گروه مسکن- رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: به‌رغم اینکه بحث خصوصی‌سازی ۲۲ بار در برنامه اول و دوم و سوم تاکید شده، اما ما همواره شاهد این هستیم که تعداد شرکت‌های دولتی تاکنون دو برابر شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، منوچهر مکیانی‌فرد با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نامه‌ای به مقامات متذکر شده‌ایم که طرح‌های عمرانی نوعی سرمایه‌گذاری ثابت برای نسل‌های حاضر و آینده هستند که در جهت ارتقای هر چه بیشتر رفاه عمومی و امکانات کشور انجام می‌شود.

مکیانی‌فرد در ادامه گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها از یک طرف در معرض عوامل جوی و فرسایش‌های طبیعی قرار دارند که رعایت استانداردها و کیفیت‌های بسیار دقیق را می‌طلبد و از سوی دیگر چون دقیقا بودجه بیت‌المال در آن هزینه می‌شود نرخ تمام شده باید متناسب‌ترین نرخ ممکن باشد.

وی با بیان اینکه چهار مشخصه کیفیت استاندارد و مطلوب، قیمت تمام شده متناسب و دقیق، طول زمان اجرای معقول و ماندگاری لازم است در پروژه‌های ساخت و ساز رعایت شود، افزود: برای حصول مشخصه‌های فوق‌الذکر، داشتن تخصص و تجربه مسوولیت‌پذیری کامل در زمان اجرای پروژه و پس از آن امکان اجرای نظارت دقیق بر اجراکنندگان، تشخیص صلاحیت تمامی دست‌اندرکاران طرح‌های عمرانی اعم از مجری، مشاور و پیمانکار و وجود یک شرایط رقابتی یکسان و عادلانه برای امکان انتخاب اصلح از واجبات است. مکیانی تاکید کرد: ما با ورود گروه خاصی برای سازندگی مخالفت نداریم بلکه معتقد هستیم که طرح‌های عمرانی را باید گروه‌هایی انجام دهند که بتوان از آنها درخصوص نحوه و کیفیت ساخت و ساز، مدت ساخت و میزان قیمت تمام شده ساخت نظارت و سوال و جواب کرد. وی افزود: انجمن شرکت‌های ساختمانی معتقد است که چون بخش خصوصی قادر به رقابت در این صحنه نابرابر (دادن پروژه‌ها به شرکت‌های دولتی) نیست در واقع طرح‌های عمرانی عملا با امکانات دولتی و توسط گروهی وابسته به دولت اجرا می‌شود. وی افزود: این امر در مغایرت اساسی با اصل ۴۴ که همواره مورد تایید مقام معظم رهبری بوده، قرار دارد و قطعا این انحصار به مشخصه‌های لازم در طرح‌های عمرانی لطمات غیرقابل جبران وارد می‌سازد که موجب خسارات عظیم ملی خواهد شد. مکیانی‌فرد تاکید کرد: درخواست ما این است که از تایید و اجرایی شدن مصوبه مزبور خودداری کنند تا موضوع بار دیگر از تمامی جهات مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. وی تاکید کرد: حسن ورود بخش‌خصوصی به عرصه ساخت و ساز و طرح‌های عمرانی این است که از ابتدای ورود به طرح تا انتها پاسخگوی تمام امور است و این در حالی است که شرکت‌های دولتی به هیچ وجه حاضر به پاسخگویی نبوده و نیستند.