وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نباید حادثه پلاسکو را به یک ساختمان تنزل داد، گفت: شهرداری تهران در معابر ۶ تا ۱۲متری مجوز ۲۷۵ بنای بیش از ۱۱ طبقه را صادر کرده و حتی در یک معبر کمتر از ۶ متر، سه مجوز ساختمان بلندمرتبه صادر شده است.

به گزارش «ایسنا»، عباس آخوندی با بیان اینکه مساله اصلی در حادثه پلاسکو، نحوه اعمال مدیریت شهری در ایران است، گفت: معضل اصلی در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران، مساله شهرفروشی و فروش ضابطه است. وی تاکید کرد: هر قانون، ضابطه، مقررات شهرسازی و مقررات ساختمانی که وضع کنید باید ضمانت اجرایی داشته باشد. اگر قرار باشد مدیریت شهری بتواند این ضوابط را به منظور ایجاد درآمد برای شهرداری بفروشد، دیگر نمی‌دانم چه پاسخی به سوالات مطرح شده درباره حادثه پلاسکو بدهم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جریان توسعه مسکن مهر شهر جدید پردیس ۳۱۹ بلوک ساختمانی ۱۰ و ۱۵ طبقه و در پرند ۵۶۵ بلوک ساختمانی بیش از ۱۲ طبقه احداث شده یا در حال احداث است. آخوندی تصریح کرد: در جریان توسعه مسکن مهر شهر جدید پردیس ۳۱۹ بلوک ساختمانی ۱۰ و ۱۵ طبقه احداث یا درحال تکمیل داریم که وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو دارند. در پرند نیز ۵۶۵ بلوک ساختمانی بیش از ۱۲ طبقه در حال احداث است. در مرکز شهر تهران وقتی پلاسکو آتش گرفت این‌گونه دچار معضلات شدیم، حال شما امکانات شهرداری پرند و پردیس را در نظر بگیرید، اگر حادثه‌ای مشابه پلاسکو رخ بدهد چه باید کرد.

ضرورت ارتقای منزلت اجتماعی در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی همچنین در سخنانی، با اشاره به اهمیت ارتقای منزلت اجتماعی در بافت‌های فرسوده، از پروژه نوسازی بافت فرسوده محله سیروس به‌عنوان نمونه بارزی از تغییر رویکرد دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته در بخش بازآفرینی یاد کرد و گفت: برآورد ما در اجرای پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده این است که جمعیتی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، امکان جابه‌جایی نداشته و باید در همین محله و بافت زندگی کنند. پس ما باید در اجرای پروژه‌های خود امکان ارتقای زندگی را برای آنها فراهم کنیم. آخوندی تصریح کرد: منطقه ۱۲ که واقع در قلب شهر تهران است نباید تبدیل به یک منطقه کاملا فرسوده شود بلکه با توجه به رویکرد ارتقای کیفیت زندگی نوسازی و بازآفرینی شهری خود بافت و محله باید به سمتی حرکت کنند که ساکنان آن شروع به بازآفرینی محله زندگی خود کنند.

این مقام مسوول با تاکید براینکه الگوی ما در اجرای این پروژه‌ها، الگوی زندگی ایرانی است، گفت: این طرح از اواخر دولت پیشین طراحی و در دولت یازدهم فعال شد و به اتمام رسید. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فارغ از بحث‌های مسکن فضاهای عمومی مانند بیمارستان، مدرسه و پارک نیز در این پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته که هم‌اکنون بخشی از آن در محله سیروس در حال انجام است. وی در ادامه تنزل منزلت اجتماعی در این گونه مناطق را یکی از مشکلات اصلی محلات ناکارآمد اعلام کرد و گفت: افزایش منزلت اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این مسیر است. اقدامی که بتوانیم به کمک آن سایر پروژه‌ها را به گونه‌ای طبیعی و از طریق ساکنان این محلات اجرا کرده و دیگر نیازی به دخالت دولت نداشته باشیم.