره پیامدهای تصمیم خود با آنها صحبت کنید، زیرا قرار است مدتی را تنها کار کنید و با موقعیت‌های متعدد و گوناگون مواجه شوید. آنها باید دقیقا بدانند که چه برنامه‌ای دارید، چه خطراتی را می‌پذیرید و در صورت بروز مشکل چه مسائلی متوجه آنها خواهد بود. باید بدانید که آیا این افراد به طور کامل از شما پشتیبانی می‌کنند یا خیر. این موضوع بسیار حیاتی است. اگر قرار است کسب و کار خود را به صورت موقت یا دائمی در منزل راه‌اندازی کنید، باید بدانید که این مساله ممکن است مشکلات و فشارهای مضاعفی را به شما تحمیل کند.

جنبه‌های مربوط به شیوه‌ زندگی

یکی از موضوعات مربوط به این بحث، شیوه‌ای است که شما (و خانواده شما) برای زندگی انتخاب می‌کنید. این موضوع را باید در همان مراحل ابتدایی کار مدنظر قرار دهید. بسته به نوع کسب و کاری که قصد انجام آن را دارید، شیوه زندگی شما ممکن است با استرس و اضطراب در مورد مسائل مالی یا ساعات کاری غیر متعارف همراه باشد.

فروشگاه‌ها

فروشگاه‌ها اغلب درگیر موجودی زیاد کالا، اجاره‌بهای سنگین (در صورت استیجاری بودن) و مشکلات مربوط به کارکنان هستند. از سوی دیگر، خرده‌فروشی کسب و کاری است که در آن پول نقد جریان دارد و مشتریان انتظار خرید اعتباری ندارند. ساعات کاری مشخص است، اما تحت هر شرایطی شما باید برای باز کردن فروشگاه در آنجا حضور داشته باشید. ممکن است مجبور باشید ساعات طولانی کار کنید. یک مغازه معمولی کوچک یا یک روزنامه‌فروشی به هفت‌ روز کار در هفته از صبح خیلی زود تا دیروقت نیاز دارد. اگر در ایام تعطیلات قصد مسافرت داشته باشید یا مجبورید فروشگاه را تعطیل کنید یا کسی را برای اداره آنجا پیدا کنید.

تولیدکنندگان

در این نوع کسب و کار ممکن است تولیدکننده درگیر مشتریانی باشد که با ماه‌ها تاخیر پول پرداخت می‌کنند

(و یا هرگز پرداخت نمی‌کنند). بعضی از موسسات تنها به یک یا دو شرکت بزرگ کالا یا خدمات عرضه می‌کنند، بنابراین در صورت از دست دادن یک مشتری مهم آسیب جدی می‌بینند و اکثرا مجبور می‌شوند به کارهای کوچک حاشیه‌ای بپردازند. با این حال، مزیت این نوع کسب و کار آن است که حداقل غروب روز پیش از تعطیلات آخر هفته می‌توانید درها را ببندید و به خانه بروید (البته گاه به همراه مقداری از کارهای اداری!)

کسب و کارهای خدماتی

حسن بعضی از این کسب و کارها در این است که موجودی کالا و هزینه‌های بالاسری اندکی دارند و راه‌اندازی آنها بسیار سریع صورت می‌گیرد. در این کسب و کارها اغلب رقابت شدیدی وجود دارد. همچنین، رقبا به سرعت از یکدیگر کپی‌برداری می‌کنند. مشتریان انتظار دارند وقتی مشکلی پیش می‌آید کسی به تلفن آنها پاسخ دهد، حتی اگر ساعت ۹ شب یا در یکی از روزهای تعطیلات آخر هفته تماس گرفته باشند. شاید خود شما تصمیم بگیرید برای پیش‌افتادن از رقبا چنین خدماتی را به مشتریان ارائه دهید. این جنبه‌های مربوط به سبک زندگی باید کاملا مورد بررسی قرار گیرند، زیرا در تمام طول مدت زندگی شغلی با شما خواهند بود. از آنجا که بخش عمده‌ای از ساعات بیداری شما صرف کسب و کار جدیدتان خواهد شد، مجبورید با آن کنار بیایید. وقتی کسب و کاری را شروع کردید دیگر کاملا نسبت به آن تعهد پیدا می‌کنید و اگر ناگهان متوجه شوید از آن کار خوشتان نمی‌آید یا در برنامه‌ریزی‌هایتان قرار نبود چنین کاری انجام دهید، گریز از آن برای شما کار آسانی نخواهد بود.

جذابیت استقلال

همه کسانی که کسب و کاری راه‌ می‌اندازند فکر می کنند موفق می‌شوند، اما واقعیت این است که حدود یک‌سوم از این افراد در همان چند سال اول دست از کار می‌کشند. درست است که بعضی‌ها بدون تحمل فشار خاصی کار خود را رها می‌کنند، اما بعضی دیگر دچار سرخوردگی شدید می‌شوند. تصور اینکه «این بلا سر من نمی‌آید» کاملا غیرمنطقی است. همواره فعالیت‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که در صورت عدم موفقیت طرح‌ها میزان آسیب به حداقل برسد.

از سوی دیگر، اگر از کسانی که کسب و کار خود را اداره می‌کنند بپرسید آیا تصمیمی که گرفته‌اند درست بوده یا خیر، معمولا می‌گویند «بله». بسیاری از افرادی که شکست می‌خورند در یک فرصت دیگر دوباره شانس خود را امتحان می‌کنند. حتی بعضی‌ها به‌رغم کار بیشتر و درآمد کمتر در مقایسه با کسانی که برای دیگران کار می‌کنند، بازهم ترجیح می‌دهند با همین شرایط «آقای خود» باقی بمانند. خیلی‌ها معتقدند جذابیت اصلی خوداشتغالی در استقلال آن است.

منبع: کتاب راه‌اندازی و توسعه کسب و کار ترجمه محمود امینی