مترجم: محمدجعفر نظری

منبع: Inc

آیا هنوز نسبت به قرار دادن داده‌های خود در ابرها بی‌میلید؟ اگر این‌طور است در اشتباهید! امنیت رایانش ابری بسیار بالاتر از امنیتی است که خودتان می توانید برای اطلاعات خود تامین کنید.

شرکت‌های مشهوری مانند «Sony، Walgreens، Best Buy، Citybank» چه وجه مشترکی با هم دارند؟ تمامی آنها قربانی شکست‌های داده‌‌ای در سال «۲۰۱۱» شدند. وقتی شکست‌های داده‌‌ای برای شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد کسب‌وکارهای کوچک هم طبیعتا باید مواظب باشند. رخدادهای این‌چنین این تصور را به وجود می‌آورند که داده‌ها (به خصوص داده‌‌هایی که در ابر به اشتراک گذاشته شده‌اند) آسیب پذیرند. در واقع، پژوهش تازه‌ای به‌وسیله‌ مایکروسافت نشان داد که ۵۱ درصد صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به خاطر نگرانی از امنیت داده‌ها نسبت به استفاده از راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری بی‌میل هستند.

به‌‌رغم این ترس‌ها واقعیتی کلیدی هم‌چنان برقرار است: رایانش ابری می‌تواند امنیت بسیار بیشتری را نسبت به آنچه خود سازمان‌ها می‌توانند انجام دهند برای داده‌های آنها تامین کند. پنج دلیل برای این امنیت بیشتر به شرح زیر وجود دارد:

۱- امنیت ابرها قوی‌تر است!

زیست بوم کنونی ابرهای داده‌‌ای در یک شبکه جهانی از مراکز داده‌ سطح جهانی ساخته شده است که به‌وسیله‌ نام‌های بزرگی همچون Amazon، Rackspace و Google اجرا می‌شود. این ارائه‌کنندگان نرم‌افزارهای میزبان، امنیت بسیار خوبی را برای داده‌های قرار داده شده در مراکز داده‌های ابری خود به ارمغان می‌آورند.

مراکز بزرگ داده‌ها با قرار دادن نگهبان‌ها، نظارت بصری، کنترل دسترسی‌ها و فعالیت‌هایی از این قبیل امنیت فیزیکی بسیاری دارند. در کسب‌وکارهای کوچک، شکست‌های داده‌‌ای به آن علت می‌توانند به راحتی رخ دهند که افراد به راحتی می‌توانند با حمل لپ‌تاپ یا سرورها امنیت اطلاعات سازمان را به خطر بیندازند. چنین سرقت‌هایی در مرکز داده‌های مدرن جای چندانی ندارد و بسیار نادر است.

۲- امنیت ابرها هوشمندتر است.

تقریبا همه‌ انواع هک‌ها و تهدیدات، در حال گسترش و توسعه هستند. در سال ۲۰۱۱ تنها طی یک ماه آزمایشگاه Kaspersky بیش از سیصدوهشتاد میلیون رخداد هک را از وسایل الکترونیکی که از محصول ویروس یاب وی استفاده کرده بودند شناسایی کرد. آمارهایی این‌چنین ممکن است سازمان را از استفاده از فناوری‌های تازه ناامید کند.

نرم‌افزارهای ویروس یاب و دیوارهای آتش محافظت اولیه‌ای را ایجاد می‌کنند؛ اما مراکز داده‌ای که میزبان نرم‌افزارهای مبتنی بر پردازش ابری هستند از ابزارهای پنهان‌سازی و امن‌سازی بسیار پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند. این ابزارها شامل ابزارهای پیشرفته‌ جلوگیری از نفوذ و شناسایی تهدیدات است که آنها را قادر می‌سازد که هکرها را پیش از حمله خلع سلاح کنند. آنها واقعا در این زمینه توانا هستند.

۳- رایانش ابری تطبیق‌پذیری امنیتی را آسان‌تر می‌کند.

به جز «مالیات»، واژگان بسیار کمی به اندازه‌ «تطبیق با استانداردها» مدیران را دچار نگرانی می‌کند. دلیل محکمی برای این امر وجود دارد: بسته به نوع صنعت شما و استاندارهای مربوط به آن، تطبیق‌پذیری با استانداردهای امنیتی بسیار پرهزینه و زمانبر است و به کاغذبازی بسیار نیاز دارد.

به عنوان نمونه یک کسب‌وکار الکترونیکی را در نظر بگیرید. سازمان‌هایی که مدیریت اطلاعات کارت‌های اعتباری را انجام می‌دهند باید از استانداردهای PCI پیروی کنند. مجموعه‌ای از ۱۲ الزام (که شامل ۲۲۰ خرده‌الزام بودند) به‌وسیله‌ سازمان‌های این حوزه برای کارت‌های اعتباری تدوین شد. با این ملاحظه جای شگفتی نیست که اکثر شرکت‌های بازرگانی برخط و کوچک با یک سازمان همکاری دارند که از خدمات آنها برای پرداخت پول مبتنی بر رایانش ابری بهره می‌برند (مانند PayPal). این سازمان‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ خدمات پردازش ابری هستند و منابعی برای تضمین تطبیق‌پذیری با استانداردهای PCI دارند. آنها بسیار آسان‌تر از مشتریان خود می‌توانند با استانداردها هماهنگ شوند.

۴- رایانش ابری صرفه به مقیاس را در امنیت داده‌ها افزایش می‌دهد.

اگر تصمیم بگیرید که خودتان راسا دست به کارهای مربوط به امنیت بزنید، نه تنها ناچار می‌شوید که تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسبی برای امن‌سازی توسعه های خود تهیه‌ کنید، بلکه باید نگران نگهداری و به‌روزرسانی آنها هم باشید؛ یا اینکه کارکنانی را برای انجام این کارها استخدام کنید؛ زیرا تهدیدات در حال توسعه و پیشرفت هستند. هیچ‌کدام از این کارها ارزان نیست.

اما هنگامی که از نرم‌افزار مبتنی بر رایانش ابری استفاده می‌کنید، تنها نیاز دارید که حق عضویتی برای نرم‌افزار دلخواه خود بپردازید. همین هزینه پوشش‌دهنده‌ هزینه‌های امنیتی نیز خواهد بود. این به آن معنا است که شما (از نظر هزینه‌ها) می‌توانید نفس راحتی بکشید.

۵- رایانش ابری تمرکز شما را معطوف به کسب‌وکار می‌کند، نه امنیت.

شرکت کوچکی سراغ داریم که سرور ذخیره‌سازی اسناد خود را در یک کمد نگهداری می‌کند. سرور پشتیبان هم در همان کمد نگهداری می‌شود. بر این مبنا می‌توان گفت که این شرکت فاقد کارکنانی در بخش فناوری اطلاعات است و شرکای آن چیز زیادی درباره‌ امنیت داده‌ها نمی‌دانند. اما اگر همین شرکت اسناد خود را در مرکز داده‌های مبتنی بر راهکارهای رایانش ابری ذخیره کند، احتمال از بین رفتن اسناد بر اثر آتش سوزی یا حوادث دیگر بسیار کمتر می‌شود. این امر شرکا را هم از تنظیم و مدیریت زمان‌بر سرورها بی‌نیاز می‌کند. این موضوع مزیت واقعی رایانش ابری است: شما می‌توانید انرژی خود را کاملا متمرکز بر کسب‌وکار خود کنید؛ بدون آنکه نگران فناوری باشید که ممکن است از تخصص شما بسیار دور و دسترسی شما به آخرین نوع آنها بسیار دشوار باشد.