مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: بیشترین واحدهای فاقد پروانه علامت استاندارد در بخش تولید مصالح ساختمانی فعال هستند. «وحید مرندی مقدم» در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: در تولید مصالح‌ساختمانی به خصوص تولید تیرچه بلوک، بتن و آجر از نظر رعایت استاندارد بیشترین مشکل را در کشور داریم.

وی با بیان اینکه سیمان نقطه‌قوت مصالح ساختمانی است، افزود: سیمان یکی از صنایعی است که کمترین تولید غیراستاندارد را دارد و اکثر کارخانجات سیمان دارای پروانه علامت استاندارد هستند.

مرندی‌مقدم افزود: مشکل عمده مربوط به تولید بتن استاندارد است، چرا که سیمان تولید شده در واحدهای صنعتی بزرگ برای تبدیل به بتن به کارگاه‌های کوچک منتقل می‌شود که ‌برای اختلاط آنها برخی‌ مواقع استانداردها رعایت نمی‌شود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر اینکه واحدهای تولید مصالح ساختمانی موظف شدند تا آخر سال ۸۶ پروانه علامت استاندارد دریافت کنند، افزود: در صورتی که واحدی تا پایان سال جاری موفق به دریافت پروانه استاندارد نشود، وزارت صنایع و معادن و دستگاه‌های ذی‌ربط از ارائه خدمات به این واحدها جلوگیری خواهند کرد.

مرندی‌مقدم، روند استانداردسازی مصالح ساختمانی را موفق ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری صدور پروانه علامت استاندارد برای واحدهای تولید مصالح ساختمانی شتاب گرفته و امسال بیشترین صدور پروانه را در بخش مصالح ساختمان داشتیم.

وی افزود: ولی در مجموع واحدهای تولید مصالح ساختمانی جزو صنایعی هستند که کمترین واحدهای دارای علامت استاندارد را تشکیل می‌دهند.