نشریه اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها برای احداث ساختمان در شهرهای کشور توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. نگاهی به مندرجات این طرح نشان می‌دهد: در سال ۱۳۸۵ در مجموع ۲۱۱۸۱۳پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۳/۲۶درصد افزایش داشته است. در بین شهرهای کشور، شهر بم با ۱۵۲۴۷ پروانه (۲/۷درصد) بیشترین فراوانی نسبی پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در کشور را دارا می‌باشد.

در همین حال، از کل پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده در سال ۱۳۸۵، تعداد ۸۸۳۸۶ پروانه (۷/۴۱درصد) مربوط به ساختمان‌های یک‌طبقه، تعداد ۶۰۴۵۴پروانه (۵/۲۸درصد) مربوط به ساختمان‌های دوطبقه و تعداد ۶۲۹۷۳ پروانه (۷/۲۹درصد) مربوط به ساختمان‌های سه‌طبقه و بیشتر بوده است. در بین شهرهای کشور، شهر بم با ۱/۱۰درصد بیشترین سهم از پروانه‌های صادره شده برای احداث ساختمان‌های یک و دو طبقه در کشور را داشته است. این در حالی است که شهر تهران با ۹/۲۲درصد بیشترین سهم از پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان سه طبقه و بیشتر را داشته است.

از سوی دیگر، مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در سال ۱۳۸۵ کمی بیش از ۲/۷۹۶۴۹هزار مترمربع می‌باشد. در بین شهرهای کشور، شهر تهران با ۰/۶۵۴۵هزار مترمربع (۲/۸درصد) بیشترین سهم از مساحت زمین نسبت به کل مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرهای کشور را دارا می‌باشد.

بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۸۵، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده توسط شهرداری‌های کشور کمی بیش از ۷/۷۲۰۷۱ هزار مترمربع می‌باشد. همچنین در بین شهرهای کشور، شهر تهران با ۷/۱۳۴۷۹هزار مترمربع (۷/۱۸درصد) مساحت زیربنای پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان، بیشترین سهم مساحت زیربنا نسبت به کل زیربنای پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان‌ در شهرهای کشور را دارا می‌باشد.

گفتنی است، نتایج تفصیلی طرح مذکور در قالب یک نشریه در دست چاپ و انتشار است و کاربران می‌توانند از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین کاربران از طریق سایت مرکز آمار ایران WWW.amar.org.ir نیز می‌توانند به نشریات طرح مذکور به صورت الکترونیکی دسترسی داشته باشند.